Retailerul chinez de comerț electronic rapid Temu a fost lovit joi de o plângere în UE din cauza unei potențiale încălcări a regulilor de conținut online. Temu este acuzată, potrivit Reuters, că manipulează utilizatorii de internet și încalcă mai multe prevederi ale regulamentului UE privind comerțul online.
În conformitate cu Legea privind serviciile digitale a Uniunii Europene, piețele și intermediarii online sunt obligați să lupte împotriva conținutului ilegal și dăunător, precum și a produselor contrafăcute de pe platformele lor.
Organizația paneuropeană a consumatorilor BEUC a anunțat că a depus o plângere la Comisia Europeană, în timp ce 17 dintre membrii săi din țări precum Franța, Italia și Țările de Jos au depus, de asemenea, plângeri la autoritățile lor naționale relevante.
Temu – cu 75 de milioane de utilizatori europeni în luna martie, nu oferă consumatorilor informații esențiale despre vânzătorii pe platforma sa și dacă produsele acestora îndeplinesc cerințele UE de siguranță a produselor, a spus BEUC. Plângerea spunea că Temu folosește practici ”de manipulare” pentru a-i determina pe consumatori să cheltuiască mai mult decât ar dori și că nu există suficiente informații cu privire la modul în care recomandă produsele consumatorilor.
Temu, care a intrat pe piața UE cu puțin peste un an în urmă, a declarat că își ajustează în mod activ serviciul pentru a se alinia la practicile și preferințele locale și că se angajează să respecte pe deplin legile și reglementările piețelor în care își desfășoară activitatea.
„În ceea ce privește reclamația BEUC, o luăm foarte în serios și o vom studia amănunțit. Sperăm să ne continuăm dialogul cu părțile interesate relevante pentru a îmbunătăți serviciile Temu pentru consumatori”, a spus compania într-un comunicat.
Temu în România
- Deși vinde produse în România, calitatea acestora, locul de proveniență, dar și controlul asupra comenzii nu poate fi verificat de un consumator român.
- În ciuda faptul că platforma vinde în România, autoritățile din domeniu comunicării digitale consideră că Temu nu face poate fi verificată că face doar e-commerce.
- Chiar și Consiliul Concurenței ar trebui sesizat de o companie care vinde pe platformă pentru a începe o investigație. Cum Temu vinde produse produse în China, acest lucru pare imposibil.
- Urmarea, clientul român al platformei nu se poate apără deloc în fața Temu în caz el consideră că a fost nedreptățit. Am contactat reprezentanții platformei Temu, dar până acum nu am primit niciun răspuns.
- Ceilalți concurenți din piața e-commerce din România consideră că pasivitatea autorităților poate duce la concurență nelocială și la afectarea sectorului.
Postările de promovare pe Facebook, pe Instagram ale platforme de e-commerce chinezești Temu sunt la fel de dese ca și postările cu pisici. Site-ul și aplicația Temu oferă românilor produse de orice fel, în special îmbrăcăminte sau produse textile, la prețuri foarte mici. Dar pe platformă se găsesc și produse sau dispozitive care pot fi considerate medicale.
Platforma Temu este deținută și operat de PDD Holdings, care deține și Pinduoduo, o platformă comună de comerț online în China.
PDD Holdings a fost înregistrată inițial în Insulele Cayman, înainte de a-și muta locul de constituire la Dublin în 2023. Platforma Temu a intrat în funcțiune pentru prima dată în Statele Unite în septembrie 2022.
În România, Temu a intrat în toamna anului 2023. Acum, pagina de Facebook are peste 104.000 de următori, iar contul de Instagram are 5.000 de urmăritori.
(Citiți și: ”Metoda TikTok: Cum a intrat platforma chinezească Temu în UE și în România și cum face ravagii în comerțul online fără ca cineva să o poată verifica”)
***