Majoritatea drumurilor publice din România nu erau modernizate la sfârșitul anului trecut, adică pe o lungime de 59% din totalul de 86.391 km.
Pe de altă parte, durata de serviciu era depăşită pe cea mai mare parte (38%) a drumurilor asfaltate cu „îmbrăcăminţi uşoare” sau mai grele, potrivit datelor publicate vineri de Institutul Național de Statistică (INS).
Pe de altă parte, bugetul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a fost diminuat cu peste 15%, în martie, până la 3,15 miliarde de lei, potrivit unui document intern, citat de Economica.
„În ceea ce priveşte starea tehnică a drumurilor publice, 35,1% din lungimea drumurilor modernizate şi 43,1% din lungimea drumurilor cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere aveau durata de serviciu depăşită”, spune raportul INS.
Structura reţelei de drumuri publice include :
- 38.166 km (44,2%) drumuri modernizate (în proporţie de 92,8% drumuri modernizate cu
îmbrăcăminţi asfaltice de tip greu şi mijlociu), - 21.365 km (24,7%) drumuri cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere şi
- 26.860 km (31,1%) drumuri pietruite şi de pământ.
Autostrăzile aveau doar 866 de kilometri (4,8% din totalul drumurilor) și, în 2019 – un an neafectat de criza majoră din prezent, progresul s-a limitat la doar 5,2%.
Asfaltate sau nu, ceele mai lungi drumuri publice sunt în regiunea de Nord-Est (17,3% din total), urmată de Sud-Muntenia (15%). Infrastructura rutieră cea mai mică este în Regiunea Sud-Est (12,7%).
Regiunea București – Ilfov concentrează 1% din lungimea totală a drumurilor publice din România.
Înainte de promisiuni
Guvernul a promis că pregăteşte relansarea economiei inclusiv prin creşterea investiţiilor în sectoarele cheie.
Până atunci, însă, CNAIR funcţionează după un buget rectificat negativ, resursele fiind mutate din majoritatea obiectivelor către trei obiective principale: Autostrada București – Brașov, Autostrada Transilvania și Drumul Expres Craiova – Pitești („Autostrada Ford”) primesc mai mulți bani, în urma actualizării din martie bugetului alocat proiectelor rutiere naționale.
Anul trecut, CNAIR a reușit să cheltuiască 2,62 miliarde de lei din bugetul alocat inițial de 4,12 miliarde de lei, cea mai mare investiție anuală în proiectele de infrastructură rutieră din România din ultimii trei ani.
În 2017, CNAIR a cheltuit 1,67 miliarde de lei iar în 2018 a plătit 1,74 miliarde de lei pentru proiectele de investiții, potrivit datelor citate de Economica.