Conducerea executivă a Nissan a accelerat planurile în vederea despărțirii de Renault, o alianță care durează de 20 de ani dar în care partenerul japonez este de departe mai performant decât cel francez, amimță Financial Times.
Tensiunile au consecințe imediate: acțiunile Renault au scăzut la minimul ultimilor șase ani, după apariția în media a informațiilor legate de intenția Nissan de a ieși din alianța cu francezii și de existența unui plan secret pentru aceasta, relatează și Reuters. Acțiunile au scăzut astăzi cu 3,7%, la cel mai de scăzut nivel din indicele CAC 40 și din indicele pan-european STOXX 600.
Potrivit FT, planul de ”divorț” prevede o separare totală și a zonei de inginerie și a celei de fabricație, precum și modificări ale consiliului de administrație al companiei japoneze. Planurile Nissan au căpătat un nou impuls după recenta fugă din Japonia a fostului șef al alianței Carlos Ghosn, la sfârșitul lunii decembrie.
Turbulențele din managementul alianței s-au accentuat după arestarea lui Ghosn, în Tokyo, în noiembrie 2018, pentru acuzații legate de conduita sa financiară, pe care el le-a negat. El își aștepta procesul în Japonia când a fugit în Liban.
„Credem cu tărie că relația dintre Renault și Nissan și, prin urmare, alianța sunt rupte, probabil dincolo de punctul de reparație”, au scris astăzi, într-o notă, analiștii Evercore ISI Arndt Elinghorst și Chris McNally. Renault nu comentat subiectul.
Alianța Renault Nissan Mitsubishi a devenit din ce în ce mai controversată în Japonia: Nissan depășește în general vânzările și profiturile Renault, dar are mult mai puțină influență în cadrul alianței. Nissan deține un pachet de 15% fără drept de vot în cadrul Renault, care, la rândul său, deține 43% din Nissan, cu drepturi de vot. Mitsubishi Motors Corp a fost adăugată la alianță în 2016.