UE în sensul giratoriu: 5 propuneri de ieșire, numai 2 fezabile. De la Europa centrifugă la Europa federală

de Victor Bratu | 1.3.2017 .

Comisia Europeană a creionat 5 scenarii pentru evoluția viitoare a UE, adunate într-o Cartă Albă prezentată miercuri de președintele Jean Claude Junker.

Scenariile sunt intitulate :

  • ”Continuând pe același drum”,
  • ”Nimic altceva decât o piață unică”,
  • ”Cei care vor să facă mai mult, să facă”,
  • ”Făcând mai puțin, dar mai eficient” și
  • ”Să facem mai mult, împreună”.

Documentul este o tentativă a Comisiei condusă de Jean Claude Junker de a genera cadrul major de dezbateri privind viitorul Uniunii, acum că aceasta se pregătește de plecarea unuia dintre cei mai importanți membri ai săi: Marea Britanie.

Documentul, prezentat miercuri de Jean Claude Junker, începe prin a admite lupta existențială a UE, ca efect al crizelor Brexit, migrație și Zonei Euro și recunoaște dificultatea în care se află acum, în condițiile în care mulți europeni cred că Uniunea este prea distantă, iar alții consideră că aceasta se implică prea mult

Având în general o abordare neutră, Comisia anunță însă câteva opțiuni clare. Referitor la guvernanța Zonei Euro, de exemplu, documentul anunță preferința constituirii unui minister al Finanțelor Zonei Euro și controale mai stricte asupra bugetelor celor 19 state care au adoptat moneda unică.

(Descărcați AICI Carta Albă a UE)

Detalii ale celor 5 scenarii, în continuare:

Scenariul 1: Continuând pe același drum, sau ”business as usual”

Scenariul pleacă de la premisa continuării actualului curs, ce  implică schimbări minore și line ale modului de funcționare al UE. Comisia afirmă că acest scenariu ar genera ”progrese elementare”.

Scenariul pleacă de la premisa că statele membre vor fi de acord cu cooperarea aprofundată în interiorul pieței unice UE, vor pune la un loc anumite capacități militare și ”vor vorbi pe o singură voce în ceea ce privește chestiunile de politică externă”, în vreme ce vor lăsa la dispoziția guvernelor naționale responsabilități esențiale, precum controlul frontierelor.

Există elemente de pesimism aupra acestui scenariu, conținut de fraze precum ”europenii sunt, în general, capabili să călătorească peste granițele interne fără să fie nevoiți să oprească pentru control”, indicând posibile restricții viitoare în Zona Schengen: ”Îmbunătățirea continuă a managementului controlului la frontiere este esențială pentru a face față provocărilor. Dacă acest lucru nu se întâmplă, atunci anumite state ar putea să dorească controale interne țintite”.

Scenariul 2: Nimic altceva decât o piață unică – probabil cea mai proastă variantă

Comisia se concentrează pe realizarea de bază a Uniunii- piața unică. Comisia nu pare entuaziasmată de această variantă, remarcând că ”procesul decizional pare mai simplu de înțeles, dar capacitatea de a acționa unitar este limitată” și că această variantă ”ar putea adânci diferențele dintre așteptări și realizări”.

Având ca principală misiune menținerea pieței unice, crede Comisia, UE s-ar confrunta cu riscuri sporite la adresa monedei unice, deoarece scenariul nu ar permite instituirea unei guvernanțe economice ale Zonei Euro, lăsând-o vulnerabilă la noi crize financiare.

În acest scenariu, călătoriile de afaceri ar fi îngreunate de controale, iar statele membre ar reveni la relații bilaterale în materia politicii externe. Acordurile economice și o apărare comună ar fi greu de realizat.

Scenariul 3: Cei care vor să facă mai mult, să facă- varianta în care UE este erodată de cei mai buni membri ai săi

Acesta este scenariul Europei cu mai multe viteze, bazat pe ”coaliții ale voinței” în diverse domenii precum apărare, securitate internă, fiscalitate, probleme sociale. În acest scenariu, Comisia estimează că toți cei 27 de membri vor înregistra progrese în ceea ce privește aprofundarea pieței unice.

Comisia consideră că acest scenariu ar provoca diferențe în domeniul drepturilor omului și nu este convinsă că guvernanța Zonei Euro ar putea fi realizată. Oricum, acest scenariu are și elemente considerate pozitive: armatele naționale ar putea construi relații mai strânse, iar cooperarea ar putea fi impulsionată în domenii precum supravegherea aeriană cu un sistem de drone sau anumite economii, asemănătoare, ar putea conveni un cod economic comun.

Scenariul 4: Făcând mai puțin, dar mai eficient- varianta câștigului maxim cu investiții minime

Prin formula ”făcând mai puțin”, Comisia înțelege ”o abordare mai eficientă a anumitor priorități comune”. Cu alte cuvinte, ”mai puțin” semnifică a face mai mult în mai puține domenii.

Principalele realizări ale acestui scenariu ar putea fi operaționalizarea deplină a Corpului european de control al granițelor și pază de coastă, operaționalizarea Uniunii de Apărare sau poziția comună în chestiuni de politicăn externă.

Comisia identifică și alte zone prioritare pentru cooperare: inovație, comerț sau securitate. Cercetarea ar putea fi orientată către digitalizarea și ”decarbonizarea” economiei. Comisia indică o potențială problemă a acestui scenariu: statele europene ar trebui să cadă de acord asupra domeniilor în care toate să coopereze mai eficient.

Scenariul 5: Să facem mai mult, împreună- către o Europă federală

În acest scenariu, UE 27 ar trebui să meargă ”mai departe ca niciodată în toate domeniile”– practic atacându-se scenariul Europei federale.

UE ar primi mai mult din resursele proprii, cu alte cuvinte posibilitatea creșterii veniturilor cu ajutorul taxelor, iar Zona Euro ar fi completată potrivit Raportului celor 5 Președinți emis în ianuarie 2015. Comisia pare să favorizeze acest ultim scenariu al guvernanței Zonei Euro, anunțând că va elabora în lunile următoare un nou document ”de reflecție” în acest sens.

În acest scenariu, UE își va asuma rolul de purtător de cuvânt al întregii Europe în chestiuni economice, de politică externă, și își asumă rolul de lider mondial al luptei împotriva schimbărilor climatice și crizelor umanitare.

Potrivit acestei viziuni, Bruxelles-ul va deține ”putere mai mare și mai rapidă de decizie”, însă Comisia recunoaște riscul ”alienării unei părți a societății care simte că UE îi lipsește legitimitatea”.

Ce se întâmplă mai departe: decizia se ia în maximum 2 ani

Cartea albă reprezintă contribuția Comisiei Europene la summitul de la Roma, cu ocazia căruia UE va discuta despre realizările ultimilor 60 de ani, dar și despre viitorul său cu 27 de membri. Cartea albă marchează începutul unui proces prin care UE-27 va decide împreună asupra viitorului Uniunii.

Pentru a încuraja acest dialog, Comisia Europeană, alături de Parlamentul European și de statele membre interesate, va găzdui o serie de „dezbateri dedicate viitorului Europei” în orașele și în regiunile Europei.

În lunile următoare, Comisia Europeană va contribui la discuții printr-o serie de documente de reflecție care vor aborda următoarele subiecte:

  • dezvoltarea dimensiunii sociale a Europei
  • aprofundarea uniunii economice și monetare, pe baza Raportului celor cinci președinți din iunie 2015
  • valorificarea oportunităților globalizării
  • viitorul apărării Europei
  • viitorul finanțelor UE

Aceste documente de reflecție vor prezenta diverse idei, propuneri, opțiuni sau scenarii pentru Europa anului 2025, fără a fi stabilite decizii finale în acest stadiu.

Aceste idei vor fi dezvoltate în discursul președintelui Juncker privind starea Uniunii din septembrie 2017, înainte să se poată trage primele concluzii cu ocazia Consiliului European din decembrie 2017.

Astfel se va putea decide asupra acțiunilor ulterioare, care să fie întreprinse în timp util pentru alegerile parlamentare europene din iunie 2019.

Context

Cu șaizeci de ani în urmă, inspirați de un vis al unui viitor comun trăit în pace, membrii fondatori ai UE au pornit, prin semnarea tratatelor de la Roma, în călătoria ambițioasă a integrării europene. Aceștia au convenit să își rezolve conflictele mai degrabă la masa negocierilor decât pe câmpurile de luptă. Au urmat șapte decenii de pace și o Uniune cu 500 de milioane de cetățeni care trăiesc în libertate și beneficiază de oportunități în una dintre cele mai prospere economii din lume.

Cea de a 60-a aniversare a tratatelor de la Roma din 25 martie 2017 va reprezenta o ocazie importantă pentru ca liderii UE-27 să înceapă procesul de reflecție referitor la stadiul proiectului european, să cântărească realizările și punctele forte ale acestuia, precum și domeniile în care sunt necesare îmbunătățiri și să facă dovada unei voințe comune de a contura împreună un viitor mai puternic, cu 27 de membri.

Cartea albă va ajuta la orientarea dezbaterilor dintre cei 27 de șefi de stat sau de guvern și va contribui la structurarea discuțiilor în cadrul summitului de la Roma și ulterior acestuia. Documentul va fi, de asemenea, utilizat de Comisie ca punct de plecare pentru o dezbatere publică mai largă privind viitorul continentului nostru.

Publicat la data de 1.3.2017 .

