Anul fiscal 2017 / O analiză Deloitte la nivel de principii: responsabilitatea e doar a economiei reale, statul s-a îngrijit să nu răspundă cu nimic - CursDeGuvernare.ro
miercuri

27 octombrie, 2021

Anul fiscal 2017 / O analiză Deloitte la nivel de principii: responsabilitatea e doar a economiei reale, statul s-a îngrijit să nu răspundă cu nimic

21 decembrie, 2017

Partenerii Deloitte România au trecut în revistă, joi, modificările fiscale operate de autorități în anul 2017 și au făcut o serie de observații la nivel de principiu referitor la aceste modificări.

Plecând de la premisa că modificările în materie de fiscalitate sunt unele complexe, oficiali ai Deloitte au remarcat faptul că timpul de pregătire al acestor modificări a fost unul foarte redus.

”Nu s-au respectat termenele pentru dezbatere publică, cred că am atins un minim istoric în materie, dezbaterile publice pe modificările fiscale fiind aproape inexistente”, a afirmat Dan Bădin, partener Deloitte Romania.


La fel, timpul acordat companiilor pentru a pregăti implementarea deciziilor este foarte redus, o mențiune specială fiind făcută cu referire la noile reglementări privind regimul TVA, care au fost modificate de Parlament față de forma emisăe de guvern, dar care, cu 9 zile înainte de data aplicării, încă nu sunt promulgate și publicate în Monitorul Oficial. ”Deja ne-am obișnuit cu nerespectarea perioadei de 6 luni până la care să se aplice o modificare în materia fiscală, însă de această dată vorbim de decizii dificil de implementat”, spune Dan Bădin.

Tot la nivel de principiu, Dan Bădin a vorbit despre practica modificărilor fiscale fără a avea la bază un studiu serios de impact: ”S-a legiferat fără să se țină cont de observațiile mediului de afaceri, iar în lipsa studiilor de impact vom vedea rezultatele acestor modificări mai târziu. Cred însă că anumite modificări o să facă mai mult rău decât bine economiei”.

O altă constatare a lui Dan Bădin: ”Majoritatea modificărilor fiscale au fost promovate prin Ordonanță de Urgență. Cred că Guvernul se folosește de pârghia legislativă mai mult decât este normal și cred că Parlamentul trebuie să lupte pentru a-și ocupa rolul normal într-o democrație”.

Oficialul Deloitte a mai vorbit joi de responsabilitate, remarcând faptul că în fiscalitatea românească se vorbește foarte apăsat de responsabilitatea contribuabilului. ”Ce se întâmplă însă cu responsabilitatea statului”, s-a întrebat retoric Dan Bădin, care a continuat: ”Ce facem cu companiile care au investit să schimbe proceduri și aplicații informatice și legea se schimbă la scurt timp? Ce se întâmplă dacă statul nu își onorează obligațiile față de contribuabili? Ce se întâmplă dacă legile produc efecte negative în economie?”

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Un alt partener Deloitte Romania, Raluca Bontaș, a explicat joi că există un cost al impredictibilității legislative pe care statul nu îl ia niciodată în considerare.

”Noi nu știm, astăzi, 21 decembrie, cum o să arate în Monitorul Oficial variantele finale ale modificărilor fiscale. Toate modificările pe care noi trebuie să le aplicăm se realizează cu ajutorul tehnologiei, iar modificările de soft, care trebuie corelate cu declarațiile ANAF, nu se schimbă peste noapte… Dacă mai luăm în calcul faptul că anumite prevederi ar putea fi atacate la CCR, atunci mai adăugăm încă un nivel de impredictibilitate.”

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

   ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium)...

rrr