Coeziune UE27 la Bruxelles – documentul cu liniile directoare ale negocierilor Brexit. Prioritățile României

de Adrian N Ionescu | 29.4.2017 .

Liderilor celor 27 de state care vor rămâne în Uniunea Europeană după Brexit le-a trebuit mai puțin de 15 minute, ca să-și arate unitatea și să aprobe în unanimitate liniile directoare cu care tabăra europeană va aborda negocierile cu Marea Britanie, privind ieșirea acesteia din Uniune, potrivit Bloomberg.

Scurtă vreme după debutul sesiunii speciale a Consiliului European, președintele acestuia, Donald Tusk a anunțat pe twitter:

„Liniile directoare, adoptate cu unanimitate. Mandatul politic ferm și corect al UE27 pentru negocierile de Brexit este gata”.

Câteva minute mai târziu, Jean Claude Junker, președintele Comisiei Europene, a postat și el:

„Unitate în acșiune: EU27 a adoptat  liniile directoare  în mai puțin de 15 minute”.

Adoptarea în unanimitate a deciziei Consiliului European a fost însoțită de aplauzele entuziaste ale participanților.

Comisia Europeană urmează să-și publice săptămâna viitoare propunerile detaliate  de directive  privind negocierile, care se vor baza pe liniile directoare aprobate sâmbătă. Adoptarea lor de către cele 27 de țări membre este prevăzută a fi la 22 mai.

Europenii speră să înceapă negocierile imediat după alegerile generale britanice din 8 iunie, convocate de Theresa May cu scopul de a obține un sprijin politic fără rețineri.

Președintele României: Nimeni nu va negocia bilateral și sectorial

„Este important de ştiut că nu avem de gând, nimeni din cele 27 de state, să poarte negocieri separate. Uniunea este importantă şi vom negocia doar împreună, nu vom negocia separat şi sectorial, se va negocia totul la pachet de echipa stabilită de noi. (…) Nu suntem dispuşi la niciun compromis. Noi am decis să negociem aşa. Vrem să rămânem parteneri buni cu Marea Britanie, să construim o relaţie cât se poate de bună, însă a fost o decizie unilaterală a Marii Britanii”, a declarat președintele Klaus Iohannis, după sesiunea Consiliului European, citat de Agerpres.

Președintele României a mai precizat că, mai întâi, se negociază problematica ieşirii Marii Britanii din UE „şi numai după ce se face un progres semnificativ în aceste negocieri, se trece la partea a doua, care poate să stabilească în mare cum ne imaginăm o viitoare colaborare între Uniune şi Marea Britanie, după Brexit-ul care se va produce efectiv la începutul lui 2019”s.

Guvernul României „trebuie să-şi joace fiecare foarte, foarte bine rolul ca să avem succes”, căci are rolul principal în chestiunile tehnice privind Brexit, a adăugat şeful statului român.

Mandatul politic de negociere aprobat sâmbătă de Consiliul European a respectat așteptările anterioare desfășurării acestuia.

(Documentul final al sesiunii Consiliului European de sâmbătă poate fi consultat AICI)

Obiecțiile de dincolo de aplauze

„Există subiecte asupra cărora statele membre nu se înțeleg”, declara înaintea sesiunii Consiliui un înalt responsabil european, citat de AFP.

Dintre subiectele în dispută se remarcă, potrivit Reuters:

  • prioritatea „țărilor sărace din est” de a asigura drepturile numeroșii rezidenți din Marea Britanie;
  • banii britanici pentru bugetul UE;
  • o eventuală tranziție lină către un nou acord de liber schimb.

Contre diplomatice

Frontul comun european este în ton cu avertismentul cancelarului german Angela Merkel, care a demontat eventualele „iluziile” anumitor responsabili britanici că țara lor își va păstra drepturile și privilegiile pe care le avea ca membru al Uniunii.

Premierul britanic Theresa May a acuzat, în replică, restul Uniunii Europene că „se unește împotriva”  Regatului Unit, iar un oficial german a confirmat: „Ea are dreptate. Să nu subestimeze angajamentul la unitate” al celor 27 de țări.

Consiliul European de sâmbătă va adopta „orientările negocierilor” și va preciza criteriile directoare care vor ghida acțiunea negociatorilor UE, a căror conducere a primit-o francezul Michel Barnier.

Prioritățile României

Întâlnirea de la Bruxelles este „foarte importantă și proporțional de complicată”, a declarat la rândul lui, preşedintele Klaus Iohannis sâmbătă, la Bruxelles, înainte de reuniunea Consiliului European, citat de Mediafax.

