duminică

21 aprilie, 2024

12 octombrie, 2016

card-sistem-informatic-cnas-sanatateJoi dimineața, la ora 10.00, se împlinesc fix trei zile de când sistemul informatic al Casei Naționale de Asigurări pentru Sănătate (CNSAS) este nefuncțional. Nu se știe când se va remedia problema, deoarece până acum (miercuri seara) nu se depistase încă motivul defecțiunii.

Alături de specialiștii IT ai Casei lucrează, de luni, experți ai STS și ai mai multor companii aflate în relații contractuale cu CNAS, pentru a descoperii cauza avariei.

Ulterior, acestora li s-au alăturat și oameni de la SIVECO și HP, cei care cunosc cel mai bine sistemul pentru că au lucrat la mari componente ale acestuia.


Marți, o sursă de specialitate a declarat că problema este foarte gravă: și “Explorăm să determinăm cauza. Au picat niște elemente esențiale pentru comunicarea între componentele sistemului”.

„Sistemul a crescut în complexitate și își arată limitele. Am fost nevoiți să apelăm la serviciile lor (HP și SIVECO – n. red.)”, a declarat pentru cursdeguvernare.ro președintele interimar al CNAS, Radu Țibichi, care a confirmat miercuri seara că încă nu s-a descoperit cauza blocajului.

Acesta nu exclude ca CNAS să semneze cu SIVECO și HP contracte de urgență, în situația de criză în care s-a ajuns: „Este posibil să le plătim, depinde cum va fi diagnoza”.

„Teamnet trebuie să preia un sistem funcțional”

Între timp, explică președintele CNAS, continuă întâlnirile cu reprezentanții Teamnet, firma care va prelua peste puțin timp mentenanța a două dintre componentele sistemului electronic al Sănătății.


CNAS administrează Platforma Informatică de Asigurări de Sănătate (PIAS), care cuprinde:

Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), Cardul Electronic de Asigurări de Sănătate (CEAS), Sistemul Informatic pentru Prescripția Electronică (PIAS) și Dosarul Electronic de Sănătate (DES).

PIAS și CEAS nu mai au demult mentenanță, sistemul cardului de sănătate fiind expirat de peste doi ani. Mai mult, firma care fusese desemnată inițial pentru mentenanță, Novensys, a intrat în insolvență în decembrie 2014. Novensys era subcontractor al HP, compania care s-a ocupat de PIAS pe partea de software.

În martie, Casa a organizat licitații pentru întreținerea PIAS și CEAS, câștigătoare fiind, în ambele cazuri, Teamnet. O societate înființată de deputatul Sebastian Ghiță și controlată încă de acesta (conform procurorilor DNA).

HP, cea care a livrat serverele și alte componente de hardware PIAS, a contestat decizia în instanță, iar Curtea de Apel a respins de curând acțiunea, astfel încât Teamnet va semna în mai puțin de o lună contractul întreținerea PIAS și CEAS.

Inițial, firmele care nu mai sunt în relație contractuală cu Casa au refuzat să ajute la depistarea defecțiunii apărute luni.

De la Teamnet nu participă nimeni în echipele ce încearcă să rezolve problema, pentru că ei nu cunosc încă acest uriaș sistem.

„Ei (Teamnet – n. red.) trebuie să primească un sistem funcțional, în parametrii normali. Acum, nu e în parametrii normali”, a declarat Radu Țibichi.

Specialiștii STS, exasperați că trebuie să rezolve probleme generate de contractele proaste semnate de diferite instituții

Printre cei care ajută CNAS se numără și câțiva experți trimiși de Serviciul Telecomunicații Speciale (STS), o structură ce intervine de fiecare dată când apar astfel de probleme în instituții ale statului.

De altfel, serverele Casei sunt găzduite de STS, datorită sensibilității informațiilor pe care le conțin și le rulează – date personale și confidențiale a milioane de români, aceasta fiind, probabil, cea mai importantă bază de date privind populația România.

STS nu le operează, nu are nicio legătură, doar găzduiește serverele, pentru a le asigura securitatea în fața unor eventuale atacuri cibernetice.

Potrivit unor surse cursdeguvernare.ro, specialiștii STS sunt exasperați că trebuie să depaneze erorile privaților sau ale responsabililor care contractează neglijent servicii informatice: “Fac tot felul de contracte, cu tot felul de… și apoi, când se strică ceva, undeva, unde-i o bubă… cer să rezolve STS, care prestează servicii gratuite tuturor instituțiilor statului. Nu este un caz singular”.

Casa se pregătește pentru situația în care problema va mai dura

Potrivit CNAS, marţi, la nivelul întregii ţări au putut fi raportate şi validate circa 50% din serviciile medicale efectuate, în medie, în cursul unei zile normale de lucru. Medicii de familie spun însă că procentul real este mult mai mic.

Miercuri, Casa și-a cerut scuze și a anunțat că va comunica în timp util  noile reguli de raportare, dacă situația se prelungește:

„CNAS cere scuze tuturor celor afectaţi de situaţia fortuită şi menţionează că depune toate eforturile pentru readucerea sistemului cardului naţional de sănătate, în cel mai scurt timp posibil, în parametri normali de funcţionare.

Totodată, instituţia va comunica în timp util furnizorilor de servicii medicale care sunt soluţiile de raportare şi validare a serviciilor efectuate, în cazul în care situaţia actuală se prelungeşte, astfel încât activitatea lor să nu fie perturbată iar pacienţii asiguraţi să nu aibă de suferit”, se pune în comunicatul CNAS.

Problemele sunt suportate de pacienții care stau la cozi și de furnizorii de servicii medicale. Cei din urmă sunt revoltați – orice extindere a acestei probleme înseamnă muncă mai multă ulterior (vor trebui să stea nopți în șir să încarce în sistem datele restante) și risc ridicat de a nu li se deconta toate serviciile ci, dimpotrivă, de a li se imputa unele sume.

Și Ministerul Sănătății caută soluții pentru o eventuală criză de durată

Ministerul Sănătății va găsi alte soluții în cazul în care sistemul informatic al cardului național de sănătate nu va putea fi reparat, una dintre acestea fiind „relaxarea limitărilor” din contractul cadru prin modificarea unei hotărâri de guvern, a declarat ministrul Vlad Voiculescu, miercuri, într-o conferință de presă.

„Dacă nu putem repara sistemul informatic, atunci nu o să rămână toată țara blocată, o să găsim alte metode. Sunt în contact permanent cu președintele CNAS, cunosc problema, avem un grup de lucru care se ocupă de asta. Ce facem în acest moment este să ne uităm la posibile soluții și aceste posibile soluții cuprind atât o soluție informatică, cât și o soluție care nu ține de sistemul informatic, dacă nu suntem în stare să îl reparăm pe ăsta destul de curând”, a explicat ministrul.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Interesant, se confirma ipoteza ca programatorii din Sintesti care au prestat pentru SIVECO au vandat la fier „codul sursa”.
    Noroc, cu bursierul premierului Ciolos care va scrie o aplicatie prin care cei care se externeaza din spitale sa transmita un „feedback”.
    Cu conditia minora ca cei „externati” sa supravietuiasca perioadei de spitalizare.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Interesant, se confirma ipoteza ca programatorii din Sintesti care au prestat pentru SIVECO au vandat la fier „codul sursa”.
    Noroc, cu bursierul premierului Ciolos care va scrie o aplicatie prin care cei care se externeaza din spitale sa transmita un „feedback”.
    Cu conditia minora ca cei „externati” sa supravietuiasca perioadei de spitalizare.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: