30 ianuarie, 2024

Declinul economiei germane reprezintă o mare provocare pentru țările din Europa Centrală și de Est, dependente de exporturi, în timp ce încă nu au recuperat integral pierderile suferite în timpul pandemiei de Covid19, se arată într-o analiză Reuters.

Relațiile comerciale puternice cu Germania și industria sa auto, cândva una dintre cele puternice din lume, au fost ani de zile un avantaj pentru regiune după prăbușirea comunismului. Dar aceste legături riscă să devină o frână pentru economiile Ungariei, Cehiei și Slovaciei, scrie Reuters. Și pentru România este valabil, Germania fiind cel mai mare partener comercial al economiei românșeti, cu accent pe automotive.

Deja unele companii locale care se bazează pe legăturile cu Germania încearcă să dezvolte relații cu piețe din afara UE și să se diversifice și în alte domenii, precum producția de armament, pentru a contrabalansa cererea slabă din partea celei ce a fost locomotiva Europei și care se va mai afla un în „aproape recesiune”.


Însă astfel de eforturi de diversificare vin într-un moment de incertitudini geopolitice majore, cu războaie în plină desfășurare în Ucraina și Orientul Mijlociu și revenirea în forță a protecționismului. În ciuda impulsului industriei de apărare, toți acești factori ar putea de peste cap planurile companiilor din regiune.

Germania, cel mai mare partener al statelor din ECE

„Stagnarea economiei celui mai important partener comercial al statelor din regiune și slăbiciunea persistentă a sectorului auto reprezintă riscuri suplimentare de recesiune economică în regiunea Europei Centrale și Est (ECE)”, consideră Down Holland, dirctorul diviziei de cercetare economică la Moody’s Analytics.

Puseul inflaționist din ECE, cu vârful atins anul trecut de 25% în Ungaria, a determinat băncile centrale să ridice costurile împrumuturilor la cel mai înalt nivel din ultimele două decenii. În Cehia s-a consemnat cea mai lungă perioadă de reducere a salariilor reale, care s-a întins pe parcursul a opt trimestre consecutive.

În 2021, companiile germane au avut o cifră de afaceri anuală de aproximativ 250 de miliarde de euro în Europa centrală, având aproximativ 1 milion de angajați în mod direct şi mulţi alţii licrând la furnizori, potrivit Bundesbank.


Republica Cehă şi Ungaria se bazează pe Germania pentru o treime şi, respectiv, un sfert din exporturile lor, Slovacia trimiţând acolo o cincime din exporturile sale, potrivit S&P Global.

Polonia este considerată mai puţin expusă datorită forţei economiei sale interne, mai diversificate, exporturile sale fiind mai puţin dependente de producţia de maşini. Cel mai bun scenariu pentru majoritatea companiilor intervievate de Reuters ar fi o stagnare a cifrei de afaceri în acest an, deşi unele nu au exclus un declin general al veniturilor şi posibile reduceri de locuri de muncă.

Compania DGA Gepgyarto es Automatizalasi Kft din Ungaria, care produce structuri de oţel şi utilaje fabricate la comandă, plănuia o extindere a capacităţii cu 50%, bazându-se pe feedback-ul clienţilor, pentru a satisface creşterea aşteptată a cererii pe parcursul a trei ani, din 2023 până în 2025.

„Această creştere a cererii s-a evaporat”, a declarat pentru Reuters Tamas Tornai, directorul executiv al holdingului care controlează DGA. Totuşi, DGA continuă o investiţie de 2,5 miliarde de forinţi (6,95 milioane USD) pentru a servi industria de apărare în plină dezvoltare.

Industria auto germană, în suferință

În Germania, sectorul auto nu se confruntă doar cu vânzări slabe pe pieţele americană şi europeană, ci şi cu obstacole, de la preţurile ridicate la energie până la trecerea globală la mobilitatea electrică, care impune o regândire a viitorului motoarelor cu ardere internă.

În Europa Centrală, Ungaria a luat iniţiativa atragerii de investiţii în producţia de baterii şi maşini electrice din China, poziţionându-se ca un punct de întâlnire pentru investitorii estici şi occidentali.

„Se înregistrează o scădere foarte puternică a cererii din sectorul auto, determinată de inflaţie, ratele dobânzilor şi incertitudinea economică, iar cumpărătorii privaţi aproape au dispărut de pe piaţă”, a constatat Tamas Mogyorosi, director de dezvoltare la Alap Group, care oferă servicii de management al calităţii şi altele pentru sectorul auto, industria aerospaţială şi electronică şi care a încercat să compenseze declinul de pe pieţele vest-europene prin creşterea comenzilor de la clienţii asiatici.

Otto Danek, vicepreşedintele Asociaţiei Exportatorilor Cehi, a remarcat la rândul său că sectorul a cunoscut o încetinire clară din a doua jumătate a anului 2023 din cauza slăbiciunii din Germania.

„O scădere relativ mică a cererii din această regiune are un impact semnificativ asupra întregului segment de export”, a notat Danek, care deţine Atas Elektromotory Nachod, companie ce produce motoare electrice mici. „Căutăm noi pieţe, mai ales în Europa, dar un astfel de deficit nu poate fi înlocuit într-o jumătate de an”, a menţionat omul de afaceri ceh.

Agenţiile de rating au atenţionat că acest declin ar putea îngreuna eforturile de a reduce deficitul bugetar, despre care S&P Global afirmă că va rămâne „excepţional de mare” în plan istoric pentru regiune în acest an.

„O slăbiciune prelungită a Germaniei este unul dintre principalele riscuri pe care le avem în vedere pentru Europa centrală şi de est, putând submina creşterea pe termen mediu şi planurile deja puse în dificultate de consolidare fiscală”, a conchis Karen Vartapetov, director şi analist principal pentru regiunea est-central-europeană şi CSI la S&P Global.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: