1 aprilie, 2021

Vă prezentăm cele mai importante declarații ale consilierului pe probleme externe ale președintelui CCIR în cadrul conferinței „Capitalul autohton – nivelul următor: planurile de adecvare și de internaționalizare în noua economie post-Covid” (30.03.2021) organizată de CursDeGuvernare.

Diplomat de carieră, Lazăr Comănescu pune accent pe importanța componentei economice în diplomația modernă. El susține trecerea Departamentului relațiilor economice externe de la Ministrul Economiei la MAE și instituirea regulii ca orice vizită bilaterală efectuată de un demnitar român să conțină și o delegație a mediului de afaceri. Lazăr Comănescu afirmă că rezultatele economice ar trebui să constituie unul dintre criteriile de evaluare a activității corpului diplomatic românesc acreditat în misiuni externe.

Intervenția VIDEO integrală aici:


YouTube video

 

Principalele declarații ale lui Lazăr Comănescu:

  • România are o șansă să traverseze următorii 4 ani fără alegeri. E important, de data aceasta sper ca guvernanții să se aplece exclusiv pe măsuri cu bătaie lungă, să  asigure competitivitate sporită a economiei românești. Mai suntm la început de ciclu financiar multianual european, unde România are șansa să valorifice cele aproximativ 80 mld euro alocate.
  • Dacă ne uităm la alte țări, vom vedea că acolo unde politicile de dezvoltare și creștere economică au fost axate pe competitivitate, acolo s-a reușit. Evident, toate depind de cadrul legislativ …
  • Unde ne aflăm noi astăzi? Analizând dintr-o singură perspectivă perioada 2015-2021. În 2015, deficitul nostru comercial era puțin peste 8 mld, acum, în 2021 este de peste 18 miliarde euro. Asta spune oricui că există probleme de structură, de competitivitate a economiei românești.
  • Trebuie să vedem în ce mod politica de promovare a relațiilor economice externe, diplomația economică, a impactat starea economiei Românești. Am mai spus: este neapărată nevoie ca, în acest cadru favorabil, acțiunea națională să se concentreze pe creșterea competitivității economice.
  • Diplomația, dimensiunea economică a diplomației românești trebuie să devină axul în jurul căruia să se învârtă eforturile diplomației. Asta ar trebui să devină inclusiv criteriu de bază în evaluarea activității diplomatice.
  • Ar fi extrem de util un instrument: întocmirea unei hărți – actualizabilă permanent a teritoriului național și a oportunităților, a problemelor și obstacolelor cu care se confruntă companiile. Cred că o asemenea hartă, punerea ei la dispoziția diplomaților români, ar ajuta.
  • Încurajarea capitalului românesc să iasă în lume, să facă investiții în exterior. Un rol îl poate juca și Eximbank: activism și business-friendly din partea Eximbank, al cărui obiectiv de înfiinare a fost acela de a promova exportul românesc. Aici este loc de îmbunătățire.
  • Consolidarea eșafodajului de schimburi externe. De ce nu, cred că putem să urmăm exemplul Franței, Austriei, Ungariei, de ce nu punerea departamentul relațiilor economice externe în subordinea MAE. Toată stima pentru Ministerul Economiei, dar am văzut o metamorfoză continuă…
  • Nu doar acest minister are responsabilități în acest domeniu, sunt mai multe care trebuie să pună umărul la promovare economică. Dotarea cu resurse adecvate a respectivului serviciu. Ne putem inspira de la alții- există experiențe foarte bune.
  • Cred că trebuie să devină și la noi regulă- de câte ori merge președintele, un membru al guvernului în străinătate, obligatoriu ar trebui să meargă însoțiți de reprezentanți ai mediului de afaceri. Poate fi responsabilitatea Camerei de Comerț să trimită în vizite externe antreprenori importanți. Ar mai fi util un lucru: la reuniunile anuale ale diplomației să se organizez și întâlniri cu mediul de afaceri. În Germania se face asta, o zi și jumătate.
  • Atenție la zonele din afara UE, unde vedem că merge motorul creșterii economice globale.

 

Conferința integrală poate fi urmărită AICI-LINK. 


Partners: BCREquiLiant Capital, Fan Courier, INACO – Initiativa pentru Competitivitate

Network partners: Avocatnet.ro, Camera de Comert si industrie a României (CCIR), Romanian Business Leaders (RBL), Asociatia pentru Antreprenoriat Romania (APAR), Foreign Investors Council, Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR)

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: