UE în sensul giratoriu: 5 propuneri de ieșire, numai 2 fezabile. De la Europa centrifugă la Europa federală

de Victor Bratu | 1.3.2017 .

Comisia Europeană a creionat 5 scenarii pentru evoluția viitoare a UE, adunate într-o Cartă Albă prezentată miercuri de președintele Jean Claude Junker.

Scenariile sunt intitulate :

  • ”Continuând pe același drum”,
  • ”Nimic altceva decât o piață unică”,
  • ”Cei care vor să facă mai mult, să facă”,
  • ”Făcând mai puțin, dar mai eficient” și
  • ”Să facem mai mult, împreună”.

Documentul este o tentativă a Comisiei condusă de Jean Claude Junker de a genera cadrul major de dezbateri privind viitorul Uniunii, acum că aceasta se pregătește de plecarea unuia dintre cei mai importanți membri ai săi: Marea Britanie.

Documentul, prezentat miercuri de Jean Claude Junker, începe prin a admite lupta existențială a UE, ca efect al crizelor Brexit, migrație și Zonei Euro și recunoaște dificultatea în care se află acum, în condițiile în care mulți europeni cred că Uniunea este prea distantă, iar alții consideră că aceasta se implică prea mult

Având în general o abordare neutră, Comisia anunță însă câteva opțiuni clare. Referitor la guvernanța Zonei Euro, de exemplu, documentul anunță preferința constituirii unui minister al Finanțelor Zonei Euro și controale mai stricte asupra bugetelor celor 19 state care au adoptat moneda unică.

(Descărcați AICI Carta Albă a UE)

Detalii ale celor 5 scenarii, în continuare:

Scenariul 1: Continuând pe același drum, sau ”business as usual”

Scenariul pleacă de la premisa continuării actualului curs, ce  implică schimbări minore și line ale modului de funcționare al UE. Comisia afirmă că acest scenariu ar genera ”progrese elementare”.

Scenariul pleacă de la premisa că statele membre vor fi de acord cu cooperarea aprofundată în interiorul pieței unice UE, vor pune la un loc anumite capacități militare și ”vor vorbi pe o singură voce în ceea ce privește chestiunile de politică externă”, în vreme ce vor lăsa la dispoziția guvernelor naționale responsabilități esențiale, precum controlul frontierelor.

Există elemente de pesimism aupra acestui scenariu, conținut de fraze precum ”europenii sunt, în general, capabili să călătorească peste granițele interne fără să fie nevoiți să oprească pentru control”, indicând posibile restricții viitoare în Zona Schengen: ”Îmbunătățirea continuă a managementului controlului la frontiere este esențială pentru a face față provocărilor. Dacă acest lucru nu se întâmplă, atunci anumite state ar putea să dorească controale interne țintite”.

Scenariul 2: Nimic altceva decât o piață unică – probabil cea mai proastă variantă

Comisia se concentrează pe realizarea de bază a Uniunii- piața unică. Comisia nu pare entuaziasmată de această variantă, remarcând că ”procesul decizional pare mai simplu de înțeles, dar capacitatea de a acționa unitar este limitată” și că această variantă ”ar putea adânci diferențele dintre așteptări și realizări”.

Având ca principală misiune menținerea pieței unice, crede Comisia, UE s-ar confrunta cu riscuri sporite la adresa monedei unice, deoarece scenariul nu ar permite instituirea unei guvernanțe economice ale Zonei Euro, lăsând-o vulnerabilă la noi crize financiare.

În acest scenariu, călătoriile de afaceri ar fi îngreunate de controale, iar statele membre ar reveni la relații bilaterale în materia politicii externe. Acordurile economice și o apărare comună ar fi greu de realizat.

Scenariul 3: Cei care vor să facă mai mult, să facă- varianta în care UE este erodată de cei mai buni membri ai săi

Acesta este scenariul Europei cu mai multe viteze, bazat pe ”coaliții ale voinței” în diverse domenii precum apărare, securitate internă, fiscalitate, probleme sociale. În acest scenariu, Comisia estimează că toți cei 27 de membri vor înregistra progrese în ceea ce privește aprofundarea pieței unice.

Comisia consideră că acest scenariu ar provoca diferențe în domeniul drepturilor omului și nu este convinsă că guvernanța Zonei Euro ar putea fi realizată. Oricum, acest scenariu are și elemente considerate pozitive: armatele naționale ar putea construi relații mai strânse, iar cooperarea ar putea fi impulsionată în domenii precum supravegherea aeriană cu un sistem de drone sau anumite economii, asemănătoare, ar putea conveni un cod economic comun.

Scenariul 4: Făcând mai puțin, dar mai eficient- varianta câștigului maxim cu investiții minime

Prin formula ”făcând mai puțin”, Comisia înțelege ”o abordare mai eficientă a anumitor priorități comune”. Cu alte cuvinte, ”mai puțin” semnifică a face mai mult în mai puține domenii.

Principalele realizări ale acestui scenariu ar putea fi operaționalizarea deplină a Corpului european de control al granițelor și pază de coastă, operaționalizarea Uniunii de Apărare sau poziția comună în chestiuni de politicăn externă.

Comisia identifică și alte zone prioritare pentru cooperare: inovație, comerț sau securitate. Cercetarea ar putea fi orientată către digitalizarea și ”decarbonizarea” economiei. Comisia indică o potențială problemă a acestui scenariu: statele europene ar trebui să cadă de acord asupra domeniilor în care toate să coopereze mai eficient.

Scenariul 5: Să facem mai mult, împreună- către o Europă federală

În acest scenariu, UE 27 ar trebui să meargă ”mai departe ca niciodată în toate domeniile”– practic atacându-se scenariul Europei federale.

UE ar primi mai mult din resursele proprii, cu alte cuvinte posibilitatea creșterii veniturilor cu ajutorul taxelor, iar Zona Euro ar fi completată potrivit Raportului celor 5 Președinți emis în ianuarie 2015. Comisia pare să favorizeze acest ultim scenariu al guvernanței Zonei Euro, anunțând că va elabora în lunile următoare un nou document ”de reflecție” în acest sens.

În acest scenariu, UE își va asuma rolul de purtător de cuvânt al întregii Europe în chestiuni economice, de politică externă, și își asumă rolul de lider mondial al luptei împotriva schimbărilor climatice și crizelor umanitare.

Potrivit acestei viziuni, Bruxelles-ul va deține ”putere mai mare și mai rapidă de decizie”, însă Comisia recunoaște riscul ”alienării unei părți a societății care simte că UE îi lipsește legitimitatea”.

Ce se întâmplă mai departe: decizia se ia în maximum 2 ani

Cartea albă reprezintă contribuția Comisiei Europene la summitul de la Roma, cu ocazia căruia UE va discuta despre realizările ultimilor 60 de ani, dar și despre viitorul său cu 27 de membri. Cartea albă marchează începutul unui proces prin care UE-27 va decide împreună asupra viitorului Uniunii.

Pentru a încuraja acest dialog, Comisia Europeană, alături de Parlamentul European și de statele membre interesate, va găzdui o serie de „dezbateri dedicate viitorului Europei” în orașele și în regiunile Europei.

În lunile următoare, Comisia Europeană va contribui la discuții printr-o serie de documente de reflecție care vor aborda următoarele subiecte:

  • dezvoltarea dimensiunii sociale a Europei
  • aprofundarea uniunii economice și monetare, pe baza Raportului celor cinci președinți din iunie 2015
  • valorificarea oportunităților globalizării
  • viitorul apărării Europei
  • viitorul finanțelor UE

Aceste documente de reflecție vor prezenta diverse idei, propuneri, opțiuni sau scenarii pentru Europa anului 2025, fără a fi stabilite decizii finale în acest stadiu.

Aceste idei vor fi dezvoltate în discursul președintelui Juncker privind starea Uniunii din septembrie 2017, înainte să se poată trage primele concluzii cu ocazia Consiliului European din decembrie 2017.

Astfel se va putea decide asupra acțiunilor ulterioare, care să fie întreprinse în timp util pentru alegerile parlamentare europene din iunie 2019.

Context

Cu șaizeci de ani în urmă, inspirați de un vis al unui viitor comun trăit în pace, membrii fondatori ai UE au pornit, prin semnarea tratatelor de la Roma, în călătoria ambițioasă a integrării europene. Aceștia au convenit să își rezolve conflictele mai degrabă la masa negocierilor decât pe câmpurile de luptă. Au urmat șapte decenii de pace și o Uniune cu 500 de milioane de cetățeni care trăiesc în libertate și beneficiază de oportunități în una dintre cele mai prospere economii din lume.

