Guvernul a mai găsit o sursă de finanţare a deficitului bugetar, salariilor şi eventual a investiţiilor publice.
Profitul companiilor cu capital majoritar de stat şi regiilor, nerepartizat în anii anteriori, se va putea repartiza „la alte rezerve şi constituie sursa proprie de finanţare, putând fi redistribuit ulterior sub formă de dividende sau vărsăminte la bugetul de stat sau local în cazul regiilor autonome”, potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă, aflat pe ordinea de zi a şedinţei de guvern de joi şi publicat de Ministerul Finanţelor.
„S-a constatat că la o serie de societăți/regii, rezervele care constituie o sursă proprie de finanțare nu sunt utilizate de către acestea, surplusul valoric regăsindu-se în disponibilitățile bănești ale acestora”, după cum se justifică măsura, în expunerea de motive pentru modificarea unei alte ordonanţe, nr. 64/2001.
Ministerul Finanțelor mai explică inițiativa prin nevoia ca societățile de stat să aibă același regim cu cele private.
În fapt, dincolo de „armonizarea reglementărilor, noul proiect se încadrează în tendința guvernamentală de a atrage bani pentru buget din dividende, mai ușor și mai rapid decât din creșterea gradului de colectare a taxelor și impozitelor.
Astfel vor crește diponibilitățile cu care bugetul va fi alimentat prin dividende.
Guvernul a decis, în ianuarie, să permită societăților cu capital majoritar de stat să repartizeze minimum 90% din profitul net realizat în 2016 sub formă de dividende/vărsăminte la bugetul de stat. Decizia a fost adoptată de guvern printr-un memorandum, care însă nu va putea fi nerespectat.
„Repartizarea de dividende din rezervele societăților, constituite din profiturile anilor anteriori, precum și din rezultatul reportat reprezentând câștig efectiv realizat din reevaluare este o soluție practicată de companiile cu capital privat. În acest context este necesară armonizarea legislației privind repartizarea profiturilor înregistrate de companiile/regiile autonome cu capital integral/majoritar de stat cu cea care reglementează repartizarea pentru companiile cu capital privat”.
Se mai spune că „prin modificările propuse se creează cadrul legal pentru redistribuirea ca dividende suplimentare sau, în cazul regiilor autonome, ca vărsăminte la bugetul de stat sau local, a profitului repartizat la alte rezerve în anii anteriori, ca sursă proprie de finanțare și care nu a fost utilizat conform destinațiilor inițiale, precum și pentru repartizarea sumelor existente în soldul rezultatului reportat care au rămas nerepartizate”.
Profiturile reportate din anii anteriori sunt la dispoziția companiilor de stat și regiilor: „societățile/regiile autonome pot dispune de disponibilități bănești aferente rezultatului reportat din anii anteriori, reprezentând câștig efectiv realizat din reevaluarea imobilizărilor corporale sau disponibilități bănești aferente rezultatului reportat provenit din operațiuni, altele decât cele legate de reevaluarea imobilizărilor corporale (de exemplu, rezultatul reportat provenit din modificările politicilor contabile, rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile)”.
Ministerul Finanțelor mai argumentează că „pentru aceste rezerve rămase la dispoziția societăților/regiilor autonome nu există o reglementare expresă prin care acestea să poată fi redistribuite către acționari sub formă de dividende sau vărsământ net.