joi

18 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

7 iunie, 2016

gaze-300x195Consiliul European a decis luni că toate acordurile inter-guvernamentale încheiate de statele membre cu terți vor fi supervizate de Comisie înainte de semnare. O procedură similară însă mai puțin restrictivă se va aplica și acordurilor energetice care nu au ca obiect furnizare de gaz natural, anunță Euractiv.

În cadrul unei reuniuni din Luxemburg, miniștrii Energiei din UE au aprobat acest sistem de verificare care se află în pregătire de mai bine de un an.

Potrivit noii decizii, Comisia este împuternicită să efectueze verificări asupra termenilor conținuți de acordurile bilaterale de furnizare de gaz, iar membrii UE vor fi obligați să țină la curent Comisia cu intențiile de viitor și să informeze permanent în perioada în care derulează negocieri de acest tip.


Toate acordurile energetice care nu privesc gazele naturale vor trebui comunicate Comisiei și supuse ratificării ulterioare ale acesteia.

Consiliul European va începe discuțiile cu Parlamentul European în vederea legiferării acestei proceduri.

Comisia a luat în discuție și câteva propuneri de modificar a regulamentelor în domeniul asigurării securității rezervelor de gaze naturale.

Principalele schimbări propuse de Comisie privesc obligativitatea existenței unui plan preventiv de acțiune regional, a unui plan de acțiune în caz de urgență, precum și impunerea principiului solidarității în caz de urgență.


Potrivit Euractiv, principiul solidarității ar presupune ca un stat să acorde prioritate în ajutorarea unui stat vecin care nu poate satisface nevoile consumatorilor săi, nevoile interne industriale ale statului care acordă asistență urmând să fie puse pe plan secund.

Miniștrii Energiei au căzut de acord cu principiul că este nevoie de cooperare regională, dar nu au ajuns la consens în ceea ce privește modul în care Comisia a propus pre-definirea regiunilor în care statele statele erau grupate pentru întrajutorare.

Potrivit Euractiv, Franța, Germania, Italia, Belgia și Austria au înaintat propuneri alternative.

Mai mulți miniștrii au argumentat că gruparea statelor în caz de urgență se poate face mai bine pe baza evaluărilor naționale privind riscurile și capacitățile proprii.

Noua strategie în domeniul securității energetice a fost gândită după ce Comisia Europeană a evaluat interesele Gazprom în realizarea conductei South Stream și impactul acestui proiect asupra Europei.

În decembrie 2013, executivul european a constatat că toate acordurile bilaterale pentru construcția South Stream încheiate de Rusia cu Bulgaria, Serbia, Ungaria, Grecia, Slovenia, Croația și Austria, încalcă legislația UE.

Proiectul South Stream a fost blocat în decembrie 2014.

Subiectul securității energetice, în special componenta de aprovizionare cu gaze naturale, rămâne unul dintre cele mai importante subiecte pe agenda UE din cauza tensiunilor dintreUcraina și Rusia.

Comisia a descoperit în 2014, după efectuarea unor teste de stres, că sud-estul Europei și Statele Baltice sunt vulnerabile în situația unei întreruperi a fluxurilor de gaze naturale.

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Scumpirea energiei electrice a fost amplificată de mecanismul formării prețurilor adoptat în UE („pay as clear”), care promovează alinierea prețurilor angro la cel mai mare cerut pe piață.

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: