Pe fondul protestelor generate de inițiativa guvernamentală de a modifica prin OUG Codul Penal și a apelului Frontline Club lansat către branduri de a nu mai sprijini prin bugetele de publicitate televiziunile care se abat de la normele jurnalistice, IQads.ro a publicat, marți, o scurtă analiză asupra numărului de branduri care s-au promovat în cadrul emisiunilor din prime time de la Romania TV și Antena 3 în săptămâna 30 ian – 5 februarie.
IQads s-a alăturat demersului Frontline Club, publicând listele cu brandurile care s-au promovat la Antena 3 și Romania TV, în fiecare zi, alături de felul în care aceste televiziuni au acoperit evenimentele. Listele au fost văzute de peste 100.000 de oameni.
Rezultatul acestei inițiative, pe scurt, concretizat în comparația pe intervale 30 ian – 2 feb vs 3 feb – 5 feb:
- Romania TV: de la 98 de branduri la 31 (din care 29 ramase + 2 noi)
- Antena 3: de la 104 branduri la 29 (din care 25 ramase + 4 noi)
Lipsa de obiectivitate dăunează grav sănătății financiare
Potrivit analizei IQads.ro, în perioada de amplificare a protestelor derulate în fața sediului Guvernului (3-5 februarie), care a coincis cu cele mai mari derapaje de la normele jurnalistice de bază:
- România TV a înregistrat o cădere cu aproximativ 70% a spoturilor de publicitate
- Antena 3 a înregistrat o cădere cu aproximativ 76% a spoturilor de publicitate
De precizat: Romania TV a trimis luni către mai multe agenții o scrisoare în care susține că politica editorială a postului TV respectă toate regulile jurnalismului și reglementările spațiului audio-vizual, menținându-se echidistanță din punct de vedere politic în transmisiunile și programele pe care le difuzează.
Revenind la apelul Frontline Club, de reținut pasajul:
[…] sprijinind presa independentă, puteți ajuta la îmbunătățirea calității presei românești.
Vă amintim că în acest moment puținele instituții de presă care lucrează în mod real pentru informarea cetățenilor se luptă în cele mai multe cazuri pentru supraviețuire iar jurnaliștii sunt plătiți adesea cu salariul minim pe economie.
Ei au cu adevărat nevoie de vizibilitate și fonduri pentru continuarea activității lor.
Cum s-au poziționat A3, RTV și CNA față de proteste
În a șasea zi de proteste, relatările celor la Romania TV au mers pe ideea unei lovituri de stat și a unor oameni plătiți să iasă în stradă de forțe obscure.
Antena 3 a avut câteva schimbări bruște de perspectivă: la început, ordonanțele erau benefice, potrivit moderatorilor TV, apoi nu mai erau, iar în ultimele zile s-a mers iar pe o atitudine anti-proteste.
În toată această perioadă, IQads.ro a lansat o dezbatere referitoare la responsabilitatea brandurilor față de mediile în care se promovează. În mare, reprezentanți ai brandurilor, o serie de creativi și oameni de media, dar și asociatiile din industrie- IAA, UAPR, ADC*RO- au exprimat opinia că singurul organism care trebuie să reacționeze este Consiliul Național al Audiovizualului, care mai mult a tăcut.
Povestea din spate, relatată de IQads.ro
Unele întrebări sunt vechi de cînd e lumea asta. De ce suntem aici?, de exemplu. Ce înseamnă obiectivitate? Ce vinde, de fapt, publicitatea?
Și doar pentru că sunt vechi și mii de oameni din ere diferite au încercat să răspundă la ele, și s-au scris manuale în explicarea lor, asta nu înseamnă că s-au găsit răspunsurile. Sau că oamenii nu continuă să le dezbată aprig. Uneori, e nevoie doar de o scânteie pentru a le readuce în atenția generală.
De data aceasta, scânteia au constituit-o românii ieșiți în stradă pentru a protesta față de măsurile Guvernului.
Înainte să înceapă toată nebunia, ne gândeam la o temă despre responsabilitatea pe care o au brandurile, în timp ce se promovează. Scopul ultim este doar acela de a vinde? Ce drept au consumatorii să critice reclamele, dacă nu sunt în target?
Am amânat această serie pentru că ne-am gândit că este un subiect vechi, de manual, și ce sens are acum să reinventam noi roțile marketingului?
Dar câteva zeci de mii, apoi sute de mii de români au ieșit în stradă. Iar protestul lor a fost prezentat deformat de relatările câtorva posturi de știri. Așa că a reapărut o discuție despre care noi am scris și anul trecut: despre dilema morală a brandurilor vizavi de conținutul jurnalistic pe care îl girează, achizitionând spațiu de publicitate.