miercuri

17 aprilie, 2024

27 ianuarie, 2011

Anvelopele de iarnă nu sunt chiar atât de obligatorii pentru automobile, în ciuda faptului că ordonanţa guvernamentală care introduce noile prevederi a fost astfel prezentată de către ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, într-o conferinţă de presă. Şeful Poliţiei Rutiere din România, comisarul-şef Lucian Diniţă, susţine într-o declaraţie exclusivă pentru CursDeGuvernare.ro că noile modificări şi amenzi vor fi aplicate de iarna viitoare doar în cazul în care o maşină este surprinsă circulând făză cauciucuri de iarnă pe un drum acoperit cu zăpadă, gheaţă sau polei.

Ordonanţa privind obligativitatea anvelopelor de iarnă este ultima din categoria legilor ”negociabile” adoptate de Guvern, întrucât prevederile sale lasă loc pentru interpretări. Este, practic, încă o lege bifată.

În acest caz însă nu este exclus ca ambiguitatea să fi fost intenţionată, astfel ca şoferii din sudul ţării – acolo unde vremea pe timpul iernii este mult mai blândă decât în zona de nord sau cea montană -, să poată alege dacă îşi montează cauciucuri de iarnă sau nu.

Unde dispare obligativitatea motării cauciucurilor de iarnă

Cele două articole care vorbesc despre obligativitatea anvelopelor de iarnă conţin formularea: „pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, ghea­ţă sau polei”. Statisticile arată că în Bucureşti în perioada noiembrie – februarie sunt în medie trei, patru valuri de căderi masive de zăpadă, care nu persistă, însumate, deecât câteva săptămâni. În plus, intervenţia maşinilor de deszăpezire face ca străzile din Bucureşti să nu fie acoperite cu zăpadă mai mult de două, trei zile.

Comisarul-şef Lucian Diniţă, șeful Poliției Rutiere spune că ordonanța nu obligă la echiparea mașinilor cu cauciucuri de iarnă. ”E vorba de tehnică legislativă aici. Dacă se spunea că este obligatoriu de la 1 noiembrie la 1 martie fără alte precizări atunci era obligatoriu, fără loc de interpretare. Dar nu spune nimeni că trebuie să ai aceste anvelope dacă afară nu e zăpadă, gheaţă sau polei. Noile prevederi sunt valabile de la 1 noiembrie la 1 martie doar pe drumurile acoperite pe zăpadă, gheaţă sau polei” – spune șeful Poliției Rutiere, care precizează că, atâta vreme cât nu sunt întrunite condițiile de zăpadă, gheață sau polei, nici nu se pune problema de amenzi pentru lipsa cauciucurilor de iarnă.

Legea se aplică doar parțial și va fi ușor de contestat

Formularea din ordonanță crează premisele unor situații ușor de contestat în instanță. Un șofer amendat, de exemplu, va putea contesta lejer procesul verbal, pretinzând că la data și în locul în care a primit amenda nu era gheață sau polei.

Conţinutul celor două articole:

La punctul 28 din alineatul (1) al articolului 102 prevederile sunt următoarele: „conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, ghea­ţă sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone ­şi al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roţ­ile axei/axelor de tracţiune ­şi/sau fără a avea montate pe aceste roţi lan­ţuri sau alte echipamente antiderapante omologate”.


Cel de-al doilea articol, numărul 112, litera h1), prevede: „autovehiculul nu este dotat, la circula­ţia pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, ghea­ţă sau polei, cu anvelope de iarnă, iar autovehiculul de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone ­şi autovehiculul de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, nu sunt echipate cu anvelope de iarnă pe ro­ţile axei/axelor de tracţiune ­şi/sau nu au montate pe aceste roţi lan­uri sau alte echipamente antiderapante omologate„.


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

3 răspunsuri

  1. „Dacă se spunea că este obligatoriu de la 1 noiembrie la 1 martie fără alte precizări atunci era obligatoriu, fără loc de interpretare.”

    Din pacate, atunci cand nu suntem tara lui „merge si asa”, suntem tara lui „nicicum nu-i bine.” Daca legea era formulata dupa tipicul de mai sus, era scandal monstru ca de ce se impune sa mergem cu anvelope de iarna atunci cand nu e nevoie de ele.

  2. Doc@
    așa e, pe toate le le-am rezolvat numai anvelopele mai rămăseseră 🙂
    nu despre asta e vorba; ci despre faptul că, în concret, e greu de crezut că amenzile vor fi operante. inchipuie-ti că, atacând amenda în justiție și pretinzând că în ziua aia, la ora aia și în locul ala nu era polei, poliția va trebui să dovedească contrariul. la viteză e simplu (desi si acolo poti contesta decalibrarea aparatului), dar la ghețuș?
    cu vreo câteva săptămâni în urmă, cineva care a avut de-a face cu un minister în calitate de expert, îmi povestea: ”te înspăimânți cât de incompetenți și nepăsători față de consecințe sunt cei care scriu legile. nici nu-i de mirare că oricine le poate contesta în instanță și poate câștiga un proces împotriva statului, chiar pe legea statului”.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

3 răspunsuri

  1. „Dacă se spunea că este obligatoriu de la 1 noiembrie la 1 martie fără alte precizări atunci era obligatoriu, fără loc de interpretare.”

    Din pacate, atunci cand nu suntem tara lui „merge si asa”, suntem tara lui „nicicum nu-i bine.” Daca legea era formulata dupa tipicul de mai sus, era scandal monstru ca de ce se impune sa mergem cu anvelope de iarna atunci cand nu e nevoie de ele.

  2. Doc@
    așa e, pe toate le le-am rezolvat numai anvelopele mai rămăseseră 🙂
    nu despre asta e vorba; ci despre faptul că, în concret, e greu de crezut că amenzile vor fi operante. inchipuie-ti că, atacând amenda în justiție și pretinzând că în ziua aia, la ora aia și în locul ala nu era polei, poliția va trebui să dovedească contrariul. la viteză e simplu (desi si acolo poti contesta decalibrarea aparatului), dar la ghețuș?
    cu vreo câteva săptămâni în urmă, cineva care a avut de-a face cu un minister în calitate de expert, îmi povestea: ”te înspăimânți cât de incompetenți și nepăsători față de consecințe sunt cei care scriu legile. nici nu-i de mirare că oricine le poate contesta în instanță și poate câștiga un proces împotriva statului, chiar pe legea statului”.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: