Executia bugetara pe primele 5 luni ale anului scoate in evidenta un deficit bugetar (ca procent din PIB) doar usor mai mic decat cel inregistrat in aceeasi perioada a anului 2011 (1.19% din PIB in 2012 vs 1.28% din PIB in 2011), ceea ce arata ca riscurile in atingerea tintei de deficit bugetar pe intreg anul 2012 (2.2% din PIB vs 4.1% din PIB in 2011) sunt majore daca in a doua parte a anului nu se iau masuri semnificative de corectie.
De altfel, in Raportul anual pe 2011 al Consiliului Fiscal se avertiza cu privire la tinta de deficit bugetar pe 2012 ca „sunt persistente riscuri în ceea ce priveste atingerea acesteia, având în vedere revizuirea descendentã a proiectiei de crestere economica, precum si datele privind executia bugetarã la finele trimestrului întâi, în conditiile în care încadrarea în plafonul de deficit s-a produs pe fondul decalãrii în luna martie a plãtii trimestriale a impozitului pe profit, precum si a unei recrudescente a acumulãrii de arierate la nivelul bugetului de stat si al bugetelor locale”.
Executia bugetara cumulata la 5 luni arata ca problemele sunt localizate in special pe partea de cheltuieli bugetare.
Pe partea de venituri bugetare, acestea au crescut in primele 5 luni cu o rata anuala usor peste rata anuala programata pe tot anul 2012 (9.6% vs 8.3% programat pe tot anul 2012), cu evolutii mai bune in primele 5 luni decat asteptarile pe intreg anul 2012 la veniturile din impozit pe profit, impozitul pe venit si accize si mai slabe la TVA.
In ceea ce priveste cheltuielile bugetare, acestea au crescut in primele 5 luni cu o rata anuala semnificativ mai mare decat cea programata pe intreg anul 2012 (8.5% in primele 5 luni vs 2.4% programat pe intreg anul 2012), in special datorita cresterii cu 11.7% a cheltuielilor cu bunuri si servicii (vs 2.2% programat pe intreg anul 2012) si a cresterii cheltuielilor de capital (finantate din resurse proprii) cu 33.1% (vs o scadere de -4.8% programata pentru intreg anul 2012).
Trebuie mentionat ca ratele ridicate de crestere anuala a cheltuielilor de capital finantate din resurse proprii si a celor cu bunuri si servicii in primele 5 luni au fost generate in special in zona autoritatilor locale.
In plus, trebuie mentionat si faptul ca se planifica initial sa se produca o substitutie a cheltuielilor de capital finantate din resurse proprii cu absorbtie de fonduri europene, insa cheltuielile de capital finantate din surse proprii au continuat sa creasca foarte rapid.
In acest context, daca trendul celorlalte componente ale bugetului se mentine, cheltuielile de capital finantate din resurse proprii si cele cu bunuri si servicii trebuie sa scada semnificativ in a doua parte a anului 2012 fata de aceeasi perioada a anului 2011 pentru a reveni la dinamica proiectata a acestora si a se atinge tinta de deficit bugetar.
Alternativ, ajustarile trebuie facute la alte componente ale bugetului, dar, in mod cert, acestea trebuie sa fie semnificative.
*
Ionuț Dumitru este președintele Consiliului Fiscal și economist-șef la Raiffeisen Bank