La obiect

Comisia Europeană funcționează de la 1 noiembrie în ”mod avarie”

Ziua de 1 noiembrie ar fi trebuit să marcheze un nou început pentru Uniunea Europeană: o nouă Comisie urma să își înceapă mandatul, într-o Uniune… Mai mult

31.10.2019

La obiect

Situația financiară la care se așteaptă economiștii și bancherii pe final de an

Amploarea dezechilibrării indicatorilor critici ai economiei pe 2019 creşte cu siguranţă, iar incertitudinea contextului politic îi îndeamnă la prudență pe economiști, pentru că sporeşte dificultatea… Mai mult

31.10.2019

La obiect

România, alături de Germania: în topul UE al orașelor cu cei mai puțini tineri

Potrivit Eurostat, aproape două treimi dintre orașele europene cu cei mai puțini tineri se află în România și Germania. Indicatorul utilizat este rata de dependență… Mai mult

30.10.2019

Chestiunea

Viitorul forței de muncă: Durata de muncă așteptată în România – sub nivelul din anul 2000

Durata de muncă în România s-a redus cu doi ani și jumătate în perioada 2000 – 2018, potrivit datelor publicate de Eurostat. Mai mult, raportul… Mai mult

30.10.2019

Cronicile

Un fenomen nou: revolta brandurilor. Cum a scăzut rețeta de publicitate a Romania TV și Antena 3 din cauza prezentării tendențioase a protestelor de la Guvern

de Vladimir Ionescu 8.2.2017

Pe fondul protestelor generate de inițiativa guvernamentală de a modifica prin OUG Codul Penal și a apelului Frontline Club lansat către branduri de a nu mai sprijini prin bugetele de publicitate televiziunile care se abat de la normele jurnalistice, IQads.ro a publicat, marți, o scurtă analiză asupra numărului de branduri care s-au promovat în cadrul emisiunilor din prime time de la Romania TV și Antena 3 în săptămâna 30 ian – 5 februarie.

IQads s-a alăturat demersului Frontline Club, publicând listele cu brandurile care s-au promovat la Antena 3 și Romania TV, în fiecare zi, alături de felul în care aceste televiziuni au acoperit evenimentele. Listele au fost văzute de peste 100.000 de oameni.

Rezultatul acestei inițiative, pe scurt, concretizat în comparația pe intervale 30 ian – 2 feb vs 3 feb – 5 feb:

  • Romania TV: de la 98 de branduri la 31 (din care 29 ramase + 2 noi)
  • Antena 3: de la 104 branduri la 29 (din care 25 ramase + 4 noi)

Lipsa de obiectivitate dăunează grav sănătății financiare

Potrivit analizei IQads.ro, în perioada de amplificare a protestelor derulate în fața sediului Guvernului (3-5 februarie), care a coincis cu cele mai mari derapaje de la normele jurnalistice de bază:

  • România TV a înregistrat o cădere cu aproximativ 70% a spoturilor de publicitate
  • Antena 3 a înregistrat o cădere cu aproximativ 76% a spoturilor de publicitate

De precizat: Romania TV a trimis luni către mai multe agenții o scrisoare în care susține că politica editorială a postului TV respectă toate regulile jurnalismului și reglementările spațiului audio-vizual, menținându-se echidistanță din punct de vedere politic în transmisiunile și programele pe care le difuzează. 

Revenind la apelul Frontline Club, de reținut pasajul:

[…] sprijinind presa independentă, puteți ajuta la îmbunătățirea calității presei românești.

Vă amintim că în acest moment puținele instituții de presă care lucrează în mod real pentru informarea cetățenilor se luptă în cele mai multe cazuri pentru supraviețuire iar jurnaliștii sunt plătiți adesea cu salariul minim pe economie.

Ei au cu adevărat nevoie de vizibilitate și fonduri pentru continuarea activității lor. 

Cum s-au poziționat A3, RTV și CNA față de proteste

În a șasea zi de proteste, relatările celor la Romania TV au mers pe ideea unei lovituri de stat și a unor oameni plătiți să iasă în stradă de forțe obscure.

Antena 3 a avut câteva schimbări bruște de perspectivă: la început, ordonanțele erau benefice, potrivit moderatorilor TV, apoi nu mai erau, iar în ultimele zile s-a mers iar pe o atitudine anti-proteste.

În toată această perioadă, IQads.ro a lansat o dezbatere referitoare la responsabilitatea brandurilor față de mediile în care se promovează. În mare, reprezentanți ai brandurilor, o serie de creativi și oameni de media, dar și asociatiile din industrie- IAA, UAPR, ADC*RO- au exprimat opinia că singurul organism care trebuie să reacționeze este Consiliul Național al Audiovizualului, care mai mult a tăcut.

Povestea din spate, relatată de IQads.ro

Unele întrebări sunt vechi de cînd e lumea asta. De ce suntem aici?, de exemplu. Ce înseamnă obiectivitate? Ce vinde, de fapt, publicitatea?

Și doar pentru că sunt vechi și mii de oameni din ere diferite au încercat să răspundă la ele, și s-au scris manuale în explicarea lor, asta nu înseamnă că s-au găsit răspunsurile. Sau că oamenii nu continuă să le dezbată aprig. Uneori, e nevoie doar de o scânteie pentru a le readuce în atenția generală.

De data aceasta, scânteia au constituit-o românii ieșiți în stradă pentru a protesta față de măsurile Guvernului.

Înainte să înceapă toată nebunia, ne gândeam la o temă despre responsabilitatea pe care o au brandurile, în timp ce se promovează. Scopul ultim este doar acela de a vinde? Ce drept au consumatorii să critice reclamele, dacă nu sunt în target?

Am amânat această serie pentru că ne-am gândit că este un subiect vechi, de manual, și ce sens are acum să reinventam noi roțile marketingului?

Dar câteva zeci de mii, apoi sute de mii de români au ieșit în stradă. Iar protestul lor a fost prezentat deformat de relatările câtorva posturi de știri. Așa că a reapărut o discuție despre care noi am scris și anul trecut: despre dilema morală a brandurilor vizavi de conținutul jurnalistic pe care îl girează, achizitionând spațiu de publicitate.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 8.2.2017

Lăsați un comentariu


Europa

Bugetul UE pentru 2020: Negocierile au fost suspendate – se reiau luni, ultima zi în care este posibil un acord

Iulian Soare

Statele membre şi Parlamentul European au suspendat, după ore de negocieri care s-au întins până târziu în noaptea de vineri spre sâmbătă, negocierile privind bugetul… Mai mult

Europa

30 de ani de la Revoluția de catifea / Proteste masive în Cehia – se cere demisia premierului

Iulian Soare

Peste 200.000 de persoane (potrivit poliției) au cerut sâmbătă, ala Praga, în ajunul aniversării a 17 ani de la Revoluția de catifea, demisia premierului miliardar… Mai mult

Europa

Naționaliștii din Sinn Fein își propun unificarea Irlandei prin referendum în următorii cinci ani

Iulian Soare

După dezordinea provocată de Brexit trebuie să urmeze în termen de cinci ani un referendum asupra unificării Irlandei, a declarat sâmbătă şefa partidului republican irlandez… Mai mult

Stiri

Voucherele de vacanță nu dispar – se vor aplica și în sectorul privat prin deducere din impozitul pe profit

Vladimir Ionescu

Voucherele de vacanţă vor fi menţinute şi în 2020, a declarat ministrul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, Virgil Popescu. Acesta a amintit, de asemenea,… Mai mult

Stiri

Dezbaterea lui Klaus Iohannis ”cu jurnaliști și formatori de opinie” va avea loc la Biblioteca Centrală Universitară

Vladimir Ionescu

Dezbaterea pe care echipa lui Klaus Iohannis o va organiza cu formatori de opinie, jurnaliști și politologi va avea loc marți la Biblioteca Centrală Universitară,… Mai mult

Stiri

Scade vârsta de pensionare pentru persoanele cu stagiu în condiții deosebite de muncă

Vladimir Ionescu

Duminică intră în vigoare legea care acordă condiți mai avantajoase de pensionare pentru cei care au lucrat în condiții deosebite. Noile reguli se vor aplica… Mai mult

Europa

Boris Borisov propune “taxă de TIR” unică în 5 țări: Bulgaria, Grecia, Serbia, Macedonia de Nord și România

Iulian Soare

Premierul Bulgariei, Boiko Borisov, a explicat într-un interviu acordat canalului 1 al televiziunii sârbe, preluat de RADOR, că recomandă o aliniere a taxelor de autostradă… Mai mult