Uniunea Europeană interzice reexportul de GNL rusesc prin porturile europene sau transbordarea în apele, anunță Reuters.
UE a dezbătut timp de o lună cel de-al 14-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei legat de invazia în Ucraina, inclusiv propuneri de interzicere a transbordărilor de GNL în apele teritoriale ale UE și modalități de a bloca flota de petroliere fantomă a Rusiei.
„Ambasadorii UE tocmai au convenit asupra unui al 14-lea pachet puternic și substanțial de sancțiuni ca reacție la agresiunea rusă împotriva Ucrainei”, a declarat joi reprezentantul Belgiei, care deține președinția rotativă a UE.
„Acest pachet oferă noi măsuri și maximizează impactul sancțiunilor existente prin închiderea portițelor de ocolire a restricțiilor”, a declarat Președinția belgiană a Consiliului UE.
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat: „Acest pachet puternic va închide Rusiei accesul la tehnologiile cheie. Va lipsi Rusia de veniturile suplimentare din exporturile de energie. Și abordăm flota din umbră a lui Putin și rețeaua bancară ascunsă din străinătate.”
Sancțiunile vizează și terminalele LNG din Rusia
Transbordarea GNL în interiorul UE a fost o practică larg răspândită până acum, deși volumele nu reprezintă o parte importantă a exporturilor de GNL ale Rusiei.
Cel de-al 14-lea pachet de sancțiuni al UE vizează, de asemenea, trei proiecte rusești de terminale GNL și conține o clauză care permite statelor membre ale UE, Suedia și Finlanda să anuleze contractele de import GNL din Rusia, au declarat diplomații pentru Reuters.
UE, totuși, nu interzice complet importurile de GNL rusesc, așa cum a făcut cu petrolul și produsele petroliere.
Importurile în UE de GNL din Rusia au crescut în ultimii doi ani, de când Rusia a exclus unele țări UE de la livrările de gaze prin conducte în primăvara și vara anului 2022, iar conducta Nord Stream a fost aruncată în aer în luna septembrie a aceluiași an. Unele dintre terminalele de import de GNL din Europa de Vest, inclusiv din Belgia, au fost folosite pentru reexporturi în Spania și China.
O analiză a Institutului pentru Economie Energetică și Analiză Financiară (IEEFA) a arătat la sfârșitul anului trecut că aproximativ 21% din volumele de GNL ale Rusiei destinate Uniunii Europene sunt transbordări, care nu sunt incluse în cifrele oficiale de import și, prin urmare, sunt ignorate de UE și factorii de decizie politică.
***