România ar putea ajunge până la finalul anului la 916 kilometri de autostradă. Va rămâne, însă, pe penultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește rețeaua de drumuri rapide. În spatele nostru nu sunt decât bulgarii.
Ministrul Transporturilor dă semne că realizează ceea ce ONG-urile de specialitate știu deja: proasta gestionare a proiectelor costă statul și timp, și bani. Peste 2,2 miliarde de euro au intrat suplimentar în buzunarul constructorilor care au reclamat documentațiile făcute pe genunchi, birocrația și slaba implicare a funcționarilor în urmărirea lucrărilor.
Suma reprezintă totalul revendicărilor câștigate în instanțe de către antreprenori, din 2007 până în 2020.
Șeful de la transporturi repetă că este ”o taxă pe prostia autorităților din România”. În ciuda acestor evidențe, tot în ultimii 13 ani, statul nu a comunicat niciodată oficial că ar fi luat măsuri împotriva vreunui funcționar.
(Citiți și: ”Taxa pe prostie” pe care România o plătește constructorilor – identificată de ministrul Transporturilor”)
Pentru ritmul lent în care se construiesc autostrăzi în România, șeful de la Transporturi nu arată cu degetul doar spre drumarii neserioși, ci și spre funcționarul român, care nu se grăbește să-și facă treaba.
Potrivit lui Lucian Bode, lucrările la lotul 1 al autostrăzii Sebeș-Turda au tărăgănat, deoarece la mai bine de o lună de la rectificarea bugetară în urma căreia italienilor de la Pizzarotti li se alocaseră banii ceruți, funcționarul care trebuia să-și dea avizul nu era de găsit.
Lucian Bode, ministrul Transporturilor: „Am plătit până în acest moment 2,2 miliarde de euro, acele claimuri le-am numit și le numesc taxa pe prostie a autorităților statului român”.
Șeful Transporturilor dă în primul rând vina pe documentațiile făcute pe genunchi, apoi birocrația și slaba implicare a funcționarilor în urmărirea proiectelor și deblocarea lucrărilor. Lucian Bode a afirmat: „Nu este posibil ca pe Sebeș-Turda să stai 4 ani de zile ca să poți reloca 3 sau 4 stâlpi dintr-o linie electrică de 110 kilovolți”.
Nerealizarea la timp a exproprierilor este un alt motiv imputabil statului român.
Perspective optimiste: recepționăm încă 43 de km de autostradă în 2020
Lucian Bode, ministrul Transporturilor, a prezentat marți bilanțul unui an de mandat, declarând, citat de Digi24: ”Până la finalul anului ne propunem să recepționăm încă 43 de kilometri de autostradă: Sebeș-Turda, lotul 1, VO Bacău, cei 17 kilometri în regim de autostradă din centura Bacăului, Râșnov-Cristian”.
Tot până la finalul anului ar urma să înceapă lucrările la încă 45 de kilometri de autostradă, drumuri expres și variante ocolitoare, afirmă ministrul Transporturilor.
Turcii de la Alsim Alarko ar putea primi luna aceasta OK-ul pentru deschiderea șantierului pe lotul dintre Glina și Vidra de pe Autostrada de Centură Sud a Capitalei, cu o lungime de 17 kilometri. Constructorul turc lucrează deja din vară la lotul următor, cel dintre Vidra și Bragadiru.
Lucian Bode, ministrul Transporturilor: „Așadar, în acest an se va lucra pe autostrada de centură a Capitalei, zona de sud, pe loturile 1 si 2, adică pe 33 de kilometri. Mi-aș dori ca antreprenorul de pe lotul 3 să se trezească și să accelereze procedurile pentru avizarea documentației, a proiectului tehnic, astfel încât să emitem autorizația și ordinul de începere și pentru lotul 3 cât mai curând”.
Pentru ca finalul lunii decembrie să ne găsească cu o rețea de 916 kilometri de autostradă ne trebuie condiții meteo favorabile, spune șeful de la Transporturi, adică 20-25 de zile fără ploi.