Compania Blue Air a fost amendată cu 2 milioane de euro, anunţă ANPC.
Motivul: în decurs de un an, compania a anulat 11.289 de zboruri (respectiv 178.405 rezervări) pentru care s-au făcut plăţi în valoare toatală de peste 66 de milioane de lei de către consumatori din 20 de state membre ale UE. Compania nu a returnat banii pentru cursele anulate în multe cazuri.
Conform ANPC, amenda Blue Air este cea mai mare aplicată vreodată unui operator economic.
Companiei i s-a mai impus obligaţia să nu mai pună la dispoziţia consumatorilor oferte de zbor pentru care nu are dotările sau mijloacele necesare realizării acestora, dar şi să restituie contravaloarea serviciilor anulate.
Potrivit ANPC:
“Ţinând cont de aspectele constatate în urma verificărilor şi de inexistenţa cifrei de afaceri declarate a operatorului economic, care a făcut imposibilă stabilirea unei amenzi în procent, Comisia a decis aplicarea unei sancţiuni contravenţionale cu amendă în valoare de 2 milioane euro, echivalent în lei la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României, la data de 12.07.2022, 9.882.200 lei”.
De asemenea, compania trebuie să restituie contravaloarea serviciilor anulate în termen de cel mult zece zile.
“Odată cu aplicarea acestei amenzi contravenţionale, echipa de control a propus, iar preşedintele ANPC, prin ordin, a dispus ca sancţiune complementară, măsura de remediere prevăzută la art. 121 alin. (1) lit. a) din legea 363/2007, respectiv <<… încetarea contractului şi restituirea contravalorii serviciilor anulate şi a compensaţiilor aferente în termen de maximum 10 de zile>> cu respectarea opţiunii consumatorilor şi cu raportare la toate rezervările anulate şi pentru care operatorul economic nu a procedat la restituirea corespunzătoare a sumelor datorate, inclusiv compensaţii, în urma anulării zborurilor survenite ulterior datei de 30.04.2022”, a mai transmis ANPC.
Totodată, Blue Air a fost obligată să nu mai pună la dispoziţia consumatorilor oferte de zbor pentru care nu dispune de dotările şi resursele necesare.
Au fost notificate și Wizz Air şi Ryan Air
“Reamintim totodată că, odată cu notificarea Blue Air, au fost notificate către statele membre, prin reţeaua CPC şi Wizz Air şi Ryan Air, care de asemenea au avut, în această perioadă, foarte multe anulări sau întârzieri de curse, fără a ţine seama de drepturile consumatorilor.
Operatorii economici vor rămâne, în continuare, în atenţia ANPC, iar îndeplinirea măsurilor dispuse, de restituire a sumelor, precum şi de încetare a practicilor comerciale incorecte, vor fi verificate de comisari, după încheierea celor 10 zile, prevăzute de lege”, a mai explicat ANPC.
ANPC recomandă consumatorilor să semnaleze situaţiile similare, indiferent de compania aeriană.
***