30 octombrie, 2024

Comitetul Miniștrilor (organismul decizional) din cadrul Consiliului Europei (CoE) solicită Guvernului României, prin Rezoluția ResCSS(2024)15 din 10 iulie 2024, transferarea înapoi la angajator a unei părți din constribuțiile sociale, plătite acum doar de salariați. Altfel, România va menține încălcarea Codului european de securitate socială.

Comitetul de miniștri atrage atenția că executivul trebuie să opereze de urgență modificările solicitate, în Codul fiscal.

De aceea, Confederația Blocul Național Sindical (BNS) solicită întrunirea de urgență a Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social, pentru identificarea soluțiilor și termenelor pentru acest transfer.


Conform Cartei Sociale Europeane (art. 12 pct. 1-3 privind dreptul la securitate socială) și a Codului european de securitate socială (art. 70 pct. 1 şi 2 privind cuantumul cotizaţiilor de asigurare), contribuțiile sociale ale angajaților sunt limitate la 50% din totalul resurselor alocate protecției sociale.

În prezent, angajații asigură 63,5% din cheltuielile întregului sistem de protecție socială și 80,5% din cheltuielile sistemului public de pensii și sistemului de asigurări de sănătate.

În respectiva rezoluție, Comitetul de miniștri din cadrul Consiliului Europei cere Guvernului României ,,să ia măsurile necesare pentru a reechilibra proporțiile contribuțiilor de asigurări sociale suportate de angajatori sau de stat, pe de o parte, și de angajați, pe de altă parte, în vederea alinierii dispozițiilor Codului fiscal la cerințele articolului 70(2) din Cod în această privință” (regăsiți acestă Rezoluție anexată comunicatului de presă).  

România încalcă din anul 2017 Codul European de Securitate Socială, când Guvernul României a adoptat Ordonanța de Urgență nr. 79/2017, prin care contribuțiile sociale au fost transferate aproape în totalitate din sarcina angajatorilor în sarcina angajaților.

CCR a ignorat obligațiile internaționale asumate de România în diverse tratate


Transferul realizat efectiv în 2018 a fost atacat la CCR, de către BNS, prin intermediul unui membru al său. La momentul respectiv, CCR a fost sesizată cu argumente care priveau afectarea drepturilor salariaților și a principiilor fiscalității echitabile.

Unul dintre argumentele exceptiei de neconstitutionalitate preciza că măsura ar încălca atât standardele internaționale referitoare la protecția socială, prevăzute în Carta Socială Europeană și Codul european de securitate socială, cât și principiul justei distribuiri a sarcinilor fiscale între angajatori și angajați, prin crearea unei poveri disproporționate asupra salariaților.

CCR a decis că măsura se încadrează în marja de apreciere legislativă și nu afectează egalitatea sau echitatea fiscală, respingând excepția formulată.

În ceea ce privește încălcarea prevederilor din reglementările europene, CCR că aceste tratate nu sunt relevante pentru cauză, întrucât prevederile OUG 79/2017 nu vizează reducerea protecției sociale, ci asigură sustenabilitatea sistemului de asigurări sociale din România.

CCR a mai arătat că măsura transferului contribuțiilor către angajat nu afectează direct nivelul protecției sociale, ci urmărește îmbunătățirea colectării contribuțiilor la bugetul asigurărilor sociale, aspect ce intră în marja de apreciere a statului român.

(Citește și: BNS: Transferul contribuțiilor sociale a dus la scăderea veniturilor a 1,2 milioane lucrători; bugetul consolidat a pierdut)

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: