Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat marți că ministerul său ”a transpus în texte de lege toate principiile din Proiectul Romania Educată”.
La exact 6 ani de la lansarea ”României Educate”, au rezultat 2 proiecte de lege – unul pentru învățământul universitar și altul pentru învățământul preuniversitar, care de miercuri vor fi lansate în consultare publică pentru o perioadă de 35 de zile.
Sorin Cîmpeanu a precizat că proiectele vor fi adoptate de guvern până la data de 1 septembrie, urmând ca Parlamentul să înceapă procesul de aprobare după această dată. Noua legislație ar urma să fie aplicată din septembrie 2023.
Citește și: ”În sfârșit, DOCUMENTUL: Memorandumul pe Proiectul România Educată – adoptat de Guvern. Calendarul și țintele”)
”Arhitectura de sistem va fi complet schimbată, aceste legi nu realizează o cosmetizare a sistemului ci sunt cu adevărat o reformă”, a spus ministrul Educației.
Cele cinci principii OECD integrate în legile educației
”Am beneficiat de consultare cu Comisia Europeană și cu OECD, iar cele cinci principii de bază din domeniul educației ale OECD se regăsesc în aceste legi. Practic, beneficiem de o sinergie între interesul, importanța implementării celor două legi și interesul aderării României la OECD”, a spus Sorin Cîmpeanu.
Principiile de bază enunțate de ministru:
- Unu – asigurarea calității și eficacității programelor de educație și formare și îmbunătățirea rezultatelor învățării.
- Al doilea principiu este promovarea egalității în ceea ce privește oportunitățile educaționale, asigurând accesul și succesul la educație de calitate pentru toți.
- Al treilea principiu este colectarea și utilizarea informațiilor pentru dezvoltarea competențelor.
- Al patrulea principiu este utilizarea instrumentelor de finanțare și a stimulentelor pentru a orienta și încuraja investițiile în dezvoltarea competențelor.
- Al cincilea și ultimul principiu este implicarea părților interesate în proiectarea și implementarea de politici.
Detalii din proiecte oferite de Sorin Cîmpeanu
Învățământul obligatoriu va cuprinde grupa mică începând cu anul 2030, cuprinde deja grupa mijlocie, grupa mare, învățământul primar, învățământul secundar inferior și liceal.
Parcursul școlar și valorile elevilor au ca scop evaluarea, orientarea, încurajarea, optimizarea învățării, precum și dezvoltarea capacităților de autoevaluare a elevilor. Evaluarea va fi centrată pe competențe. În plus, este obligatoriu să se ofere feedback în timp real elevilor. Și aceste evaluări vor sta la baza planurilor individuale de învățare.
- La final al claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, elevii vor susține obligatoriu evaluări naționale scrise obligatoriu la „limbă și comunicare” și „matematică”.
- Rezultatele elevilor se exprimă în învățământul primar prin calificative anuale unice, pe arii curriculare, cu excepția clasei pregătitoare, pe parcursul căreia nu se acordă calificative. În învățământul secundar inferior se acordă note de la 1 la 10, în învățământul secund superior și la liceu – la fel.
- Prin excepție, la disciplinele care fac parte din ariile curriculare Arte și Educație Fizică și Sport, precum și la alte discipline ce pot fi stabilite prin ordin de ministru, se acordă calificative de tip admis, respins și nu notă de la 1 la 10, cu excepția învățământului vocațional la care rezultatele evaluării se exprimă în continuare cu note de la 1 la 10.
- Liceele care au demonstrat și vor demonstra calitatea educației vor avea dreptul să-și organizeze propriile examene de admitere în liceu pentru ocuparea 90% din numărul de locuri, 10% vor rămâne pentru a fi ocupate prin procesul normal de distribuire.
- Pentru elevii de clasa a VIII-a: este important de știu că se introduce renunțarea la media din gimnaziu.
- Organizarea BAC-ului: Examenul va avea următoarele probe, o singură probă scrisă la disciplinele cuprinse în trunchiul comun, o probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările. Această probă constă în evaluarea competențelor generale, formate pe parcursul ciclului liceal la limba și literatura română, matematică și științe ale naturii, istoria și geografia României și Europei și științe socio-umane. O singură probă scrisă care să verifice competențe le generale. Condiția de promovare: obținerea cel puțin a notei șase.
Detalii administrative
Inspectoratele școlare județene se transformă în direcții județene de învățământ preuniversitar ca servicii publice deconcentrate aflate în subordinea Ministerului Educației. Ele vor fi formate prin reorganizarea inspectoratelor școlare, respectiv a municipiului București și prin comasarea cu centrele județene de resurse și asistență educațională.
Managementul și guvernanța în sistemul de educație vor fi radical schimbate. Se înființează corpul managerilor educaționali, care va fi format din mentori pentru management educațional, un organism de specialitate aflat în coordonarea Ministerului Educației. Scopul este acela de a dezvolta politicile publice în educație dezvoltarea activității de mentorat pentru directorii aflați la început de carieră și are și scopul de a monitoriza și de a respecta principiile etice în managementul școlar.
Este specificat în lege posibilitatea de încetare a mandatului unui director de școală în situația în care se constată că nu s-au îndeplinit standardele minimale de calitate.
Directorul administrativ – noua funcție. Procesul de selecție, evaluare prin care se testează aptitudinile candidaților, se apreciază evaluarea din perspectiva evaluării motivaționale, proba scrisă va rămâne interviul va rămâne concurs public pentru profesionalizarea managementului fiecărei unități școlare.
Pentru profesori, debutul în profesia didactică va fi complet schimbat, va exista o perioadă de stagiatură de 1 an de zile, va exista un examen de licențiere, vom schimba modul de organizare a titularizării, care va rămâne la nivel național