vineri

26 aprilie, 2024

8 august, 2016

sri-sigla4 asociații nonguvernamentale- Active Watch, APADOR-CH, Asociația pentru Tehnologie și Internet și Centrul de Resurse Juridice- au trimis luni o scrisoare deschisă reprezentanților naționali și europeni pentru a semnala că SRI comite  ”încălcări grave ale Cărții Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene”.

Cele 4 ONG-uri amintesc că SRI a câștigat un proiect pe fonduri europene (axa 2 – OS 2.3. Creșterea utilizării sistemelor de e-guvernare) prin care intenționează să cumpere software și hardware de 25 de milioane de euro pentru „consolidarea și asigurarea interoperabilității sistemelor informatice”.

De precizat:

  • Guvernul a lansat săptămâna trecută, joi, proiectul GovITHub, una dintre caracteristicile acestuia fiind instituirea poziției de Chief Information Officer – Coordonator pentru Tehnologia Informației de la nivelul Guvernului, care va avea rolul de a integra sistemele informatice existente.
  • Prevenirea fraudelor fiscale este atributul ANAF.

Proiectul licitat de SRI dublează practic activitatea Guvernului și a ANAF în ceea ce privește interoperabilitatea sistemelor informatice, respectiv a luptei antifraudă.

”În alte cuvinte se dorește dezvoltarea unui adevărat sistem informatic Big Brother, cu un potențial de supraveghere generalizată a întregii populații a României, nefiind prevăzută nicio măsură de limitare a accesului SRI sau al altor instituții publice la datele personale colectate și integrate în acest sistem”, afirmă semnatarii scrisorii deschise.

Principalele probleme ale proiectului explicate de semnatarii scrisorii deschise:

Supraveghere generalizată prin agregarea bazelor de date

Proiectul își propune să aducă împreună baze de date de la majoritatea instituțiilor publice românești și să permită căutarea avansată în acestea a oricăror informații despre toți cetățenii.


De exemplu, prin capitolul de „analiză comportamentală”, orice cetățean ar putea avea o fișă „de bună purtare” (constituită din informații adunate din toate bazele de date guvernamentale), inclusiv viitorii parlamentari, judecători, procurori sau antreprenori, fișe ce pot fi folosite în scopuri nelimitate. Acestea pot fi corelate cu alte informații publice (de exemplu informațiile de pe un cont de Facebook), pentru crearea de profile individuale.

Lipsa oricăror garanții și potențialul de abuz

Prin agregarea bazelor de date, orice persoană din cele peste 1000 de persoane ce vor avea acces la sistem vor avea posibilitatea să îl folosească în orice scop personal, fără a putea fi controlate efectiv sau fără ca cetățeanul să știe.

De exemplu, vânzătorul unui apartament („prieten SRI”) poate să aibă informații despre potențialul financiar al cumpărătorului (ce mașină are, când a cumpărat-o, ce mașini a avut înainte, ce venituri are, ce credite etc).

Bani europeni pentru încălcarea drepturilor europene

Proiectul a fost depus pe 9.06.2016, la o zi după ce apelul pentru fondurile europene structurale (axa 2 – OS 2.3) a fost lansat public, și a fost aprobat foarte repede, în ciuda faptului că acesta încalcă în mod flagrant documentele constitutive ale Uniunii Europene, în speță drepturile la viața privată și la protecția datelor cu caracter personal (art. 7 și 8) din Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene.

Rolul SRI în eGuvernare și scopul ascuns al proiectului

SRI nu are nicio competență în domeniul eGuvernării sau în „dezvoltarea funcției de prevenție, detectare și luare de măsuri pentru reducerea redundanței plăților în zona publică”, deși acestea sunt  scopurile declarate ale proiectului.

Mai mult, anumite capitole din proiect (vezi capitolele de „Recunoaștere facială” sau „Interceptarea comunicațiilor” din documentul explicativ) ne indică faptul că proiectul are de fapt și un scop nedeclarat – acela de supraveghere generalizată a întregii populații. De exemplu, baza de date de recunoaștere facială cu aproximativ 50-60 de milioane de imagini frontale (gen carte de identitate sau pașaport), la care SRI are acces nelimitat și nesupus vreunui control, nu are nici o utilitate/justificare în „prevenirea fraudei”, așa cum pretinde SRI în descrierea proiectului, fiind de fapt o formă de spionare a vieții private a tuturor cetățenilor.

O analiză de interpretare a caietului de sarcini care ridică aceste probleme majore o regăsiți în documentul de explicații mai detaliate.

Semnatarii solicită de urgență:

  • anularea licitației și a proiectului care încalcă drepturile fundamentale;

  • includerea în condițiile de accesare a fondurilor europene, în mod explicit, a interdicției folosirii acestora pentru încălcarea sau limitarea drepturilor cetățenilor;

  • dezbaterea publică a rolului exact al SRI în societatea românească, inclusiv a legislației conexe, ca și a garanțiilor eficiente pentru oprirea abuzurilor de acest tip și precum și a transparenței instituționale pentru orice proiect care depășește cadrul original de securitate națională.

Semnatari scrisorii deschise sunt:

  • ActiveWatch
  • Asociația pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – APADOR -CH
  • Asociația pentru Tehnologie și Internet – ApTI
  • Centrul de Resurse Juridice

(Descărcați AICI explicațiile detaliate legate de ”softul Big Brother”)

Serviciul Român de Informații, prin UM 0929 București, a demarat o licitație deschisă pentru implemenarea unui sistem IT al cărui scop este ”dezvoltarea funcției de prevenție, detectare și luare de măsuri pentru reducerea redundanței plăților în zona publică, prevenirea fraudei și abuzurilor și cresterea eficienței în actul guvernamental”

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: