Vânzările de larg consum (FMCG) au urcat cu 15% în 2023, cele mai mari creșteri înregistrându-se pentru băuturile nealcoolice și produsele de menaj sau de îngrijire personală arată o analiză realizată de compania NielsenIQ.
În România, pentru prima oară în aproape doi ani, volumele pieţei de FMCG au fost în creștere în trimestrul IV 2023 (+10%). Conform analizelor NielsenIQ, creşterea medie a preţurilor bunurilor de larg consum în trimestrul IV a fost de doar 8,4%, comparativ cu cea din T1, de 23,2%.
Conform sursei citate, 41% dintre consumatorii europeni consideră că sunt într-o situaţie mai rea decât erau anul precedent, iar 77% dintre aceştia sunt de părere că de vină sunt costurile mai ridicate de trai, în timp ce 41% pun acest lucru pe seama încetinirii economice.
Disparităţile economice între clasele sociale sunt din ce în ce mai evidente pe tot globul. Deşi Europa este un caz puţin mai fericit, şi aici top 10% cei mai bogaţi oameni deţin 60% din avuție, în timp ce palierul de mijloc, care reprezintă 40% din populaţie, deţine 37%. În America de Nord, spre comparaţie, top 10% deţine 70%, iar clasa de mijloc doar 28%, în timp ce clasa de jos, cea mai numeroasă, doar 2%.
În România, deşi inflaţia decelerează, creşterile salariale au încetinit la rândul lor, iar puterea de cumpărare a românilor rămâne scăzută din cauza decalajului inflaţie – salarii de anul trecut.
În topul îngrijorărilor la nivel mondial continuă să se plaseze creşterile de preţuri şi scăderea economică, urmate de temerile privind escaladarea conflictelor armate şi încălzirea globală. În acest context, este interesant de reţinut că starea de bine personală devine din ce în ce mai importantă, urcând 3 locuri în topul preocupărilor consumatorilor globali în ianuarie 2024, faţă de iunie 2023.
Consumatorii rămân alerţi, dar deja s-au adaptat pentru a face faţă dificultăţilor financiare. 89% dintre consumatorii globali afirmă că, pentru a-şi ţine cheltuielile sub control, caută activ cele mai mici preţuri. Loialitatea faţă de branduri şi retaileri este tot mai pusă la încercare: mai mult de 7 din 10 consumatori (74%) sunt dispuşi să schimbe produsele şi mărcile cumpărate de obicei sau chiar să renunţe la anumite produse (72%), iar 65% sunt dispuşi să schimbe şi magazinele din care fac cumpărături, ca strategie de optimizare a cheltuielilor.
Valoric, piaţa de FMCG din România a crescut cu 10% în T4/2023 şi cu 15% la nivelul întregului an 2023, macro-categoriile cu cea mai însemnată creştere fiind băuturile non-alcoolice şi produsele de menaj sau îngrijire personală.
Aceste două industrii şi-au schimbat, în ultimul trimestru al anului, strategia promoţională, ambele trecând la o promovare mai agresivă faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Băuturile alcoolice au promovat în medie cu 5% mai mult decât în T4/2022, iar produsele de îngrijire personală şi a locuinţei cu 3% în plus faţă de aceeaşi perioadă. Chiar dacă eforturile promoţionale pentru aceste două categorii au fost însemnate, eficienţa ofertelor a scăzut în T4 2023 pentru toate macro-categoriile de produse, respectiv promoţiile au adus mai puţină incrementalitate decât în trecut.
Canalele cu cea mai însemnată creştere valorică, în T4 2023, au fost magazinele de tip mini market şi discounterii, cei din urmă reprezentând deja 20% din totalul valoric al pieţei de FMCG din România, confirmând tendinţa consumatorilor români de a-şi menţine cheltuielile sub control prin căutarea magazinelor cu cele mai mici preţuri. O altă strategie la care românii au recurs frecvent în ultimii ani a fost achiziţionarea produselor marcă privată ale retailerilor, lucru ce menţine cota de piaţă a acestora la 18,3% per total 2023, un nivel constant faţă de anul anterior datorită creşterilor de preţuri semnificative şi la aceste produse. Şi în restul lumii, mărcile private au înregistrat creşteri mai mici în valoare decât în anii anteriori, media globală fiind de +12,7%.
Piaţă de e-commerce din România continuă să crească în valoare şi în T4 2023, creştere datorată în special categoriilor de băuturi alcoolice şi non-alcoolice, însă creşterea este mai lentă faţă de vârful istoric înregistrat trimestrul precedent.
Consumatorii români, ca şi în celelalte ţări, se mişcă din ce în ce mai fluid între canalele de retail pentru a-şi satisface nevoile, iar în 2024 companiile vor trebui cu atât mai mult să îşi coordoneze strategiile online cu cele din magazinele fizice. De asemenea, ele nu trebuie să se concentreze exclusiv pe creşteri imediate, să promoveze excesiv, deoarece îşi pot afecta evoluţia pe termen lung. Echilibrul între profitabilitate şi sustenabilitate va fi crucial pentru succes în acest nou an de provocări financiare.
NielsenIQ este o companie care se ocupă de cercetarea de piaţă. NIQ a fost înfiinţată în 1923 şi este o companie din portofoliul Advent International.
***