joi

23 mai, 2024

26 aprilie, 2023

Reprezentanții statelor membre și Parlamentul European au ajuns marţi noaptea la un acord privind obiectivele obligatorii pentru companiile aeriene europene privind majorarea folosirii combustibililor sustenabili de aviaţie. Noile norme ar urma să reducă semnificativ amprenta de carbon a acestui sector.

Comisia Europeană estimează că doar această măsură va reduce emisiile de CO2 cu aproximativ două treimi până în 2050, comparativ cu un scenariu în care nu se ia nicio măsură, și va aduce beneficii în materie de climă și de calitate a aerului prin reducerea emisiilor non-CO2,.

Acordul marchează este ultimul cu privire la propunerile din domeniul transporturilor din cadrul pachetului „Pregătiți pentru 55”, întrucât au fost deja încheiate acorduri privind normele actualizate privind comercializarea certificatelor de emisii în sectorul aviației și în sectorul maritim, privind promovarea combustibililor sustenabili în sectorul transportului maritim, precum și privind instalarea accelerată a infrastructurii pentru combustibili alternativi.


Obligația privind amestecul de combustibili vizează biocombustibilii – combustibilii pe bază de carbon reciclat și combustibilii de aviație sintetici (e-combustibili), conform Directivei privind energia din surse regenerabile -, dar exclude culturile alimentare și furajere, sprijinind obiectivele de durabilitate.

Acordul politic convenit marți necesită adoptarea oficială de către Parlament și Consiliu. După finalizarea acestui proces, noile norme vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și vor intra în vigoare cu efect imediat.

Creșterea cantităților de combustibili de aviație durabili

Noile norme vor necesita:

  • ca furnizorii de combustibili de aviație să pună la dispoziție un nivel minim de combustibili de aviație durabili în aeroporturile din UE, începând de la 2 % din totalul combustibilului furnizat, până în 2025 și ajungând la 70 % până în 2050. Noul amestec de combustibili de aviație utilizat în UE va trebui să conțină și o proporție minimă din cei mai moderni și ecologici combustibili sintetici, care va crește în timp;
  • ca operatorii de aeronave care pleacă de pe aeroporturile din UE să realimenteze numai cu combustibilul necesar pentru zbor, pentru a evita emisiile legate de excesul de greutate sau de relocarea emisiilor de dioxid de carbon cauzată de practicile de încărcare de combustibil suplimentar (transportarea în mod deliberat a unui exces de combustibil pentru a evita realimentarea cu combustibili de aviație durabili);
  • ca aeroporturile să ia măsurile necesare pentru ca infrastructura lor de alimentare să fie disponibilă și adecvată pentru distribuția combustibililor de aviație durabili.

Emisiile generate de aviație, creștere anuală de 5%, începând din 2013

Emisiile generate de aviație în Europa au crescut în medie cu 5 % de la an la an între 2013 și 2019. Deși au cunoscut o scădere puternică în cursul pandemiei, se preconizează că aceste emisii vor continua să crească. Obiectivul mai ambițios în materie de climă al sectorului aviației va fi esențial pentru ca UE să își atingă obiectivele climatice în temeiul Acordului de la Paris și să facă din Pactul verde european o realitate.


Pentru a atinge neutralitatea climatică, UE trebuie să reducă emisiile generate de transporturi cu 90 % până în 2050 (comparativ cu nivelurile din 1990).

*****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: