La obiect

Cât de realistă este o mai mare implicare a NATO în Orientul Mijlociu – cifre la zi ale prezenței militare în regiune

A fost decizia lui Donald Trump să nu escaladeze militar conflictul cu Iran și să mute confruntarea cu Teheran în domeniul economic. ”Plasa de siguranță”… Mai mult

09.01.2020

La obiect

Catastrofalul mecanism de prevenție din Sănătatea românească: studiu de caz – cancerul la sân. Bulgaria stă de 100 de ori mai bine ca noi

Eurostat prezintă un infografic elocvent pentru abordarile din sistemul de sănătate și pentru modul de a gândi al românilor. Care, din acest punct de vedere,… Mai mult

09.01.2020

Analiză

Deficitul comercial la 11 luni a depășit 7% din PIB: Sectorul de mașini, pe minus de 3 luni

Deficitul comercial pe luna noiembrie 2019 a fost de 1.490,9 milioane euro, cu aproape cinci procente mai mic față de aceeaşi lună a anului trecut,… Mai mult

09.01.2020

Analiză

O problemă-cheie pentru dezvoltarea României: unde au ajuns decalajele în profil teritorial

Decalajele în materie de PIB/locuitor între regiunile României se vor reduce până în anul 2023 dar, în majoritatea cazurilor, pe baza amplificării declajelor între județele… Mai mult

08.01.2020

Cronicile

Un fenomen nou: revolta brandurilor. Cum a scăzut rețeta de publicitate a Romania TV și Antena 3 din cauza prezentării tendențioase a protestelor de la Guvern

de Vladimir Ionescu 8.2.2017

Pe fondul protestelor generate de inițiativa guvernamentală de a modifica prin OUG Codul Penal și a apelului Frontline Club lansat către branduri de a nu mai sprijini prin bugetele de publicitate televiziunile care se abat de la normele jurnalistice, IQads.ro a publicat, marți, o scurtă analiză asupra numărului de branduri care s-au promovat în cadrul emisiunilor din prime time de la Romania TV și Antena 3 în săptămâna 30 ian – 5 februarie.

IQads s-a alăturat demersului Frontline Club, publicând listele cu brandurile care s-au promovat la Antena 3 și Romania TV, în fiecare zi, alături de felul în care aceste televiziuni au acoperit evenimentele. Listele au fost văzute de peste 100.000 de oameni.

Rezultatul acestei inițiative, pe scurt, concretizat în comparația pe intervale 30 ian – 2 feb vs 3 feb – 5 feb:

  • Romania TV: de la 98 de branduri la 31 (din care 29 ramase + 2 noi)
  • Antena 3: de la 104 branduri la 29 (din care 25 ramase + 4 noi)

Lipsa de obiectivitate dăunează grav sănătății financiare

Potrivit analizei IQads.ro, în perioada de amplificare a protestelor derulate în fața sediului Guvernului (3-5 februarie), care a coincis cu cele mai mari derapaje de la normele jurnalistice de bază:

  • România TV a înregistrat o cădere cu aproximativ 70% a spoturilor de publicitate
  • Antena 3 a înregistrat o cădere cu aproximativ 76% a spoturilor de publicitate

De precizat: Romania TV a trimis luni către mai multe agenții o scrisoare în care susține că politica editorială a postului TV respectă toate regulile jurnalismului și reglementările spațiului audio-vizual, menținându-se echidistanță din punct de vedere politic în transmisiunile și programele pe care le difuzează. 

Revenind la apelul Frontline Club, de reținut pasajul:

[…] sprijinind presa independentă, puteți ajuta la îmbunătățirea calității presei românești.

Vă amintim că în acest moment puținele instituții de presă care lucrează în mod real pentru informarea cetățenilor se luptă în cele mai multe cazuri pentru supraviețuire iar jurnaliștii sunt plătiți adesea cu salariul minim pe economie.

Ei au cu adevărat nevoie de vizibilitate și fonduri pentru continuarea activității lor. 

Cum s-au poziționat A3, RTV și CNA față de proteste

În a șasea zi de proteste, relatările celor la Romania TV au mers pe ideea unei lovituri de stat și a unor oameni plătiți să iasă în stradă de forțe obscure.

Antena 3 a avut câteva schimbări bruște de perspectivă: la început, ordonanțele erau benefice, potrivit moderatorilor TV, apoi nu mai erau, iar în ultimele zile s-a mers iar pe o atitudine anti-proteste.

