Simplu, alb, sec: Guvernul trimite autoritățile locale la bănci să se împrumute pentru atragerea fondurilor europene: liber la depășit limita legală de îndatorare

de Razvan Diaconu | 20.3.2017 .

În plină discuție despre readucerea sub control a deficitului bugetar, periclitat prin măsurile luate deja sau promise, guvernul anunță și prima mare ”tăiere”:

Ministerul Finanțelor Publice a transmis luni o precizare legată de posibilitățile pe care autoritățile locale le au pentru a prefinanța sau cofinanța proiecte locale care se bazează pe fonduri europene, explicând că cea mai bună soluție pentru cofinanțarea sau prefinanțarea proiectelor europene e varianta ”creditelor de la bănci comerciale sau alte  instituții de credit”.

Comunicatul Finanțelor vine după un schimb de replici între primarii PSD și ministrul Dezvoltării, prin care oficialul preciza că s-a atins deja plafonul de cofinanțare al proiectelor cu bani europeni- AICI-LINK.

De precizat că Guvernul Cioloş a acordat în 2016, prin ordonanţă de urgenţă, 400 de milioane de lei pentru finanţarea proiectelor începute de autorităţile locale prin Programul Operaţional Regional. Alte 500 de milioane de lei au fost accesate sub formă de credit de Trezorerie.

Comunicatul alb, sec și lipsit de orice ambiguitate, al Ministerului de Finanțe :

Autoritățile publice locale au posibilitatea să se împrumute cu dobânzi mai bune decât cele ale trezoreriei de la bănci comerciale sau de la alte instituții de credit, pentru asigurarea pre-finanţării şi/sau co-finanţării proiectelor care beneficiază de fonduri europene nerambursabile.

În aceste situații, Unitățile Administrativ Teritoriale sunt exceptate de la obligația de a respecta:

  • limita de îndatorare de 30%, prevăzută la art. 63 alin. (4) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare;
  • plafoanele de contractare și tragerile aprobate pentru anul 2017 prin Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017.

Problema, semnificații și consecințe

Problema lipsei fondurilor pentru cofinanțarea proiectelor europene demarate de autoritățile locale a fost ridicată de o serie de primari veniți la Guvern, săptămâna trecută, vineri, la o întâlnire cu ministrul Dezvoltării, Sevil Shhaideh.

Primarii au cerut emiterea unei ordonanţe de urgenţă prin care să primească bani de la Trezorerie pentru cofinanţarea proiectelor europene, dar vicepremierul Sevil Shhaideh a explicat că plafonul de împrumut de la nivel naţional a fost deja epuizat. Vicepremierul a promis însă că ministrul de Finanțe va rezolva problema.

Comunicatul de luni indică modul în care Finanțele are banii necesari să rezolve această problemă: credite de la bănci.

Soluția Finanțelor ar ajuta, însă, la menținerea în ținta de deficit: în vreme ce creditele se contabilizează la datoria publică, cofinanțarea guvernamentală ar duce la creșterea deficitului- este aceeași problemă cu care s-a confruntat și Guvernul Victor Ponta, atunci când au fost inventate taxape stâlp și suprataxa pe carburanți.

Guvernul PSD s-a pregătit pentru această situație: la începutul lunii februarie a fost adoptată Ordonanța nr. 9, care a suspendat pentru un an câteva prevederi din Legea Finanțelor publice.

Efectele: autoritățile – centrale și locale, pot angaja credite fără plafonul maxim la care le constrânge Legea pentru prudență și pot schimba destinația banilor. 

Declarația vicepremierului Shhaideh mai are o semnificație: fondurile bugetate pentru cofinanțarea proiectelor locale– cheltuielile pentru finanțarea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare se ridică la 1,26 miliarde de lei în 2017.- au fost consumate în primele nici 3 luni ale anului. Așa a fost construit Bugetul.

În condițiile în care niciun proiect cu finanțare europeană, al autorităților centrale și locale, nu a fost demarat în 2017, rezultă că banii au fost cheltuiți pe alt tip de investiții.

Premierul Grindeanu a anunțat sâmbătă, la Timișoara, că atragerea de fonduri europene este o prioritate pentru guvernare, ținta fiind absorbția a 5,2 miliarde euro. Important: optimiștii 5,2 miliarde sunt cam de 10 ori mai mult decât s-a absorbit anul trecut, și fără ei nu stă în picioare Legea Bugetului pe 2017.

Notă: Măsurile care configurau situația actuală pot fi citite în titlurile/referință de mai jos :

Publicat la data de 20.3.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Marile noutăți ale noii Europe în discursul lui Jean Claude Juncker: Scenariul nr. 6 – fără ”cercuri concentrice”

La șase luni de la debutul dezbaterilor asupra Cartei Albe a Europei, președintele Comisiei Europene, Jean Claude Juncker, a avansat, în discursul rostit miercuri...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Incident bizar: Ministrul Apărării și-a anunțat demisia în urma controverselor privind banii Armatei

Comunicatul intempestiv al Armatei privind problemele financiare a produs efecte surprinzătoare. Ministrul Apărării, Adrian Tutuianu, a relatat marți, într-o intervenție telefonică la Antena 3,...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Chiar au făcut-o: România devine prima țară din UE cu ”split TVA”. Supraaciza la carburanți se întoarce, cresc taxele pe apa minerală

Guvernul Tudose a operat miercuri Codul fiscal prin intermediul a 3 Ordonanțe de guvern: modificarea cu cel mai mare impact pentru mediul de afaceri...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Reforma Prof. dr. Toader pe Justiție: magistrații vor fi verificați disciplinar de către factorul politic, președintele e scos din procedura de numire a procurorului general și a șefului DNA

Președintele României nu va mai fi implicat în numirea șefilor parchetelor, (”pentru a depolitiza procedura”), dar Inspecția Judiciară (care îi cercetează disciplinar pe procurori...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Fiscalitatea reactivă și haotică se întoarce: Cresc la loc accizele la carburanți, băncile își deduc 30% din creanțele cesionate, terenurile agricole nelucrate se suprataxează

Guvernul a inițiat în această săptămână legislația necesară modificării fiscalității, în fața problemelor cu deficitul bugetar și cu plata angajamentelor politice – surprinzând, astfel,...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română