La obiect

Ianuarie 2019 – salariul mediu net în scădere, avansul anual al puterii de cumpărare la nivel record

Câștigul salarial mediu brut pe luna decembrie 2018 a fost de 4.837 lei, cu două procente mai mic faţă de luna precedentă, potrivit datelor publicate… Mai mult

13.03.2019

Chestiunea

Paradoxul bugetului 2019: Creșterea economică accelerează, pe fondul decelerării partenerilor comerciali din UE. Unde-o fi greșeala?

Dacă ne uităm la estimarea de creşterea economică a Comisiei Europene pentru primii cinci parteneri la export ai României pentru anul 2019, parteneri care concentrează… Mai mult

13.03.2019

La obiect

Inflaţia anuală a urcat înapoi spre 4%. Spaţiul rămas pentru creşterea preţurilor pe 2019, îngustat semnificativ

Preţurile de consum pentru populaţie au crescut în luna ianuarie 2019 cu  0,79%, valoare ceva mai mică decât în luna precedentă dar semnificativ mai mare… Mai mult

12.03.2019

La obiect

O oportunitate ratată: ”Dezvoltare la dobânzi mici”. Cauzele externe şi cauzele interne

Sfârșitul programelor de relaxare monetară din SUA și din UE reduce și mai mult șansele României de dezvoltare economică bazată pe împrumuturi avantajoase, după ce… Mai mult

12.03.2019

Cronicile

Avertisment al Comisiei Europene privind PPP pentru autostrăzi, inclusiv pentru A8

de Razvan Diaconu , 7.11.2018

Comisia Europeană explică într-un răspuns trimis Digi24 care sunt riscurile ce pot apărea în cazul unui Parteneriat Public Privat pentru realizarea unei autostrăzi.

Guvernul nu a informat niciodată Comisia despre intenția sa de a realiza autostrada A8, Târgu Mureș – Iași prin Parteneriat Public Privat (PPP) și nu prin fonduri europene.

Oficialii români nu au avut niciodată discuții oficiale sau neoficiale cu cei ai Comisiei Europene privind preferința guvernului de a realiza autostrada Moldova în PPP, se arată într-un răspuns al Comisie Europene pentru Digi24.ro.

„Înțelegem că inițiativa de a realiza un PPP în domeniul autostrăzilor aparține Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză”, spun oficialii CE.

Aceștia lansează un avertisment la adresa României în privința recurgerii la PPP: „Deși Comisia Europeană încurajează căutarea resurselor alternative pentru dezvoltarea rețelei rutiere a României, recomandăm precauție înainte de a avansa cu lansarea contractelor de tip PPP. Dorim să facem referire la Raportul Curții europene de audit privind PPP din Europa și la provocările ce vin cu aceste PPP”.

Parteneriatele Public – Privat din Uniunea Europeană sunt afectate de deficiențe generalizate și prezintă beneficii limitate, spune raportul menționat de oficialii europeni, care analizează 12 contracte PPP din Spania, Grecia, Franța, Irlanda dintre care șase erau de autostrăzi

Pe scurt, concluziile privind trei autostrăzi din Grecia, doua din Spania și una din Irlanda. Curtea de Conturi a găsit că au apărut „cheltuieli ineficiente și ineficace în cuantum de 1,5 miliarde de euro”. În plus, raportul costuri-beneficii și transparența erau puternic subminate în special din cauza lipsei unei politici și a unei strategii clare, din cauza unor analize inadecvate, din cauza posibilității de a înregistra parteneriatele public-privat ca elemente extrabilanțiere și din cauza unor mecanisme neechilibrate de partajare a riscurilor.

În condițiile în care costul total al proiectelor aferente se ridica la 9,6 miliarde de euro (contribuția UE fiind la 2,2 miliarde de euro) au fost necesari bani suplimentari pentru încheierea proiectelor. Afaceri din care companiile „partenere” cu statul și bancherii nu ies in pierdere, ci doar plătitorii de taxe și tarife de autostradă.

„A fost necesară mobilizarea de fonduri publice suplimentare în sumă de aproape 1,5 miliarde de euro pentru a se finaliza cele cinci autostrăzi auditate din Grecia și Spania. Circa 30 % din aceste fonduri (mai exact, 422 de milioane de euro) au fost furnizate de UE”, spunea Oskar Herics, membrul Curții de Conturi Europene responsabil de raport.

Un PPP cere o pregătire atentă pentru a evita pretenții ulterioare sau renegocieri scumpe care ar putea avea consecințe posibile asupra fondurilor publice, spune CE.

Pașii de pregătire includ realizarea unui studiu de fezabilitate, analiza cost-beneficii, analiza de trafic, impact de mediu, sustenabilitate financiară, întreținerea ulterioară.

„România nu are multă experiență cu PPP, cu atât mai mult cu cât un PPP durează între 20 și 30 de ani. Asistență din partea instituțiilor financiare ca Banca Europeană de Investiții sau Banca Mondială sunt recomandabile”, spune CE. Atât pentru autostrada A8 cât și pentru Ploiești – Brașov, cele două proiecte care Guvernul le vrea făcute în PPP nu există studii de fezabilitate recente și solide.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 7.11.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Reacţie palestiniană la anunțul premierului privind mutarea ambasadei României: Facem apel la Uniunea Europeană să ia măsuri

Vladimir Ionescu

Diplomatul palestinian Saeb Erekat a condamnat anunţul făcut de premierul Viorica Dăncilă de a reloca ambasada României din Israel de la Tel Aviv la Ierusalim,… Mai mult

Stiri

Trei asociații de magistrați: Opriți noile proiecte de OUG pe Justiție, crează impunitate pentru toate infracțiunile grave

Vladimir Ionescu

Asociația Mișcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor, Asociația Forumul Judecătorilor din România și Asociația Inițiativa pentru Justiție fac apel la factorii de decizie de a stopa demersurile… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis: Decizia mutării ambasadei României la Ierusalim se ia după avizul mai multor instituții și aparține Președinției României

Razvan Diaconu

Decizia finală privind o eventuală mutare a ambasadei României din Israel de la Tel Aviv la Ierusalim aparține Președintelui României, premierul Viorica Dăncilă demonstrând, încă… Mai mult

Europa

Bulgaria primește o îmbunătățire de la stabil la pozitiv a perspectivei de rating de la Fitch. România tocmai a reușit să evite retrogradarea de la stabil la junck de la S&P

Vladimir Ionescu

Agenţia de evaluare financiară Fitch a revizuit în creştere, de la stabilă la pozitivă, perspectiva ratingului de credit pe termen lung atribuit Bulgariei, lăudând eforturile… Mai mult

Europa

Proteste de amploare în Germania împotriva directivei care ar cenzura internetul

Iulian Soare

Zeci de mii de persoane au protestat la sfârşitul săptămânii în mai multe oraşe din Germania împotriva reformelor de la nivel european în ceea ce… Mai mult

Stiri

Viorica Dăncilă, din SUA: Ambasada României din Israel va fi mutată de la Tel Aviv la Ierusalim, ”în deplin consens” și ”după analiza actorilor constituționali”

Vladimir Ionescu

România îşi va muta ambasada din Israel de la Tel Aviv la Ierusalim, a anunţat duminică premierul Viorica Dăncilă, aflată într-o vizită privată în SUA.… Mai mult

Stiri

Scăderi la toți indicatorii activității CFR Călători în 2018

Vladimir Ionescu

​CFR Călători a înregistrat în 2018 o scădere a tuturor indicatorilor, de la numărul de trenuri care au circulat pe rețeaua feroviară și până la… Mai mult