6 comentarii

  1. Protonic
    2.3.2017, 9:48 am

    Pe de o parte UE este foarte utila si impreuna suntem mai puternici.
    Pe de alta parte UE se amesteca peste tot si a devenit ca o confederatie socialista si uneori ca o frana in calea dezvoltarii.
    Cred ca ar trebui definite punctele comune de interes major si interes, astfel ca fiecare sa-si vada de interesele proprii, in afara problemelor majore.
    De asemenea cred car ar trebui mult diminuata birocratia la nivelul UE. Aceasta trebuie sa aiba mai putin personal, mai putin costisitor si legislatie mai flexibila.
    De asemenea cred ca ar trebui consultata din cand in cand populatia sa vedem daca mergem in directia buna sau cel putin care este perceptia acesteia.

  2. Ramon
    2.3.2017, 11:58 am

    Brexitul a apărut din o singură cauză: Obligarea de a primi emigranți, sirieni sau români. Britanicii acordă o protecție socială celor fără venit pentru ca aceștia să nu spurce orașele. Ori atunci când plătesc taxe și sunt obligați să primească ceea ce nu vor, votează împotrivă. Procentele au arătat că cei care au votat pentru ieșire nu sunt mult mai numeroși decât cei care vor să continue și niciunii din ei nu pot estima dacă le va fi mai bine sau nu prin ieșire. Nemții l-au votat pe Hitler și le-a fost mai bine 6 ani, dar peste 12 au ajuns la dezastru.

    • Dan
      3.3.2017, 1:26 pm

      brexitul a venit din o gramada de cauze, pornind de la starea proasta a economiei si serviciilor sociale britanice. povestea cu imigrantii a fost pretextul.

  3. Cornelia Bontas
    2.3.2017, 2:49 pm

    Nu putem supravietui in aceasi casa cu nemtii, francezii, italienii si grecii, discriminati cu legi facute de ei, potrivnice pentru noi, dar numai in interesul lor pe toate planurile !

    • Cristian Grosu
      2.3.2017, 3:02 pm

      exact așa își doresc să gândim și rușii

      • Lucian
        3.3.2017, 8:53 am

        “Rusii” adora comentarii a la Cornelia,ce nu realizeaza romanasii nostri este ca fara UE noi eram in colaps total,probabil am fi facut parte din piata asiatica a rusiei si chinei. Se plang acum de “implicarea” tardiva zic eu a UE in “amestecul” treburilor interne ale Romaniei,au uitat batjocura rusilor in 45 de ani de comunism,defapt nici nu cred ca stiu prea multe multi din ei,cultura acestui popor zace in prostia generalizata a peste 60% din populatia acestei tari.Te si apuca dracii cand vezi comentarii gen “a supravietui”,”discriminati”,defapt pare a propaganda ieftina de cartier,nici nu are sens sa-mi m-ai bat capu.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Mariana Bechir

Hold-up de vară / Guvernul demarează distrugerea reformelor basic din Sănătate. Comisiile de specialitate Nu vor mai fi numite pe criterii obiective

Ministerul Sănătății a pus în dezbatere un Ordin prin care elimină metodologia transparentă de selectare a membrilor comisiilor de specialitate, organisme consultative formate din...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Program de guvernare pentru cabinetul Tudose: Impozitarea cifrei de afaceri, contribuția de solidaritate, banii europeni înlocuiți cu cei din Fondul de Investiții, puteri sporite pentru ANAF

Supravegheat atent de Liviu Dragnea, Darius Vâlcov, specialistul PSD în scrierea și observarea foii de parcurs guvernamentale, și-a făcut din nou datoria și a...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Componența guvernului Tudose – aprobată de PSD: 11 figuri noi la Palatul Victoria

PSD a decis ca formula viitorului cabinet Mihai Tudose să conțină trei vicepremieri. E vorba de Sevil Shhaideh (PSD, ministrul dezvoltării), Grațiela Gavrilescu (ALDE,...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Mihai Tudose – cea mai grea misiune: să formeze un nou guvern Dragnea-Tăriceanu

După finalizarea consultărilor de la Palatul Cotroceni, președintele Iohannis a anunțat luni seară că a acceptat  nominalizarea PSD și ALDE la funcția de prim-ministru:...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Liviu Dragnea a dărâmat guvernul numit, om cu om, de el însuși. Urmează un alt experiment al majorității de 68%

Parlamentul României a demis miercuri, prin moțiune de cenzură, primul guvern al coaliției PSD-ALDE, însă Sorin Grindeanu  mai stă la Palatul Victoria cel puțin...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Nicio majoritate nu poate face orice. Cazul Poloniei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Persistă încă, la noi și în întreaga noastră regiune (vezi Polonia, Ungaria etc.), fiind vorba de țări care au redescoperit libertatea votului...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română