Consumul populației a crescut deja semnificativ începând cu al treilea trimestru din 2023, cu 2,2%, comparativ cu primele trei trimestre din 2022. În primul trimestru, consumul crescuse doar marginal, cu 0,5%, comparativ cu același trimestru din anul anterior.
În primele șase luni din 2023, comerțul cu amănuntul și serviciile de piață prestate populației își încetiniseră ritmul, până la 0,2 la sută, respectiv până la 1,2 la sută (variații anuale).
Însă vânzările cu amănuntul au crescut în noiembrie cu aproape 4% comparativ cu aceași lună din 2022, după ce în lunile anterioare încetiniseră la mai puțin de 2%, conform celor mai recente date comunicate de INS, ceea ce consolidează revenirea apetitului pentru cheltuielile de consum, pe seama creșterii încrederii populației.
Reluarea creșterii pune presiune pe inflație prin nivelul cererii agregate.
Motorul care alimentează cifra de afaceri din comerț este creditul de consum – care a crescut constant de-a lungul anului 2023:
La aceasta și-au adus contribuția și băncile comerciale care au acordat credite cu mai mare ușurință, pe fondul scăderii creditelor ipotecare.
Soldul creditelor de consum și-a reluat creșterea de la jumătatea anului trecut. Astfel, conform datelor BNR publicate marți, soldul a crescut la 68,7 miliarde lei, față de 66 miliarde în noiembrie 2022. Această evoluție este de așteptat să continue și pe parcursul acestui an.
Analiștii Erste estimează o redresare a vânzărilor cu amănuntul de 3,9% în 2024, față de 2,3% în 2023. Aceasta înseamnă expansiunea continuă a consumului.
Față de totalul creditelor acordate gospodăriilor populației, în termeni anuali, în noiembrie, soldul creditelor de consum s-a majorat cu 4,1%, aproape de patru ori mai rapid decât creșterea generală a creditării, de doar 1,15%.
***