30 aprilie, 2016

pluton
Pluton de trei camioane semiautomate traverând Germania

Michael Kropp își petrece ziua în mod obișnuit la volanul camionului său de marfă cu care cutreieră Europa. Cu ocazia unui recent drum la Rotterdam el a avut pentru prima oară ocazia să admire peisajul.

Michael Kropp, anunță Bloomberg, a fost unul dintre cei 30 de șoferi profesioniști care au participat la un test al noii tehnologii automotive care permite creearea de ”plutoane” de mașini inteligente, care poate conecta camioanele prin Wi-Fi, GPS, senzori și camere, astfel încât acestea să circule într-un mod semiautonom.

Mașina din fruntea plutonului dictează viteza și direcția, iar restul virează, accelerează sau frânează automat pentru a păstra compact convoiul. ”A fost un pic ciudat să deleg parte din atribuțiile mele ca șofer. Dar a fosr chiar confortabil, în special în zonele cu trafic aglomerat sau în zonele în care te poți plictisi”, afirmă Kropp, șofer pentru teste angajat la Daimler, care a pilotat a doua mașină din convoi.


Deși povestea mașinilor autonome ține prima pagină a publicațiilor, ar mai putea trece ani buni până ca acestea să devină o prezență obișnuită pe șosele. Până atunci, soluția convoaielor semiautomate poate ajuta companiile producătoare să rafineze tehnologia și poate contribui la reducerea consumului de carburant sau al emisiilor de gaze de eșapament, afirmă Anders Kellström, care a manageriat testul organizat de Volvo.

”Crearea de plutoane este unul dintre pașii către automobilele fără șofer. Tehnologia este pregătită”, afirmă Kellström.

Legea va prevede însă că o astfel de mașină semiautonomă, ca să poată circula pe drumurile publice, are nevoie de un șofer, care să țină mâinile pe volan. Dar tehnologia va îmbunătăți eficiența transportului rutier și va contribui și la descongestionarea șoselelor europene.

”Traficul în ansamblu, în special pe autostrăzi, va deveni mai calm”, afirmă Andreas Renschler, șeful Scania și MAN, divizii ale Volkswagen.

Previziuni și pașii necesari


Producătorii se așteaptă ca plutoanele de camioane să poată circula începând cu 2020. Multe modele au de ani buni posibilitatea de averizare a șoferului atunci când camionul trece necontrolat de pe o bandă pe alta sau se apropie periculos de mult de vehicolul din față, cu ajutorul unor camere și radare montate mai întâi pe modelele de clasă superioară ale Mercedes și BMW.

Suplimentarea cu module automate de accelerare, frânare sau virare nu poate fi ceva complicat, afirmă producătorii. Lori Tavasszy, profesor al Universității Tehnologice Delft din Olanda, afirmă că jumătate din flota europeană de camioane, adică 750.000 de camioane, poate fi pregătită până în 2025 ca să circule în convoaie semiautomate.

”Avem tehnologia necesară, ne mai lipsește legislația și o procedură de modificare a modelelor mai vechi”, afirmă și Erik Jonnaert, secretar general al Asociației Europene a Producătorilor de Automobile.

La Bruxelles, legiutorii iau în considerare unificarea legislației rutiere în toate statele membre UE. Pe 14 aprilie, miniștrii transporturilor din statele membre UE, Comisia Europeană și reprezentanți ai industriei au acceptat să coopereze pentru elaborarea de legislație rutieră.

”Este nevoie de cooperare dacă dorim să introducem pe scară largă sistemele autonome de transport”, afirmă Harrie Schippers, șeful DAF Trucks, unitate europeană a Paccar, producător american din Seattle.

Experimentul

La mijloc de aprilie, șase convoaie formate din două sau trei camioane, inclusiv cel al germanului Michael Kropp, a plecat din Suedia, prin Germania și Belgia, către Olanda. Trei camioane Scania au parcurs cea mai lungă rută între Stockholm și Rotterdam.

Camioanele care au compus cele 6 convoie au călătorit în echipe, dar producătorii vizează formarea acestor convoaie ad-hoc, în trafic, fiecare componentă fiind liberă să intre sau să iasă din convoi în funcție de destinația particulară.

Experimentele au pornit așadar în Europa, însă producătorii afirmă că aceste plutoane ar putea avea succes mai mare în locuri în care transportul rutier se face pe distanțe lungi, cum este Australia sau continentul nord-american.

Și cel mai important: producătorii afirmă că tehnologia utilizată pentru crearea de convoaie semiautomate deschide cale vehicolelor fără șofer.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: