Chestiunea

Economia subterană – 21% din PIB, varianta de lucru a INS

La nu mai puțin de 21% PIB se ridică în România așa numita ”economie neobservată”. E vorba de activitățile economice care – într-un fel sau… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Acoperirea importurilor cu exporturi s-a întors la valoarea din anul de criză 2010: Deficitul comercial pe 2019 – 8% din PIB

Deficitul comercial pe luna decembrie 2019 a fost de 1.768,4 milioane euro, cu trei procente mai mare față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Deficitele din sectorul public și cele din sectorul privat

Sectorul privat a consemnat valori cu mult mai bune ale soldului din schimburile externe în raport cu statul român, care a lucrat sistematic cu deficite… Mai mult

09.02.2020

La obiect

Urgențele României care se amână, din nou, până la clarificarea urgențelor politice

De miercuri, 5 februarie, treburile statului sunt doar administrate de un guvern interimar, situație care se poate prelungi până în iunie dacă planul de organizare… Mai mult

09.02.2020

Cronicile

ANAF pregătește o nouă cheltuială pentru companiile mici: întocmirea anuală a dosarului prețurilor de trasfer

de Razvan Diaconu 22.11.2015

gelu-diaconu1-1

Gelu Ștefan Diaconu – Președintele ANAF

Un proiect de Ordin al președintelui ANAF ar putea avea un impact semnificativ îndeosebi asupra companiilor mici. E vorba de obligativitatea întocmirii anuale a dosarului prețurilor de transfer, în cazul companiilor care au contracte cu firme afiliate.

Potrivit proiectului de Ordin, intrat în posesia cursdeguvernare.ro, toate companiile care au cifre de afaceri anuale începând de la 50.000 de euro în servicii, și începând de la 100.000 de euro pentru producție, vor fi obligate să-și întocmească anual dosarele prețurilor de transfer – adică dosare care să ateste în ce măsură prețurile din contractele cu firmele afiliate sunt sau nu conforme cu prețurile pieței.

În prezent, reglementările prevăd că aceste companii sunt obligate să-și întocmească dosarul prețurilor de transfer doar la cererea ANAF, eventual în cazul unor controale ale Fiscului.

1

(CLICK PE IMAGINE PENTRU MĂRIRE)

 

Consecințe

Dacă acest Ordin va intra în vigoare, multe din companiile mici care fac afaceri cu firme afiliate și-ar vedea afectate serios cifrele bugetelor anuale: întocmirea unui asemenea dosar costă câteva mii de euro – în cel mai bun caz (mergând până la zeci de mi sau, în cazul companiilor foarte mari, la sute de mii de euro).

La valoarea minimă a cifrei de afaceri prevăzută de proiectul de Ordin, pentru multe din companiile vizate asta ar însemna procente bune din cifra de afaceri și anularea marjelor de profit, dacă nu chiar împingerea companiilor în pierdere și, implicit, desființarea lor. Acest proiect de Ordin pare să și urmărească asta, dacă se evaluează cifrele în mod realist: acest Ordin riscă să interzică de facto, pentru companiile mici, contractele sau afacerile cu firme afiliate (unele din acestea fiind decise de necesitatea strategică de-a externaliza unele servicii) – lucru lucru pe care nu-l face Legea însăși.

În plus, multe din companiile vizate au prețuri corespunzătoare cu cele din piață, astfel că intocmirea anuală a dosarelor prețurilor de transfer ar fi o încercare a companiei de a dovedi Fiscului că ele lucrează corect, demers care costă companie mii sau zeci de mii bune de euro: se pleacă, adică, de la prezumția de ilegalitate.

Dosarele prețurilor de transfer vizează, în prezent, îndeosebi companiile mari – corporațiile străine care importă scump de la companii afiliate externe și exportă ieftin către entități comerciale afiliate. Este o formă a statului de-a se proteja de manipularea marjelor de profit prin forțarea prețurilor mai sus sau mai jos de piață. Efectele acestui fenomen se văd în cifrele la nivelul economiei: cu 60% cifră totală de afaceri, companiile străine produc doar 40% din valoarea adăugată din economie.

Obligativitatea dosarelor anuale (și nu doar la controalele Fiscului, ca acum) și pentru companiile mici poate produce, însă, alte fenomene, nocive în sens invers.

O (nouă) formă de intervenție în piață ?

Primele vizate sunt firmele care fac parte din grupuri de companii, sau companiile care lucrează cu servicii externalizate și la care sunt asociați/acționari afiliați.

În cazul acestor companii, guvernele sau Parlamentul Nu au elaborat, în ciuda promisiunile vechi de peste 10 ani, o Lege a holdingului, care ar rezolva raporturile comerciale și impozitarea acestora între companii afiliate.

