miercuri

7 decembrie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

6 iunie, 2022

Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a găsit cazuri de furnizori de energie care au crescut artificial prețurile la energie, ca să ceară mai mulți bani de la bugetul de stat prin mecanismul de plafonare şi compensare a facturilor, potrivit unui document al ANRE.

„S-au identificat furnizori de energie care au utilizat metode/mijloace de creştere artificială a preţului mediu ponderat de achiziţie, prin încheierea la preţuri excesive de contracte de achiziţie intra-grup, pe pieţe centralizate (produse cu livrare pe termen scurt – săptămână/lună) şi de acte adiţionale de modificare a preţului de contract (…), în vederea creşterii sumei decontate de la bugetul statului”, spune documentul citat de Agerpres.

Furnizorii respectivi apelau la „mărirea diferenţei dintre preţul mediu ponderat de achiziţie şi plafonul maxim stabilit prin OUG 118/2021, metodă prin care furnizorul poate beneficia de sume nejustificat de mari de la bugetul statului)”.


„Aceste tranzacţii încheiate în scopul măririi artificiale a preţului pot fi suspectate, conform reglementărilor europene, de posibilă manipulare de piaţă”, au subliniat reprezentații ANRE, care au demarat investigații în acest sens.

Alte scheme de creștere artificială a prețurilor

Furnizorii au utilizat şi alte modalităţi de creştere artificială a sumei decontate prin „excluderea, din datele declarate ca achiziţii pe contracte în derulare în perioada noiembrie 2021-ianuarie 2022, a contractelor cu preţ mic, metodă utilizată de unii furnizori în vederea îndeplinirii criteriului de eligibilitate privind depăşirea plafonului maxim de 525 lei/MWh (energie electrică) sau de 250 lei/MWh (în cazul gazelor naturale)”.

De asemeni, au fost identificaţi furnizori care au solicitat compensare pentru proprii clienţi finali non-casnici, declarând, ca unică sursă de achiziţie, cantităţi de energie electrică pe care le-au primit în calitate de clienţi finali ai unor alţi furnizori, care la rândul lor au solicitat compensare pentru aceste cantităţi.

În acest fel, pentru aceeaşi cantitate de energie electrică s-a solicitat compensarea de două ori, după ce, începând cu luna februarie 2022, s-au acordă compensări pe schema de plafonare pentru toţi clienţii non-casnici.


ANRE a primit 239 de cereri de decontare de la 65 de furnizori, până la data de 6 iunie 2022, a soluţionat 62 de cereri şi a confirmat către Ministerul Energiei plata unei sume de 34,8 milioane de lei aferente facturilor din noiembrie, decembrie şi o parte din luna ianuarie 2022.

Au fost respinse 35 de cereri, în valoare de 8 milioane de lei, pentru că preţul de achiziţie a energiei a fost sub plafonul aprobat prin lege.

***

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

În timp ce România negociază cu Austria  – prin vizita ministrului Bode la Viena  –  un vot favorabil pe 8 decembrie pentru primirea în spațiul Schengen, nici compania

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: