1 februarie, 2017

Camera de Comerț Americană în România (AmCham România) transmite, miercuri, ”profunda dezamăgire faţă de fundamentarea, procedura de adoptare, prevederile şi efectele Ordonanţei de Urgenţă 13/2017 şi ale proiectului de modificare a Codului Penal şi Codului de Procedură Penală”.

Potrivit unui comunicat emis miercuri de AmCham:

Adoptarea într-un mod netransparent a acestor acte normative,  în ciuda punctelor de vedere şi recomandărilor exprimate de instituţiile competente, decredibilizează executivul şi transmit un puternic semnal de neîncredere şi nesiguranţă atât în plan intern cât şi extern.


Fermitatea luptei anticorupţie a avut o contribuţie majoră la progresul recent al României şi la îmbunătăţirea evaluării şi atractivităţii ţării pentru investiţii, iar deciziile luate anulează realizările ultimilor ani şi creşte riscul de ţară al României.

Este deosebit de îngrijorător pentru comunitatea de afaceri şi societate în general că acte normative cu asemenea implicaţii morale, societale şi  economice cu efecte imediate şi pe termen lung sunt adoptate de guvern fără respectarea unor minime cerinţe privind transparenţa decizională.

În opinia AmCham actele normative adoptate subminează statul de drept şi încalcă principiile fundamentale ale transparenţei, stabilităţii şi predictibilităţii şi îndepărtează România de valorile şi standardele Europene.

Camera de Comerț Americană în România (AmCham România) este cea mai reprezentativă  asociaţie profesională de afaceri, înfiinţată în anul 1993 de un grup de companii americane. AmCham Romania reuneşte în prezent peste 400 de companii americane, internaţionale şi locale. Acestea au cumulat investiţii totale de peste 20 miliarde dolari, generând în jur de 250.000 de locuri de muncă. AmCham România este ferm angajată în facilitarea unui dialog deschis între comunitatea de afaceri şi autorităţile centrale, promovând soluţii şi priorităţi pentru îmbunătăţirea mediul de afaceri şi creşterea competitivităţii economice a României în plan regional şi european.


Un comunicat similar a fost transmis și de AHK- Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană.

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) se teme că modificările aduse Codului Penal, adoptate ieri, vor avea impact negativ asupra relațiilor economice bilaterale româno-germane.

Modificările aduse ieri Codului Penal și Codului de Procedură Penală prin Ordonanță de Urgență pune, în opinia companiilor germane din România, sub semnul întrebării voința noului guvern de a continua fără compromisuri lupta împotriva corupției. O limitare a principiilor statului de drept și pericolul reapariției corupției vor avea evidente efecte negative asupra dezvoltării economice a țării. Aceste acțiuni transmit un puternic semnal de nesiguranță în rândul investitorilor germani și pot influența negativ strânsele relații economice dintre România și Germania.

România este în pericol de a-și pierde imaginea pozitivă, recâștigată cu greu în ultimul an. Acest lucru este cu atât mai regretabil, cu cât România își slăbește astfel poziția sa ca amplasament investițional stabil și de încredere, mai cu seamă în contextul politic delicat la nivel global, se arată în comunicat.

RBL: Guvernul atacă principiile statului de drept în România

Pentru prima dată din decembrie 1989 încoace, principiul conform căruia „nimeni nu este mai presus de lege” este încălcat public, total și fără echivoc chiar de către actualul guvern al României. Ordonanța de urgență 13/2017 dată, la propriu, pe întuneric, în noaptea de marți, 31 ianuarie, legiferează imunitatea pentru abuzul în serviciu, inclusiv sub forma furtului din bani publici.

De asemenea, proiectul privind grațierea condamnaților și exonerarea de răspundere a inculpaților membri de partid, sub pretext umanitar, afectează grav un deceniu de luptă anti-corupție și anti-concurență neloială și legitimează reinstaurarea infamului „capitalism de cumetrie” care a ținut în loc două decenii societatea și economia românească.

Comunitatea Romanian Business Leaders, a cărei fundație a fost pusă în 2011, formată din antreprenori și executivi români care cred că fără integritate morală nu se poate construi nimic sănătos nici în societate și nici în economie, este consternată de atacul fără precedent asupra principiilor statului de drept realizat de actualul guvern al României. Considerăm inacceptabilă fie și punerea în discuție a principiului fundamental „nimeni nu este mai presus de lege”, nemaivorbind de încălcarea flagrantă a acestuia și a normelor morale de bază – SĂ NU FURI.