O altă problemă constă și în stabilirea prețurilor de referință la care se raportează prețurile de transfer: cine va decide care e prețul de piață al unui produs sau al unui serviciu și mai ales cum va face acest lucru?

În cazul companiilor mici (cu cifre de afaceri pornind de la 50-100 de mii de euro – la care face vorbire proiectul de Ordin), măsura pare să producă un și alt fel de consecințe :
Obligativitatea întocmirii anuale a dosarelor (chiar și atunci când nu e nevoie) seamănă cu descurajarea PFA-urilor și PFI-urilor – care au fost impozitate suplimentar în noul Cod Fiscal și care au fost controlate și combătute, prin (re)interpretarea legii, în cursul anilor 2014 si 2015.

În privința atenției de care s-au bucurat PFA-urile și PFI-urile s-a pronunțat în urmă cu 3 săptămâni chiar Consiliul Concurenței care, prin vocea președintelui său, Bogdan Chirițoiu, accentua, la un eveniment privind concurența în România, reglementările care duc la închiderea unor companii și la intervenția administrației în piață prin aceste reglementări (detaliile la care se referă Bogdan Chirițoiu – AICI-LINK).

Ce spun vocile pieței

Voci din piața consultanței fiscale, care au solicitat anonimatul, au prezentat pentru cursdeguvernare.ro poziții divergente în privința măsurii, însă toate au fost de acord că includerea companiilor mici și foarte mici sub incidența acestui ordin este lipsită de rost pentru Fisc, și este o afacere doar pentru companiile de consultanță care se ocupă cu întocmirea dosarelor de prețuri de transfer.

Alte voci susțin că Proiectul de Ordin are totuși avantajul de-a fi mai limpede decât cel după care Fiscul a privit lucrurile în ultimii 7 ani (Ordinul 222 din 2008).

De altfel, proiectul a fost trimis unor reprezentanți din diferite industrii, însă reacția lor nu este dintre cele mai relevante. Aceste sectoare din piață sunt reprezentate de companii mari (un număr foarte mic) reprezentate de un număr și mai mic (câteva zeci) de oameni de afaceri care, de obicei, negociază cu guvernele.
Niciuna din marile companii consultate nu vede o problemă care vizează IMM-urile. Iar IMM-urile (care asigură 65% din locurile de muncă din economie), ca de obicei, lipsesc din această consultare.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 22.11.2015

Lăsați un comentariu


Stiri

Salt semnificativ în deprecierea leului: Nou record istoric la 4,7834 lei / euro

Adrian N Ionescu

Banca Naţională a României a anunţat, joi,  o medie a cursului monedei unice de 4,7834 lei/ euro, valoare care nu este numai un nou maxim… Mai mult

Stiri

e-Popriri: Din martie, aplicația care va permite înființarea și ridicarea în timp real a popririlor va fi funcțională

AVOCATNET

Aplicația e-Popriri urmează să fie pusă efectiv în funcțiune în cursul lunii martie 2020, conform declarațiilor Mirelei Călugăreanu, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).… Mai mult

Europa

Mandatul european de arestare împlinește 16 ani: România a emis 14.230 de mandate și i s-au predat 5.181 fugari

Mariana Bechir

Statele membre au emis între 2005 și 2017 un număr de 168.104 mandate europene de arestare, dintre care mai puțin de o treime au fost… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis a numit șefii de la Parchetul General, DNA și DIICOT – doi au aviz negativ de la CSM

Vladimir Ionescu

Președintele Klaus Iohannis a semnat joi decretele de numire în funcție a celor trei persoane propuse de ministrul Cătălin Predoiu să devină cei mai importanți… Mai mult

Stiri

Adina Florea, respinsă la conducerea DNA și a Secției speciale, candidat pentru Inspecția Judiciară

Vladimir Ionescu

Procurorul Adina Florea, propunerea fără succes a fostului ministru Tudorel Toader la șefia a două parchete importante – DNA și Secția specială pentru investigarea magistraților… Mai mult

Stiri

Contraperformanță cu repetiție: Transgaz, scădere cu 30% a profitului net în 2019. Cauzele

Adrian N Ionescu

Profitul net al Transgaz (TGN) a scăzut cu 29,5% în 2019, o reducere mai mare decât cea din 2018 ( -14,3%), potrivit unui raport al… Mai mult

Stiri

9 universități românești în topul Times Higher Education Emerging Economies – ASE, trend ascendent

Vladimir Ionescu

Nouă universități din România au intrat în topul Times Higher Education Emerging Economies, pe locurile 200+. Prima universitate clasată în top este Universitatea Babeș-Bolyai din… Mai mult