Simplu, alb, sec: Guvernul trimite autoritățile locale la bănci să se împrumute pentru atragerea fondurilor europene: liber la depășit limita legală de îndatorare

de Razvan Diaconu | 20.3.2017 .

În plină discuție despre readucerea sub control a deficitului bugetar, periclitat prin măsurile luate deja sau promise, guvernul anunță și prima mare ”tăiere”:

Ministerul Finanțelor Publice a transmis luni o precizare legată de posibilitățile pe care autoritățile locale le au pentru a prefinanța sau cofinanța proiecte locale care se bazează pe fonduri europene, explicând că cea mai bună soluție pentru cofinanțarea sau prefinanțarea proiectelor europene e varianta ”creditelor de la bănci comerciale sau alte  instituții de credit”.

Comunicatul Finanțelor vine după un schimb de replici între primarii PSD și ministrul Dezvoltării, prin care oficialul preciza că s-a atins deja plafonul de cofinanțare al proiectelor cu bani europeni- AICI-LINK.

De precizat că Guvernul Cioloş a acordat în 2016, prin ordonanţă de urgenţă, 400 de milioane de lei pentru finanţarea proiectelor începute de autorităţile locale prin Programul Operaţional Regional. Alte 500 de milioane de lei au fost accesate sub formă de credit de Trezorerie.

Comunicatul alb, sec și lipsit de orice ambiguitate, al Ministerului de Finanțe :

Autoritățile publice locale au posibilitatea să se împrumute cu dobânzi mai bune decât cele ale trezoreriei de la bănci comerciale sau de la alte instituții de credit, pentru asigurarea pre-finanţării şi/sau co-finanţării proiectelor care beneficiază de fonduri europene nerambursabile.

În aceste situații, Unitățile Administrativ Teritoriale sunt exceptate de la obligația de a respecta:

  • limita de îndatorare de 30%, prevăzută la art. 63 alin. (4) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare;
  • plafoanele de contractare și tragerile aprobate pentru anul 2017 prin Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017.

Problema, semnificații și consecințe

Problema lipsei fondurilor pentru cofinanțarea proiectelor europene demarate de autoritățile locale a fost ridicată de o serie de primari veniți la Guvern, săptămâna trecută, vineri, la o întâlnire cu ministrul Dezvoltării, Sevil Shhaideh.

Primarii au cerut emiterea unei ordonanţe de urgenţă prin care să primească bani de la Trezorerie pentru cofinanţarea proiectelor europene, dar vicepremierul Sevil Shhaideh a explicat că plafonul de împrumut de la nivel naţional a fost deja epuizat. Vicepremierul a promis însă că ministrul de Finanțe va rezolva problema.

Comunicatul de luni indică modul în care Finanțele are banii necesari să rezolve această problemă: credite de la bănci.

Soluția Finanțelor ar ajuta, însă, la menținerea în ținta de deficit: în vreme ce creditele se contabilizează la datoria publică, cofinanțarea guvernamentală ar duce la creșterea deficitului- este aceeași problemă cu care s-a confruntat și Guvernul Victor Ponta, atunci când au fost inventate taxape stâlp și suprataxa pe carburanți.

Guvernul PSD s-a pregătit pentru această situație: la începutul lunii februarie a fost adoptată Ordonanța nr. 9, care a suspendat pentru un an câteva prevederi din Legea Finanțelor publice.

Efectele: autoritățile – centrale și locale, pot angaja credite fără plafonul maxim la care le constrânge Legea pentru prudență și pot schimba destinația banilor. 

Declarația vicepremierului Shhaideh mai are o semnificație: fondurile bugetate pentru cofinanțarea proiectelor locale– cheltuielile pentru finanțarea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare se ridică la 1,26 miliarde de lei în 2017.- au fost consumate în primele nici 3 luni ale anului. Așa a fost construit Bugetul.

În condițiile în care niciun proiect cu finanțare europeană, al autorităților centrale și locale, nu a fost demarat în 2017, rezultă că banii au fost cheltuiți pe alt tip de investiții.

Premierul Grindeanu a anunțat sâmbătă, la Timișoara, că atragerea de fonduri europene este o prioritate pentru guvernare, ținta fiind absorbția a 5,2 miliarde euro. Important: optimiștii 5,2 miliarde sunt cam de 10 ori mai mult decât s-a absorbit anul trecut, și fără ei nu stă în picioare Legea Bugetului pe 2017.

Notă: Măsurile care configurau situația actuală pot fi citite în titlurile/referință de mai jos :

Publicat la data de 20.3.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Mariana Bechir

Hold-up de vară / Guvernul demarează distrugerea reformelor basic din Sănătate. Comisiile de specialitate Nu vor mai fi numite pe criterii obiective

Ministerul Sănătății a pus în dezbatere un Ordin prin care elimină metodologia transparentă de selectare a membrilor comisiilor de specialitate, organisme consultative formate din...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Program de guvernare pentru cabinetul Tudose: Impozitarea cifrei de afaceri, contribuția de solidaritate, banii europeni înlocuiți cu cei din Fondul de Investiții, puteri sporite pentru ANAF

Supravegheat atent de Liviu Dragnea, Darius Vâlcov, specialistul PSD în scrierea și observarea foii de parcurs guvernamentale, și-a făcut din nou datoria și a...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Componența guvernului Tudose – aprobată de PSD: 11 figuri noi la Palatul Victoria

PSD a decis ca formula viitorului cabinet Mihai Tudose să conțină trei vicepremieri. E vorba de Sevil Shhaideh (PSD, ministrul dezvoltării), Grațiela Gavrilescu (ALDE,...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Mihai Tudose – cea mai grea misiune: să formeze un nou guvern Dragnea-Tăriceanu

După finalizarea consultărilor de la Palatul Cotroceni, președintele Iohannis a anunțat luni seară că a acceptat  nominalizarea PSD și ALDE la funcția de prim-ministru:...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Liviu Dragnea a dărâmat guvernul numit, om cu om, de el însuși. Urmează un alt experiment al majorității de 68%

Parlamentul României a demis miercuri, prin moțiune de cenzură, primul guvern al coaliției PSD-ALDE, însă Sorin Grindeanu  mai stă la Palatul Victoria cel puțin...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Nicio majoritate nu poate face orice. Cazul Poloniei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Persistă încă, la noi și în întreaga noastră regiune (vezi Polonia, Ungaria etc.), fiind vorba de țări care au redescoperit libertatea votului...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română