Creșterea costurilor de livrare și de transport, precum și schimbările logistice generate de pandemia Covid-19 ar putea însemna încheierea erei coletelor la prețuri reduse importate din China, reiese dintr-o analiză a specialiștilor Universității Antwerp din Belgia, citată de retaidetail.eu.
Prețul produselor vândute online pe platforme precum AliExpress sau Wish este așteptat să crească semnificativ, susțin Wouter Dewulf, profesor de economie a transporturilor și Roel Gevaers, profesor de economie a aviație, la universitatea belgiană.
În opinia lor, patru ingrediente a unui ”cocktail otrăvitor” vor duce la decăderea dropshipping-ul – termen ce ilustrează practica de business a multor retaileri de a nu ține stocuri. Astfel de retaileri achiziționează produsul de la o parte terță, direcționând comanda către clientul inițial.
Două dintre ”ingredientele” menționate sunt legate de pandemia Covid-19 și consecințele sale asupra logisticii, în special dispariția multor zboruri pe distanțe lungi. Zona cargo dintr-o aeronavă de transport de pasageri reprezintă, în medie, peste o jumătate din capacitatea de transport, iar reducerea acestor curse a dus la o creștere semnificativă a costurilor. Astfel, prețul de transport al unui kilogram de marfă din China a urcat la 7,5 dolari, de la 0,75 de dolari în trecut.
Pentru transportul intracomunitar, platformele chineze foloseau adesea companii de curierat, depășite în prezent de volumul foarte ridicat al activității, având în vedere că o parte semnificativă a comerțului s-a mutat online.
Disputa americană și reforma tarifelor poștale
În plus, o reformă a tarifelor poștale, solicitată de SUA, ar putea duce la o majorare a costurilor de transport.
Uniunea Poștală Universală, organizația internațională care coordonează politicile poștale ale statelor membre ale Organizației Națiunilor Unite (ONU) și sistemul poștal global, oferă servicii atractive ca preț platformelor online din China. Asta deoarece, în 1960 când a apărut, China era considerată un stat din lumea a treia astfel încât a beneficiat de un tarif preferențial, explică cercetătorii și într-o postare pe blogul universității.
China, în prezent a doua cea mai mare economie a lumii (prima după anumite formule de calcul), continuă să beneficieze de costuri reduse, companiile naționale de servicii poștale fiind obligate să livreze corespondența și coletele din China la prețuri mici, uneori chiar în pierdere, potrivit specialiștilor universității belgiene.
Administrația Donald Trump a pus capăt acestei înțelegeri, iar din vara anului viitor, fiecare țară își va putea stabili propriile prețuri pentru serviciile poștale, ceea ce ar putea tripla costurile serviciilor de livrare a pachetelor din China până în 2025.
Un alt aspect care va cântări greu îl reprezintă noul regim de taxe al Uniunii Europene, care va intra în vigoare la începutul anului viitor.
În prezent, doar coletele cu o valoare de peste 22 de euro sunt purtătoare de TVA, iar taxele de import se aplică doar coletelor de peste 150 de euro. Din ianuarie 2021, TVA-ul se va datora pentru toate coletele.
Întregul model de business al jucătorilor online din China, care se bazează pe transport gratuit sau la costuri mici, este în pericol de colaps. Prin urmare, decizia Alibaba de a-și deschide o bază logistică în Lieje nu este una surprinzătoare.