Vasile Iuga, senior adviser al PwC, crede că guvernul trebuie să își pună o întrebare fundamentală- ce și cum s-ar putea face pentru ca în România să se petreacă o industrializare?
Vasile Iuga a fost moderatorul conferiței organizate marți de cursdeguvernare.ro, cu tema ”Falia dintre Economia românească și România productivă: Cum o acoperim!”-, organizată la sediul Camerei de Comerț și Industie a României.
Vasile Iuga a atras atenția unui fenoment foarte important- schimbarea profundă a structurii forței de muncă din România: ”Avem, azi, același număr de angajați ca în 2006, dar: în ultimii 10 ani, în industrie s-au pierdut 450.000 de locuri de muncă și a crescut numărul angajaților din IT, cu 80.0000, din comerț, cu peste 200.000, și din administrația publică, cu 200.000”.
În ceea ce privește structura de capital a economiei, profesorul Vasile Iuga a precizat: ”Capitalul străin reprezintă 8% din numărul de companii din România, are 40% din active, un sfert din angajați, 80% din exporturi și o productivitate de trei ori mai mare decat industria româneasca”.
În aceste condiții senior adviserul PwC a observat că deficitul comercial al României este, în principal, produs nu de relația cu state cu economii de vârf ale UE, ci de cea cu țările grupului Vișegrad.
*
Pe pagina dedicată evenimentului din site-ul cursdeguvernare.ro puteți descărrca, începând cu ziua de miercuri, toate prezentările susținute la conferința ”Falia dintre Economia românească și România productivă: Cum o acoperim!”
Un răspuns
Stimate,
d-le Vasile Iuga,
Comentariul de fata se doreste a fi o
– SCRISOARE DESCHISA –
prin care va invit pe dvs. si PwC, pe care o reprezentati cu succes, sa ia la cunostinta existenta unui „Proiect (concret) de reindustrializare”, pe care l-am oferit (fara succes) atit guvernului Grindeanu-Dragnea cit si presedintelui Johaniss.El va sta la dispozitie, la tel. 0721316019.
1.Realizarea „Strategiei nationale de COMPETITIVITATE” sub consultanta dvs. este ceeace as denumi „virful stiintific” in domeniul strategiilor nationale, iar in acelasi timp aveti meritul de a recunoaste limitele acestora – prin afirmatia imposibilitatii transpunerii ei in practica nationala, in lipsa unei cresteri economice sanatoase, industriale, de minim 5 la suta pe an!
2.Fostul premier Adrian Nastase constata in unica lucrare ideologica social-democrata din Romania, ca „Elementul esential al restructurarii (economice NN-C.E.) trebuie sa fie reindustrializarea Romaniei care sa asigure o dezvoltare durabila…”(citat pag. 229, „Romania Europeana”, 2007).In 2006, prof. Ilie Serbanescu arata ca „statul roman dupa ce a cedat catre state si firme private straine controlul axei majore a economiei, NU mai dispune de pirghii pentru a desfasura strategii de dezvoltare economica”(citat, pag. 4, Revista 22, nr. 855/25-31 iulie 2006).
Odata cu disparitia economiei si industriei nationale, cu regii si intreprinderi de stat falimentare, Guvernul actual (si cele trecute) nu pot desfasura strategii si proiecte de dezvoltare economica – afara de administrarea BUGETARA a Romaniei!
Dezvoltarea generala a Romaniei a devenit imposibila pina la reconstructia economiei si industriei nationale.
Ca paradox economic, insasi Strategiile si regulile UE sint de natura sa faca imposibila reindustrializarea Romaniei, situatie prezentata magistral de d-l Liviu Voinea, in lucrarea „Reindustrializarea Romaniei – Politici si strategii (2010, pag. 125,7.1, Concluzii si comentarii finale).
Pentru realizarea reindustrializarii, a fost necesara elaborarea unui proiect special, care sa nu vina in contradictie sau sa fie supus blocajelor de catre regulile UE, ceeace in final am reusit.
Cerinta realizarii (si implementarii) unui proiect de REINDUSTRIALIZARE afirmata public de dvs. pentru prima data in Romania (in articolul de fata), va consacra ca primul consultant economic care a depasit faza strategiilor, propunind realizarea fundamentului economic si financiar national, care sa asigure realizarea acestora.Este cunoscut, ca prin efortul stiintific si de cercetare economica, s-au elaborat de catre economistii romani peste 53 de strategii generale sau punctuale pentru Romania, urmind ca proiectul de reindustrializare sa asigure viziunea, directia, logistica, componenta tehnica operationala si resursele materiale si financiare pentru realizarea acestora.
4.Trecerea („tranzitia stiintifica”) de la strategii la realizarea unui proiect operational de reindustrializare, a inseamnat patrunderea (si) inafara domeniului „analizei economice”, a caror rezultat sint strategiile de schimbare/imbunatatire a functionalitatii si indicilor economici nationali.Este vorba de domeniul vast si complex al „cercetarii economice fundamentale”, care inseamna „conexarea cercetarii economice cu cea institutionala”, in urma careia rezulta tehnici si instrumente de aplicare/implementare a „strategiilor” economice in Romania.Domeniul acesta este putin (sau de loc) abordat de „cercetatorul economist” (nu doar din Romania), deoarece „sediul materiei” pentru „cercetarea mixta, economica-institutionala” se afla in stiintele social-politice, de regule neabordate si nestapinite de economist.Ca persoana „intrata” in domeniul economic din spre zona stiintelor sociale si politice, am construit dupa trei decenii de studiu al problematicii si tehnicilor de dezvoltare economica rapida (de ajungere din urma a tarilor dezvoltate), un „proiect de reindustrializare”, mai précis de „reconstructie economica (banci comerciale, de investitii, asigurari nationale, etc.) si industriala, cele doua componente ale unei economii nationale – presupunindu-se (obligatoriu) impreuna si conexate!
Ma opresc aici cu „scrisoarea deschisa”, in speranta ca voi fi contactat de dvs. (sau colectivul CursDe Guvernare), pentru cunoasterea si evaluarea proiectului economic.
5.Inchei cu speranta ca urmatoarea CONFERINTA (organizata de CursDeGuvernare) pe care o veti modera, va fi:”Reindustrializarea Romaniei – proiectul operational de tara”, in care veti prezenta si componentele sale:
a.Proiectul economic propriuzis in elaborare „tehnica”;
b.Proiectul de prelucrare/transpunere in forma operationala, ca „programul de guvernare” cu aplicare pe termen scurt si mediu;
c.Proiectul si tehnicile de implementare a proiectului operational in viata economica si institutionala;
c.Proiectul de „monitorizare corectiva” in timp real a proiectului operational;
d.Metode si tehnici de evaluare a rezultatelor, ca baza pentru viziunea si dezvoltarea sa de etapa urmatoare – de la termen mediu spre lung.
In speranta unui raspuns pozitiv, va asigur de intreg respectul,
Caliman I. Eugen. 22 martie 2017