Miza încălcării acestui principiu nu este doar economică, nu este doar despre prejudicii de miliarde de euro din bani publici; nu este doar despre subfinanțarea spitalelor, școlilor și infrastructurii naționale de drumuri; este despre ce fel de țară vrem să construim. O țară în care furtul, ascuns sub denumirea benignă de abuz în serviciu, este transformat în normă chiar de către conducători sau o țară în care respectul pentru viața, munca și banii cetățenilor, pentru egalitatea în fața legii, prevalează în fața tendinței istorice a mafiei transpartinice, coagulate din 1989 încoace, de a confisca România.

Comunitatea RBL propune tuturor organizațiilor profesionale și de afaceri de bună-credință să se alăture pentru găsirea unor soluții comune, legale, de apărare a principiilor statului de drept, a unei societăți sănătoase și a pieței libere.

Confederația Patronală CONCORDIA cere un act de guvernare transparent și predictibil

Confederația Patronală „Concordia”, reprezentativă la nivelul economiei naționale și membră a Consiliului Economic și Social (CES) și a Organizației Internaționale a Angajatorilor, atrage atenția asupra nevoii de reechilibrare a raporturilor dintre Executivul nou instalat și partenerii de dialog social și societatea civilă.

C.P. Concordia semnalează în mod special derapajele constatate până acum în procesul de consultare în probleme cu impact social și economic semnificativ, inclusiv la nivelul mediului de afaceri, contributor direct și semnificativ la bugetul național și angajator principal în România anului 2017.

Astfel, recentele decizii ale Guvernului României privind modificarea legislației penale au fost adoptate în grabă, fără o consultare reală și fără evaluarea riscurilor ce pot apărea la nivelul societății românești, inclusiv din perspectiva atractivității României pentru investiții în economie. Aceste măsuri, deși vizează sfera juridică, vor avea impact major în relațiile economice pe care Statul și mediul de afaceri (deopotrivă societăți cu capital românesc și străin) le au cu partenerii internaționali, din cauza lipsei de încredere pe care o vor genera, putând pune în pericol țintele de creștere economică a României. Nu în ultimul rând, lipsa de predictibilitate a procesului decizional se va reflecta în creșterea costurilor împrumuturilor pe care România le va contracta, rezultand în final în creșterea fiscalității ca sursă logică de acoperire a deficitelor ce vor apărea.

În Programul de guvernare 2017-2020, s-a susținut importanța întăririi parteneriatului social, iar CP ”Concordia” a întâmpinat cu satisfacție această declarație de intenție, care a oferit speranța unui act de guvernare transparent și predictibil. De asemenea, lista obiectivelor de politici publice asumată de actuala guvernare a părut a fi una ambițioasă, care a suscitat atenția și interesul mediului de afaceri, dar nu numai, și a invitat în primă fază la o participare cât mai largă și intensă a partenerilor sociali la dezbaterea și realizarea ei.

Cu toate acestea, observăm că începutul guvernării actuale nu demonstrează, din păcate, că dezideratul unei consultări publice reale este pe cale de a deveni realitate și nici că transparentizarea și fundamentarea deciziilor politice cu impact economic și social vor fi reguli și nu excepții.

Astfel, pe lângă proaspetele modificări ale legislației penale, adoptarea recentelor măsuri cu caracter fiscal, respectiv anularea plafonului de 5 salarii pentru plata CAS și CASS, creșterea salariului minim la 1.450 de lei în absența unei consultări corespunzătoare cu partenerii sociali ori a unui mecanism de stabilire transparent și coerent, ori acordarea unui termen nerezonabil pentru dezbaterea publică a bugetului pe anul 2017 în cadrul forurilor de dialog social, toate acestea sunt exemple ale continuării unui proces de consultare pur formal, contrar declarațiilor de principii din programul de guvernare.

Obiectivele economice și sociale din programul de guvernare și modalitățile în care se dorește îndeplinirea lor trebuie să facă obiectul unei consultări de substanță cu partenerii sociali, cu analize de impact corespunzătoare și în timpul rezonabil prevăzut de legile în vigoare pentru a putea contribui cu observații, amendamente sau completări privind conținutul sau oportunitatea acestor obiective și a modalităților de implementare. Legitimitatea primită prin votul popular nu înlătură nevoia ca programul de guvernare, oricât de atrăgător la nivel teoretic și declarativ ar fi acesta, să treacă și prin filtrul dezbaterii sale reale cu partenerii sociali, pentru a fi evitate pe cât posibil eventuale efecte negative ce pot apărea o dată cu aplicarea în viața reală a acestui program.

Așadar, C.P. „Concordia” își exprimă speranța că rațiunea va prevala în deciziile instituțiilor publice ale României, țară membră a Uniunii Europene și NATO, deschizând calea unui dialog real și eficient între acestea și partenerii sociali și contribuind la recâștigarea, și în cele din urmă menținerea, încrederii pusă la încercare în această perioadă.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: