marți

18 ianuarie, 2022

Victor Giosan: Câteva statistici care arată cum scade calitatea guvernanței publice

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

28 octombrie, 2015

victor giosanConsultantul internaţional Victor Giosan, expert CRPE, a pus sub semnul întrebării, la conferinţa organizată, miercuri, de cursdeguvernare.ro şi găzduită de Banca Naţională a României (BNR) (LINK AICI), convergența reală în raport cu practicile și performanțele medii în UE ale calității guvernanței publice româneşti.

Opinia lui Victor Giosan, potrivit căruia calitatea guvernanţei publice scade semnificativ după anul 2007, este susţinută de câteva statistici:

  • Între statele central şi est europene, România înregistrează cea mai mare diferenţă între sumele contractate şi efectiv plătite din fonduri europene în perioada 2007-20141 (Sursa: EU Funds in Central and Eastern Europe, Progress Report 2007-2014, KPMG)
  • Cea mai slabă eficienţă a cheltuielilor de capital dintre cele 28 de state UE (Sursa: Benefits of Boosting Quality Public Infrastructure Spending in Romania – John Ralyea, Vahram Stepanyan and TengTeng Xu- IMF)
  • Cea mai slab dezvoltată reţea de autostrăzi în comparaţie cu statele UE din regiune- Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia şi Slovacia (Sursa: Eurostat)

Victor Giosan a găsit răspunsuri la fel de concrete la întrebarea „De ce suntem în această situaţie?” în câteva acţiuni guvernamentale :

  • În primul semestru din 2014, 212 măsuri au fost planificate în Programul Anual de Lucru al Guvernului: au fost înaintate Guvernului spre aprobare 29 (14%) iar alte 49 au fost înaintate fără a fi planificate
  • În 2009, din totalul reglementărilor adoptate de guvern numai 31% fuseseră trecute în Programului Legislativ
  • Numărul de politici publice depuse formal: 2006 – 36, 2009 – 4, 2014 (primul semestru) planificate – 39, realizate 2
  • Număr exagerat de ordonanțelor de urgență emise de executiv: media anilor 2009-2013 – 115, 2014 – 95, până acum în 2015 – 43

Legat de acest ultim punct, situaţia se îmbunătăţeşte evident, dar au început să apară anomalii de tipul Ordonanței de urgență cu subiecte multiple.

Un exemplu elecvent: OUG 94/2014, care a modificat mai multe acte normative din domeniul educaţiei.

Suplimentar, executivul emite ordonanţe fără a avea la bază studii de impact macroeconomic, concurenţial, social sau asupra mediului de afaceri.

Concluzia expertului internaţional Victor Giosan este: Calitatea guvernanței publice după 2007 a scăzut semnificativ- de la un trend ușor crescător al calității acesteia în perioada 2000-2006, s-a trecut la un trend vizibil descrescător după 2007.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Această realitate are consecinţe pentru sectorul privat:

  • Lipsa de performanță în domeniul infrastructurii, educației, inovării (cercetare-dezvoltare) limitează creșterea PIB potențial și a unei creșteri sustenabile pe termen lung
  • Lipsa de predictibilitate conduce la lipsa de încredere
  • Fără creștere economică durabilă nu există afaceri durabile şi cresc povara administrativă şi costurile sectorului privat

Victor Giosan a avansat la conferinţa organizată de cursdeguvernare.ro şi câteva soluţii:

Stabilitatea cadrului de politici și de reglementare:

  • Extinderea standardelor și instrumentelor de fundamentare și finanțare a politicilor/programelor europene la politicile/programele naționale
  • Consolidarea coordonării inter-sectoriale la CG&MFP – orientarea
  • Reducerea drastică/eliminarea ordonanțelor de urgență ca formă de legiferare
  • Menținerea priorităților

Responsabilitate în funcție de rezultate:

  • Programare și execuție bugetară orientată spre rezultate
  • Monitorizare & Raportare & Publicare a rezultatelor
  • Salarizare în funcție de rezultate – managementul mediu și de vârf
  • Transparență pe tot ciclul fundamentării & implementării politicilor

Profesionalizarea resurselor umane din administrația publică:

  • Stabilirea unui set de baza de competențe specifice
  • Recrutare, evaluare, promovare în funcție de setul de competențe de bază
  • Salarizare în funcție de rezultate – limitată în cazul personalului de execuție, extinsă în cazul funcțiilor de conducere
  • Perfecționare profesională pentru consolidarea setului de bază de competențe specifice

Depolitizarea funcției publice:

  • Eliminarea posibilităților de numire temporară
  • Funcțiile de conducere vor avea nevoie de experiență minimă în administrația publică, specifică și relevantă postului
  • Consolidarea și independența corpului înalților funcționari publici

(Descărcați AICI prezentarea în document a lui Victor Giosan)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

 ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium) va...

rrr