China și-a creat supracapacități de producție – întrucât își propune să acapareze cel puțin un sfert din piața europeană a vehiculelor electrice – iar porturile Anvers și Zeebrugge, pirncipalele porturi europene specializate în importuri auto au fost transformate practic în gigantice parcări de către constructorii auto chinezi.
Portul Anvers-Bruges, unde se află cel mai mare terminal auto din lume, era utilizat de peste 40 de mărci auto din lumea întreagă. Dar asta se întâmpla înainte de apariția concurenței constructorilor chinezi.
Însă cel mai important, imensele stocuri create în Europa îi vor asigura Chinei cota de piață dorită, indiferent de ce suprataxe vor introduce birocrații de la Bruxelles, asta până când propriile fabrici pe care le construiește în UE vor produce la capacitate maximă peste doi-trei ani.
Porturile europene au devenit parcări pentru mașinile chinezești
Vehiculele importate din China se adună masiv în porturile europene, transformându-le în adevărate „parcări”. Producătorii de automobile și distribuitorii lor se confruntă cu o încetinire a vânzărilor de mașini, precum și cu blocajele logistice care fac dificilă reducerea stocurilor de vehicule noi, nevândute.
Unele vehicule electrice aduse din China au stat în porturile europene și 18 luni, în timp ce unele autorități portuare le-au cerut importatorilor să furnizeze dovada că vor transporta marfa descărcată la clienți, potrivit directorilor din industrie. Un expert în logistică auto a spus că multe dintre vehiculele descărcate rămâneau pur și simplu în porturi până când erau vândute distribuitorilor sau clienților finali.
„Este haos”, a spus o altă persoană aflată la curent cu situația creată de importurile masive.
Chinezi au contractat navele specializate Ro-Ro
Congestia din porturi este cel mai recent eșec al sistemului global de transport al autovehiculelor. Producătorii au mare problemă cu capacitatea limitată de nave disponibile, după creșterea bruscă a exporturilor de vehicule electrice din China, ceea ce a determinat o creștere de 17% a deplasărilor vehiculelor pe distanțe lungi, comparativ cu anul precedent. Problemele au fost agravate și mai mult de devierile cauzate de atacurile din Marea Roșie, care au prelungit substanțial durata de călătorie a navelor.
Autoritățile portuare din Belgia spun că producătorii chinezi au o manieră de lucru diferită, şi preferă să stocheze aceste maşini electrice centralizat, în porturi, în loc să le distribuie către dealeri. Mulţi producători au ales deja să vândă maşinile şi direct clienților finali, iar asta înseamnă că nici nu există dealeri spre care acestea să meargă, maşinile fiind preluate direct din port de către companii de transport şi livrare. Iar în ultimele luni vânzările de automobile electrice şi automobile noi în general au scăzut în Europa, ceea ce s-a reflectat şi reducerea cererii pentru de aceste maşini chinezeşti, iar stocurile acumulate se diminuează mai lent decât aparent se estima.
Livrările cresc în 2024, deși piața EV e în scădere
Porturile germane se confruntă cu situații similare, dar spun că problema ar fi piaţa în scădere pentru maşini electrice în Europa, pe fundalul retragerii subvenţiilor acordate de guverne.
La toate aceste probleme, în 2024 se remarcă un nou fenomen, deoarece producătorii chinezi trimit nave întregi cu maşini electrice în Europa. E elocvent exemplu celor de la BYD, care mai nou au nava lor proprie Explorer No1, care a adus 7.000 maşini electrice în Europa, descărcând 3.000 dintre ele în Germania şi restul în Olanda şi Belgia.
China își asigură stocuri de mașini în UE pentru doi ani
Livrări mari se înregistrează şi din partea altor mărci chinezeşti, iar volumele transportate sunt mult mai mari în 2024, deşi piaţa scade în general. Prin urmare, aceste livrări seamănă cu o formare de stocuri pentru întreg anul 2024 şi posibil chiar și pentru 2025,
Astfel încât, dacă Uniunea Europeană va decide să suprataxeze importurile de mașini electrice din China, constructorii din țara asiatică vor dispune timp de doi ani de stocuri suficiente pentru a vinde la prețuri promoționale, câștigând cotă de piață. Răstimp suficient până când vor produce în fabricile proprii din UE propriile mașini. Compania Chery construiește o fabrică în Spania, cei de la Leapmotor au o unitate în Polonia, la uzinele Fiat iar BYD construiește o mare unitate de producție în Ungaria.
Război comercial China – Restul lumii
Iar stocurile de mașini electrice depozitate deja în porturile europene cu formele de importat completate nu vor fi afectate de o eventuală suprataxă impusă de UE care oricum va fi prea mică și venită prea târziu pentru a-i apăra pe proprii constructori auto. Iar când vorbim de nave întregi de maşini chinezeşti descărcate în porturile europene, în număr suficient de mare încât să influenţeze piaţa şi să asigure atingerea scopurilor strategice pentru a-și dezvolta economia prin creșterea exporturilor.
Aceasta reprezintă de fapt o nouă escaladare a războiului dintre China și restul lumii.
China insistă să revină la un izvor care a secat, folosind exporturile ca mijloc de creștere a propriei economii sufocate de crizele pe care le traversează pe plan intern, însă consecințele vor fi globale și dramatice.
(Citiți și: ”Vizita lui Xi Jinping la Paris – ce a obținut Beijingul de la Bruxelles. Și ce a oferit”)
***
Un răspuns
Normal. La cat de prosti suntem, era de asteptat. Prostie = sa accepti ca „partenerii” tai sa nu respecte regulile pe care ti le impui tie insuti.