Cea de a 60-a aniversare a tratatelor de la Roma din 25 martie 2017 va reprezenta o ocazie importantă pentru ca liderii UE-27 să înceapă procesul de reflecție referitor la stadiul proiectului european, să cântărească realizările și punctele forte ale acestuia, precum și domeniile în care sunt necesare îmbunătățiri și să facă dovada unei voințe comune de a contura împreună un viitor mai puternic, cu 27 de membri.

Cartea albă va ajuta la orientarea dezbaterilor dintre cei 27 de șefi de stat sau de guvern și va contribui la structurarea discuțiilor în cadrul summitului de la Roma și ulterior acestuia. Documentul va fi, de asemenea, utilizat de Comisie ca punct de plecare pentru o dezbatere publică mai largă privind viitorul continentului nostru.

Publicat la data de 1.3.2017 .

6 comentarii

  1. Protonic
    2.3.2017, 9:48 am

    Pe de o parte UE este foarte utila si impreuna suntem mai puternici.
    Pe de alta parte UE se amesteca peste tot si a devenit ca o confederatie socialista si uneori ca o frana in calea dezvoltarii.
    Cred ca ar trebui definite punctele comune de interes major si interes, astfel ca fiecare sa-si vada de interesele proprii, in afara problemelor majore.
    De asemenea cred car ar trebui mult diminuata birocratia la nivelul UE. Aceasta trebuie sa aiba mai putin personal, mai putin costisitor si legislatie mai flexibila.
    De asemenea cred ca ar trebui consultata din cand in cand populatia sa vedem daca mergem in directia buna sau cel putin care este perceptia acesteia.

  2. Ramon
    2.3.2017, 11:58 am

    Brexitul a apărut din o singură cauză: Obligarea de a primi emigranți, sirieni sau români. Britanicii acordă o protecție socială celor fără venit pentru ca aceștia să nu spurce orașele. Ori atunci când plătesc taxe și sunt obligați să primească ceea ce nu vor, votează împotrivă. Procentele au arătat că cei care au votat pentru ieșire nu sunt mult mai numeroși decât cei care vor să continue și niciunii din ei nu pot estima dacă le va fi mai bine sau nu prin ieșire. Nemții l-au votat pe Hitler și le-a fost mai bine 6 ani, dar peste 12 au ajuns la dezastru.

    • Dan
      3.3.2017, 1:26 pm

      brexitul a venit din o gramada de cauze, pornind de la starea proasta a economiei si serviciilor sociale britanice. povestea cu imigrantii a fost pretextul.

  3. Cornelia Bontas
    2.3.2017, 2:49 pm

    Nu putem supravietui in aceasi casa cu nemtii, francezii, italienii si grecii, discriminati cu legi facute de ei, potrivnice pentru noi, dar numai in interesul lor pe toate planurile !

    • Cristian Grosu
      2.3.2017, 3:02 pm

      exact așa își doresc să gândim și rușii

      • Lucian
        3.3.2017, 8:53 am

        “Rusii” adora comentarii a la Cornelia,ce nu realizeaza romanasii nostri este ca fara UE noi eram in colaps total,probabil am fi facut parte din piata asiatica a rusiei si chinei. Se plang acum de “implicarea” tardiva zic eu a UE in “amestecul” treburilor interne ale Romaniei,au uitat batjocura rusilor in 45 de ani de comunism,defapt nici nu cred ca stiu prea multe multi din ei,cultura acestui popor zace in prostia generalizata a peste 60% din populatia acestei tari.Te si apuca dracii cand vezi comentarii gen “a supravietui”,”discriminati”,defapt pare a propaganda ieftina de cartier,nici nu are sens sa-mi m-ai bat capu.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Razvan Diaconu

Simplu, alb, sec: Guvernul trimite autoritățile locale la bănci să se împrumute pentru atragerea fondurilor europene: liber la depășit limita legală de îndatorare