În toată această perioadă, IQads.ro a lansat o dezbatere referitoare la responsabilitatea brandurilor față de mediile în care se promovează. În mare, reprezentanți ai brandurilor, o serie de creativi și oameni de media, dar și asociatiile din industrie- IAA, UAPR, ADC*RO- au exprimat opinia că singurul organism care trebuie să reacționeze este Consiliul Național al Audiovizualului, care mai mult a tăcut.

Povestea din spate, relatată de IQads.ro

Unele întrebări sunt vechi de cînd e lumea asta. De ce suntem aici?, de exemplu. Ce înseamnă obiectivitate? Ce vinde, de fapt, publicitatea?

Și doar pentru că sunt vechi și mii de oameni din ere diferite au încercat să răspundă la ele, și s-au scris manuale în explicarea lor, asta nu înseamnă că s-au găsit răspunsurile. Sau că oamenii nu continuă să le dezbată aprig. Uneori, e nevoie doar de o scânteie pentru a le readuce în atenția generală.

De data aceasta, scânteia au constituit-o românii ieșiți în stradă pentru a protesta față de măsurile Guvernului.

Înainte să înceapă toată nebunia, ne gândeam la o temă despre responsabilitatea pe care o au brandurile, în timp ce se promovează. Scopul ultim este doar acela de a vinde? Ce drept au consumatorii să critice reclamele, dacă nu sunt în target?

Am amânat această serie pentru că ne-am gândit că este un subiect vechi, de manual, și ce sens are acum să reinventam noi roțile marketingului?

Dar câteva zeci de mii, apoi sute de mii de români au ieșit în stradă. Iar protestul lor a fost prezentat deformat de relatările câtorva posturi de știri. Așa că a reapărut o discuție despre care noi am scris și anul trecut: despre dilema morală a brandurilor vizavi de conținutul jurnalistic pe care îl girează, achizitionând spațiu de publicitate.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 8.2.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

Productivitatea pe salariat după tipurile de întreprinderi – comerțul înaintea industriei

Marin Pana

Potrivit datelor  INS pentru referitoare la activitatea întreprinderilor din industrie, construcţii, comerţ şi servicii de piaţă (date provizorii), cea mai mare productivitate pe salariat în… Mai mult

Stiri

Creștere a natalității la Cluj-Napoca, fără politici demografice speciale. Doar politici de creștere a calității vieții și locuirii

Vladimir Ionescu

În Cluj-Napoca s-au născut cu 25% mai mulți copii în 2019 față de 2008. Tinerii încep din ce în ce mai mult să pună accentul… Mai mult

Stiri

Șeful Poliției Câmpia Turzii iese la pensie la 51 de ani: a fost prins băut la volan

Vladimir Ionescu

Șeful Poliției Câmpia Turzii, Dorel Florian Fodorean, s-a pensionat la 51 de ani, după ce a refuzat, recent, să sufle în etilotest „din motive medicale”,… Mai mult

Digital

Premierul Orban despre digitalizarea ANAF: Ducem problema evaziunii în CSAT, procedurile de licitație vor fi rapide

Adrian N Ionescu

În cazul în care Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) va considera că evaziunea fiscală este o ameninţare la adresa siguranţei naţionale, Guvernul va… Mai mult

Europa

Libia – Summit la Berlin: Eforturi de a readuce taberele ostile la negocieri și a debloca producția de țiței în estul țării

Adrian N Ionescu

Reprezentanții marilor puteri, ai Turciei, țărilor arabe, ai ONU și ai Africii încă încearcă, duminică seara, să convingă cele două tabere ostile din Libia să… Mai mult

Stiri

Ministrul Mediului promite cea mai amplă campanie de împădurire din istoria României. La primăvară

Vladimir Ionescu

În primăvara acestui an, va demara o campanie de împădurire a terenurilor degradate în vederea protejării solului, a refacerii echilibrului hidrologic şi a îmbunătăţirii condiţiilor… Mai mult

Stiri

Pilonul 2 de pensii – cel mai bun randament anual din ultimii 9 ani, de 11,8% în 2019

Adrian N Ionescu

Cele 7 fonduri de pensii obligatorii administrate privat (Pilonul 2) au realizat în 2019 un randament mediu de 11,8%, cea mai bună performanţă din ultimii… Mai mult