Gigantul european Airbus a anunțat vineri că renunță la subvențiile primite pentru dezvoltarea modelului A 350, o încercare, consideră unanim presa internațională, de a pune capăt disputei cu rivalul american Boeing pe tema ajutoarelor de stat.
Compania Airbus, anunță Politico, a decis să plătească dobânzi mai mari la creditele acordate de guvernele Spaniei și Franței, state în care Airbus deține fabrici.
Aceste credite, cunoscute sub denumirea ”Investiții de lansare rambursabile”, constituie una dintre formele de ajutor de stat pe care Organizația Mondială a Comerțului le-a declarat ilegale.
„Airbus a decis să facă pasul final pentru a elimina ultimul punct controversat și să modifice contractele franceze și spaniole la ceea ce OMC consideră valori de referință corespunzătoare ale ratei dobânzii și a evaluării riscurilor. Cu această decizie, Airbus se consideră în conformitate cu toate hotărârile OMC”, a anunțat compania într-un comunicat.
Oficiali din industria aviatică europeană citați de Euractiv spun că Airbus și UE încearcă să închidă rapid disputa cu Boeing, care a insistat la Washington ca SUA să combată ”ajutoarele ilegale” ale UE.
În situația în care Boeing este dispusă să încheie acum disputa cu Airbus, Bruxelles-ul și Washington ar putea negocia un acord prin care părțile să convină un standard al finanțărilor acordate companiilor aerospațiale.
OMV urmează să se pronunțe într-un dosar privind ajutorul de stat pe care SUA l-a acordat Boeing, însă decizia nu este așteptată mai devreme de luna octombrie.
”În loc să așteptăm decizia OMC, transmitem acum semnalul că UE și Airbus privesc la modul serios chestiunile ce țin de lege și că ne așteptăm să închidem acum această dispută comercială”, spun sursele Euractiv.
În octombrie 2019, OMC a declarat ilegal un ajutor de stat acordat Airbus și a permis SUA să aplice tarife vamale de 7,5 miliarde dolari pe anumite produse europene.