sâmbătă

20 aprilie, 2024

24 septembrie, 2015

vwScandalul fraudării testelor de emisii de către Volkswagen riscă să se transforme în cea mai mare ameninţare la adresa creşterii economice din Germania, se tem economiştii citaţi de presa internaţională.

„Dintr-o dată, Volkswagen a devenit un risc mai mare pentru economia germană decât criza datoriilor din Grecia”, este de părere Carsten Brzeski, economist şef ING.

Volkswagen este cel mai mare producător auto din Germania şi unul dintre cei mai mari angajatori, asigurând peste 270.000 de locuri de muncă şi chiar mai multe dacă luăm în calcul şi salariaţii furnizorilor cu care lucrează.


„Dacă vânzările Volkswagen s-ar prăbuşi în America de Nord în lunile ce urmează, acest lucru va avea un impact nu doar asupra companiei, ci asupra întregii economii germane”, susţine economistul ING, citat de Reuters.

Volkswagen a vândut în jur de 600.000 de maşini în Statele Unite în 2014, în jur de 6% din numărul total de unităţi livrate la nivel mondial, de 9,5 milioane.

Autorităţile americane apreciază că producătorul auto riscă sancţiuni de circa 16 miliarde de euro, mai mult decât profitul înregistrat anul trecut. Cu toate că suma este mai mult decât acoperită de lichidităţile de 21 de miliarde de euro pe care compania le are la dispoziţie, scandalul a generat temeri cu privire la posibile disponibilizări.

Pentru Guvernul german, principala preocupare este ca scandalul să nu aibă un efect de domino şi să afecteze şi alţi producători, cum ar fi Daimler sau BMW. Industria auto va rămâne „un pilon de bază” a economiei, în ciuda crizei de la Volkswagen, a arătat miercuri un oficial german.


Anul trecut, circa 775.000 de persoane lucrau în industria producătoare de maşini din Germania, adică aproape 2% din forţa totală de muncă.

„Dacă ar scădea vânzările de automobile, acest lucru i-ar putea lovi şi pe furnizori, iar odată cu ei, întreaga economie”, a explicat expertul unui think tank din Berlin, Martin Gornig.

China şi industria auto

Analiştii avertizează că tocmai această dependenţă de sectorul auto ar putea deveni o ameninţare la adresa economiei care, potrivit prognozelor oficiale, ar urma să înregistreze un avans de 1,8% din PIB anul acesta.

Asta în contextul în care Germania trebuie să găsească soluţii pentru a face faţă încetinirii creşterii economice din China. Cândva o sursă de invidie, relaţia comercială dintre Germania şi China s-ar putea doveni o vulnerabilitate.

Germania are cea mai mare expunere comercială pe China din rândul statelor europene, în mare parte pe fondul cererii de maşini germane pe piaţa asiatică. Anul trecut, China a fost a patra cea mai mare piaţă de desfacere pentru exporturile germane, după Franţa, Statele Unite şi Marea Britanie, potrivit presei internaţionale

Industria auto a generat aproape o treime din exporturile către China, a căror valoare totală a fost de 75 de miliarde de euro în 2014. În prima jumătate a acestui an, exporturile către China au înregistrat un avans de numai 0,8%, procent similar avansul schimburilor comerciale dintre Germania şi Grecia.

„Economia germană a fost lovită în miezul său”, spune Michael Huether, şeful institutului economic german, IW.

Anul trecut, sectorul auto a exportat maşini şi componente în valoare totală de 200 de miliarde de euro, reprezentând o cincime din totalul exporturilor germane.

Încrederea în produsele „made in Germany”

Unele voci spun, însă, că scandalul de la VW nu va afecta imaginea produselor „made in Germany”.

„Nu va exista o recesiune din cauza unei singure companii”, a comentat Joerg Kraemer, economist şef la Commerzbank.

Andre Schwarz, de la asociaţia germană de comerţ BGA, spune că la ora actuală nu există semne ale unei deteriorări a încrederii în produsele germane, dar a admis faptul că există companii care se tem de erodarea afacerilor ca urmare a scandalului.

Ironic, ameninţarea la adresa economiei este „made in Germany”

Alţi analişti privesc cu ironie situaţia în care se află Germania. Cea mai mare economie din zona euro nu a fost afectată de criza datoriilor suverane şi, până acum, nici de încetinirea creşterii economice din China.

„Ironia este că ameninţarea ar putea veni din interior, nu din exterior”, spune economistul şef ING, Carsten Brzeski.

Alţi economişti văd chiar şi un risc pentru întreaga zonă euro.

„Nu ştim dacă şi alţi producători auto vor fi implicaţi în acest scandal. Trebuie să vedem cum evoluează lucrurile. (Scandalul, n.r.) Are potenţialul de a se răspândi, iar dacă se va întâmpla asta, ar putea cu certitudine să afecteze creşterea economică a Europei, precum şi moneda euro”, a comentat Jane Foley, strateg Rabobank, potrivit The Guardian.

Volkswagen şi Germania, în cifre

  • Una din zece maşini vândute la nivel global este produsă de grupul Volkswagen.
  • Industria auto este cea mai mare industrie din Germania, având o contribuţie de 2,7% la PIB.
  • În total, vânzările locale şi exporturile de maşini au însumat 368 de miliarde de euro în 2014.

Michael Hewson, analist la CMC Markets, se arată îngrijorat cu privire la impactul scandalului asupra creşterii economice din Germania.

„Va fi nevoie de muncă profesionistă pentru a repara zgârieturile brandului <<made in Germany>>. Implicaţiile la adresa creşterii PIB-ului Germaniei ar putea fi semnificative în următoarele luni dacă încrederea globală este pierdută, nu doar de către VW, dar de către întreaga industrie auto europeană, dacă vor apărea dovezi că nu este un caz singular”, a precizat analistul, citat de AP.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

toate comentariile

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: