Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a decis să amâne până în luna iulie termenul de la care băncile vor fi obligate să raporteze zilnic o serie de informații despre conturile bancare deschide de persoanele fizice și juridice la instituțiile de credit.
ANAF precizează că decizia vine după ce comunitatea bancară a semnalat o serie de impedimente semnificative în ceea ce privește adaptarea sistemelor informatice la noile cerințe.
”Comunitatea bancară ne-a semnalat faptul că implementarea dispozițiilor ordinului mai sus menționat ridică unele impedimente semnificative, unele încă nerezolvate, în principal legate de adaptarea sistemelor informatice la noile cerințe într-un timp scurt și persistența unor neclarități punctuale de ordin tehnic la care încă se lucrează în prezent cu specialiștii din cadrul Direcției Generale de Tehnologia Informațiilor”, se arată într-un comunicat transmis joi de ANAF .
Termen de implementare a ordinului prin care este reglementată obligația instituțiilor de credit de a furniza informații a fost prorogat pentru 1 iulie 2016.
”Întrucât actualmente nicio instituție de credit nu a raportat începerea testărilor complete și pentru a se putea permite adaptarea sistemelor informatice ale acestora la noile prevederi, a fost identificată necesitatea modificării OPANAF nr. 3770/2015, în sensul prorogării unor termene la data de 01.07.2016”, transmite ANAF.
Potrivit noilor dispoziții ale Codului de procedură fiscală, începând din acest an, băncile vor fi obligate să transmită Fiscului, în format electronic, toate informaţiile pe care aceasta le solicită cu privire la orice titular de cont – de la solduri până la operaţiunile derulate.
De asemenea, instituţiile de credit vor fi obligate să transmită zilnic lista cetăţenilor şi companiilor care au deschis respectiv închis un cont, precum şi cea a celor care închiriază casete de valori.
Toate aceste informaţii se vor transmite online, pe un portal destinat acestui tip de date, potrivit ordinului emis anterior.
Ce informații va putea obține ANAF de la bănci
- Instituțiile de credit au obligația ca, la solicitarea organului fiscal central, să comunice, pentru fiecare titular care face subiectul solicitării, toate rulajele şi/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum şi informațiile şi documentele privind operațiunile derulate prin respectivele conturi.
- Instituțiile de credit sunt obligate să comunice organului fiscal central, zilnic, următoarele informații:
a) lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entități fără personalitate juridică ce deschid ori închid conturi, precum și datele de identificare ale persoanelor care dețin dreptul de semnătură pentru conturile deschise la acestea;
b) lista persoanelor care închiriază casete de valori, precum și încetarea contractului de închiriere.
- Persoanele fizice, persoanele juridice și orice alte entități care au obligația transmiterii de informații către Oficiul National de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, potrivit Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, precum și pentru instituirea unor măsuri de prevenire și combatere a finanțării terorismului, republicată, cu modificările ulterioare, transmit concomitent și pe același format informațiile respective și către ANAF.