Klaus Iohannis a susținut că trebuie excluse negocierile separate sau bilaterale şi că UE27 trebuie să fie unit, să negocieze pe o singură.

„Nu sunt de acord să se negocieze sectorial, nu sunt de acord nici să se negocieze bilateral. UE 27 trebuie să fie unită, trebuie să negocieze cu o singură voce şi rezultatul nu poate să fie unul pe bucăţele. Toţi pe unul şi unul pentru toţi şi nici nu se agreează până nu se agreează totul”, declarase Klaus Iohannis.

Cel mai important lucru este să discutăm despre oameni, despre românii și despre cetăţenii europeni care trăiesc șimuncesc în Marea Britanie. Evident, îi includem şi pe britanicii care trăiesc în România, dar sunt relativ mai puţini. Aceste lucruri trebuie clarificate primele. Sunt milioane de europeni care s-au ghidat după libera circulaţie, şi-au stabilit reşedinţa, şi-au căutat şi găsit locuri de muncă şi trebuie să ţinem cont de dreptul de a munci, dreptul de reşedinţă, trebuie să mergem până la pensii şi trebuie să negociem aceste lucruri”, a declarat Klaus Iohannis.

”După ce lămurim problema oamenilor, ajungem automat la a doua chestiune, banii. Oamenii, după aceea banii. Trebuie să stabilim foarte clar obligaţiile financiare care rezultă din Brexit, cum se pot calcula, cum se pot stinge, fiindcă toată lumea are programe europene în derulare şi pentru România sunt extrem de importante. Sunt banii şi pentru coeziune, pentru agricultură şi aşa mai departe. Trebuie să ştim foarte bine la ce bani avem dreptul  şi pe ce bani putem să contăm ”, a adăugat preşedintele.

Un al treilea aspect important asupra căruia va insista se reperă la etapizarea negocierilor.

„Nu se poate să avem simultan, de la început, negocieri pentru ieşire şi pentru situaţia de după. Deci relaţia între Uniune şi Marea Britanie de după ieşire nu poate fi negociată simultan cu ieşirea sau cu ieşirea ordonată. Trebuie să începem cu ieşirea, iar atunci când suntem lămuriţi că s-a negociat destul de clar şi lucrurile sunt bine lămurite, unii evaluează că ar fi posibil, într-un scenariu optimist, să se întâmple acest lucru până la sfârşitul anului, atunci să evaluăm şi dacă am făcut progres suficient putem de principiu să începem să negociem pentru ce va fi după”, a apreciat şeful statului.

Urmează negocieri dure

Regatului Unit i-au trebuit nouă luni pentru a-și pregăti notificarea. Cele 27 de țări vor avea o poziție comună asupra Brexitului la o lună după”, spune nu fără ironie Michel Barnier, negociatorul șef al UE, citat de Agerpres, referindu-se la data la care Londra a declanșat oficial procedura de ieșire din UE, în 29 martie.

Orientările care urmează să fie stabilite de Consiliul European vizează abordarea „progresivă”,  preferată de europeni și principiul „progreselor suficiente”, efectuate în negocierile asupra acordului de retragere, înainte de a se lua în discuție „viitoarea relație” între UE și Regatul Unit.

„Înainte de a vorbi despre viitorul nostru, trebuie să reglementăm problemele trecutului”, a avertizat președintele Consiliului European, Donald Tusk, în invitația sa pentru summitul de sâmbătă, adresată celor 27 de conducători de stat și de guvern.

Nu este o doar o „problemă de tactică”, potrivit lui Donald Tusk, „dat fiind timpul limitat (doi ani potrivit art.50 care reglementează plecare unui stat membru), este singura abordare posibilă”.

Primele dintre cele trei probleme-cheie menționate de președintele României sunt de fapt problemele indisociabile de rezolvat în acordul de retragere.

Există trei milioane de cetățeni europeni care trăiesc și lucrează în Regatul Unit, dar și un milion de britanici stabiliți în restul UE.

Cele două părți vor căuta înțelegerea privind reglementarea conturilor angajamentelor bugetare ale Regatului Unit față de UE, subiectul probabil cel mai sensibil din punct de vedere politic.

Factura care va fi înaintată Londrei este estimată la aproximativ 60 miliarde de euro.

„Va fi o discuție dificilă pentru a ști care elemente ale pasivului vor trebuie să fie incluse și care vor fi excluse”, estimează un diplomat european.

Din punctul de vedere european, a treia problemă este „problema irlandeză”. Nimeni nu dorește să vadă restabilită o frontieră fizică între Irlanda și provincia britanică Irlanda de Nord și nici să repună în discuție acordurile de pace obținute scump după 30 de ani de tulburări, soldate cu peste 3.000 de morți.

Grupul „Celor 27” va studia și problema celor două agenții europene aflate în prezent la Londra, Autoritatea Bancară Europeană (EBA) și Agenția Europeană a Medicamentelor (EMA), care vor fi transferate pentru a rămâne pe teritoriul UE.

Publicat la data de 29.4.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Sebastian Ghiţă – eliberat la Belgrad, după plata unei cauțiuni de 200.000 de euro

Omul de afaceri Sebastian Ghiţă – reţinut la Belgrad în noaptea de 13 spre 14 aprilie şi plasat apoi în arest preventiv – va...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

(Încă un) Task force pe Masterplan-ul de Transport: Premierul dorește scurtarea termenele pentru finalizarea documentațiilor de licitație

Premierul Sorin Grindeanu a discutat vineri cu ministrul Transporturilor – Alexandru-Răzvan Cuc,  și președintele ANAP – Bogdan Pușcaș, despre potențialele soluții necesare accelerării proeictelor...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Președintele Iohannis cere reexaminarea Legii de organizare a MApN. Principala preocupare: modificările din Parlament afectează prerogativele CSAT

Președintele Klaus Iohannis a trimis vineri Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 346/2006 privind organizarea și funcționarea Ministerului Apărării. Potrivit...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Constantin Niță, fost ministru al Energiei, condamnat la 4 ani închisoare cu executare. Decizia nu este definitivă

Fostul ministru al Energiei Constantin Niță (PSD) a fost condamnat vineri la 4 ani închisoare cu executare pentru săvârșirea infracțiunii de trafic de influență,...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Egipt / Cel puțin 23 de morți într-un atac armat asupra unui autobuz cu creștini copți

Cel puțin 23 de persoane au fost ucise și 25 rănite vineri într-un atac armat asupra unor creștini copți în sudul Egiptului, a anunțat...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5573 lei
4.0641 lei
5.2287 lei

OPINII & EDITORIAL

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / După alegerile germane, începe reforma UE. Riscuri și oportunități pentru România. Să grăbim anunțarea datei pentru trecerea la Euro!

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După primăvara electorală cu Happy End din Europa, Berlinul și Parisul au convenit recent, practic a doua zi după instalarea noului președinte...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Noile fracturi europene – locuri de muncă mai multe sau mai bune?

Radu Crăciun

In ultimul deceniu, piata muncii din Uniunea Europeana a fost o oglindire destul de exacta a realizarilor si esecurilor UE. In aceeasi masura in...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Lecțiile alegerilor franceze. Eșecul partidelor, nevoia unei noi generații de lideri, cum poate fi învins extremismul, supraviețuirea Uniunii Europene

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 66%-34% este mai mult decât scorul electoral între candidații Emmanuel Macron și Marine Le Pen, este reflectarea în sinteză a unei realități...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Deficitul bugetar între legitățile economice, nevoile sociale și matematica elementară

Dan Bădin

Agenda publică este dominată în ultima vreme de discuțiile despre impozite, salarii și buget. Relaxarea fiscală, urmată de o majorare substanțială a cheltuielilor, a...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Țoapele și viermii: Scandalul de la Podul Constanța și gradul său de multiplicare

E o problemă pe care o ignorăm zilnic: cea de atitudine. În business, în relația cu administrația, în viața de zi cu zi. Până...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română
<
cheap ray ban sunglasses outlet cheap oakley outlet sale cheap Ray Ban sunglasses online cheap Ray Ban sunglasses outlet uk Cheap Ray Bans Outlet cheap ray bans sale cheap ray ban glasses Ray ban sunglasses for cheap cheap ray ban sunglasses cheap ray ban glasses outlet cheap ray ban glasses cheap oakley sunglasses outlet Wholesale oakley sunglasses cheap oakley sunglasses online occhiali da sole ray ban clubmaster oakley Italia ray ban italia
fake id california fake id online maker texas id best state for fake id fake id review illinois fake id fake id usa reddit fake id how to get a fake id how to get a fake id buy usa fake id buy fake id fake school id connecticut fake id cheap fake id best fake id fake id maker fake id god fake id website Fake id generator Fake id Fake id maker reddit fake id/ how to make fake id fake drivers license/ best fake id