În plină discuție despre readucerea sub control a deficitului bugetar, periclitat prin măsurile luate deja sau promise, guvernul anunță și prima mare ”tăiere”: Ministerul...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

CCR admite sesizarea lui C.P. Tăriceanu și scoate procurorii de la Guvern: verificarea legalității Ordonanțelor e de competența CCR. DNA anunțase fals intelectual și distrugere de înscrisuri

Curtea Constituţională a admis luni sesizarea președintelui Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, privind existența unui conflict juridic de natură constituţională între Guvern şi DNA, sesizare...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Grup de luptă de nivel brigadă în România – 5 state contribuie cu trupe: UK asigură comanda forței navale la Marea Neagră. Avertismentele fără echivoc ale lui James Mattis

După o reuniune de 2 zile a miniștrilor Apărării din statele NATO, ministrul român Gabriel Leș a anunțat joi că ”13 aliați intenționează să...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Curtea Constituțională respinge pe rând toate încercările de-a opri dezincriminarea abuzului: Furtul pleacă la Parlament pentru respingere/legalizare

După ce miercuri a respins sesizările Președinției și CSM privind conflictul constituțional pe OUG 13 (Ordonanța dezincriminării abuzului în serviciu) Curtea Constituțională a respins...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Ordonanța de abrogare a OUG 13 a fost publicată în Monitorul Oficial. Protestele continuă

UPDATE 3: Ordonanța a apărut în Monitorul Oficial: UPDATE 2:  Prezentăm comunicatul integral al Guvernului, comunicat transmis după ședința extraordinară de duminică: “Astăzi, în...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5552 lei
4.2149 lei
5.2643 lei

OPINII & EDITORIAL

Andreea Paul / România și talentele: cum le atrage, cum le păstrează

Andreea Paul

A apărut recent Raportul global al competitivităţii talentelor, unde România se află pe locul 55 în lume și pe locul 32 în Europa, din 118...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Un scenariu: Statele Unite versus Coreea de Nord. Consecinţe în sistemul internaţional

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În aşteptarea Declaraţiei de la Roma, de peste câteva zile, care ne va sugera spre ce fel de Uniune Europeană ne îndreptăm,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / De ce România e condamnată să improvizeze: România Neproductivă și delirul decidenților

Cristian Grosu

Nu e vorba de faptul că, de bine sau de rău, în fiecare seară vom avea ce arunca în oală – noi, salariați, antreprenori,...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Sorry, e cam șocant: de ce, realmente, NU se poate fără mită în România

Cristian Grosu

Textul de mai jos e pentru cei dispuși să lase ipocrizia de-o parte. Cine nu poate, să nu se obosească. Știm cu adevărat în...Citeste mai departe »

Cristi Dănileț / Pe înțelesul tuturor: Decizia CCR privind abuzul în serviciu

Cristi Danilet

Celebra, de acum, OUG 13/2017 și-a propus modificarea textul din Codul penal care reglementa abuzul în serviciu sub pretextul că ar exista o decizie...Citeste mai departe »

Die Hard / Die Easy

Marin Pana

Dacă ar fi să punem marea problemă într-o singură frază, ea ar suna cam așa : Detaşarea de rezultatele economice/implicarea în rezultatele electorale a...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / “Ordinea post-occidentală” a lui Lavrov… Altul e pericolul

Valentin Naumescu

Puncte cheie: De câteva zile se scrie cu emoție și cu frenezie despre noua “ordine post-occidentală”, așa-zisul concept (cam mult spus) lansat de ministrul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Euro și “războiul valutar”’: nu economia Germaniei este problema!

Daniel Daianu

Voci din noua administratie republicana reproseaza Germaniei ca ar fi avantajata in relatiile comerciale internationale datorita unui nivel subevaluat al euro –care ar explica...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Ruleta rusească a statisticilor în Balcani: povestea unui tehnocrat

Radu Crăciun

 Pentru ca planuri de cheltuieli bugetare excesiv de optimiste sa para de fapt realiste este nevoie de venituri bugetare estimate in acelasi spirit. Pentru...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cei puțini și cei mulți: România iminentă și România unei lumi periculoase

Cristian Grosu

Cuvântul cheie al acestor ani e ”ireversibil”. Cheie: exact ca în imn – trecerea pragului critic de la care normalitatea intră în faza de...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română