Proiectul de lege privind introducerea certificatului electronic COVID-19 stipulează că angajatorii din sectorul public şi privat au obligaţia de a solicita personalului angajat acest certificat. Cei care nu dețin documentul vor avea contractele de muncă suspendate, fără plata salariului.
Prevederile ar urma să se aplice și membrilor Parlamentului, persoanelor alese sau numite care ocupă funcții publice sau de demnitate publică ori asimilate acestora.
PSD, autor al proiectului de lege prin Alexandru Rafila, ministru al Sănătății, insistă ca acest certificat să fie introdus prin asumarea răspunderii Guvernului, dar PNL cere ca Parlamentul să fie cel care aprobă proiectul de lege.
Indiferent de forma de adoptare, proiectul arată că Certificatul verde va avea diverse termene de valabilitate, în funcție de tipul de document eliberat, după cum urmează:
- pentru persoanele vaccinate cu cel puțin o doză, cu valabilitate pe perioada stabilită pentru efectuarea schemei complete de vaccinare.
- pentru persoanele vaccinate cu schemă completă de vaccinare, cu valabilitate pe perioada stabilită pentru schema completă de vaccinare.
- pentru persoanele infectate cu SARS-COV 2, cu valabilitate de 180 de zile de la data primului rezultat pozitiv la testul pentru SARS-CoV-2, înregistrat în platforma informatică „Corona-forms“;
- pentru persoanele testate cu test antigen rapid înregistrat în platforma informatică „Corona-forms“, cu rezultat negativ, cu valabilitate de 48 de ore de la efectuarea testului;
- pentru persoanele testate cu test NAAT/PCR, înregistrat în platforma informatică „Corona-forms“, cu rezultat negativ, cu valabilitate de 72 de ore de la efectuarea testului.
Personalul nevaccinat beneficiază de 15 vouchere pentru testare antigen rapidă, pe perioada existenţei obligaţiei de a prezenta certificatul ELECTRONIC COVID-19, din sumele alocate de la bugetul de stat, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.
Obligația solicitării și prezentării certificatului, precum și încetarea obligativității solicitării și prezentării acestuia, pe baza datelor prevazute la art. 5, furnizate de către Institutul Național de Sănătate Publică, vor fi stabilite prin hotărâre a Guvernului.
Excepții:
- Sunt exceptați de la aplicarea prevederilor prezentei legi angajatorii din sectorul privat cu până la 10 angajați, care nu efectuează activități de prestări de servicii care presupun interacțiuni directe cu clienții.
- Este exceptat de la aplicarea prevederilor prezentei legi personalul care își desfășoară activitatea la domiciliu sau în regim de telemuncă.
Sancțiuni:
- În conformitate cu prevederile art. 50 lit i) din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, republicat, cu modificările și completările ulterioare, art. 513 alin. (1) lit.m) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, raportul de serviciu, contractul individual de muncă sau orice alt tip de contract în baza căruia își desfășoară activitatea personalul care nu prezintă la intrarea la locul de muncă un certificat ELECTRONIC COVID-19 valid se suspendă de drept, fără plata drepturilor salariale.
- Suspendarea raportului de serviciu/contractului individual de muncă se constată prin dispoziția scrisă a angajatorului, emisă în condițiile legii.
- Suspendarea constatată în condiţiile alin.(1) încetează la data la care persoana prezintă certificatul ELECTRONIC COVID-19, dar nu mai devreme de 15 zile de la data la care s-a dispus suspendarea.
- (4) Suspendarea încetează și în cazul în care necesitatea prezentării certificatului încetează conform art. 5 alin. (2).
- Decizia de suspendare a raporturilor de serviciu/de muncă dispusă în conformitate cu prezenta lege poate fi contestată la instanța competentă conform legii, după caz.
- Nerespectarea obligațiilor prevăzute de prezenta lege de către angajator reprezintă contravenție și se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 100.000 lei.
- Constatarea contravenției și aplicarea sancțiunii se realizează de personalul împuternicit din cadrul direcției de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București, din cadrul Inspecției Sanitare de Stat, a Inspecției Muncii, precum și de ofițerii și de subofițerii din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.