Uniunea Europeană a solicitat consultări cu Rusia în cadrul Organizației Mondiale a Comerțului (OMC) cu privire la anumite măsuri ruse care restricționează sau împiedică societățile din UE să vândă mărfuri și servicii întreprinderilor de stat ruse și altor entități, prin achiziții publice în scopuri comerciale, transmite Euractiv.
”Aceste practici par a fi contrare normelor OMC care impun Rusiei să nu discrimineze întreprinderile străine în acest domeniu”, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene.
Primul pas într-un litigiu OMC este o perioadă de consultări, de obicei de 60 de zile, înainte de a putea fi numit un panel oficial care să analizeze cazul.
Începând din 2015, Rusia și-a extins treptat politica de substituire a importurilor prin utilizarea mai multor restricții și stimulente, susține Comisia.
Ele au scopul de a înlocui utilizarea bunurilor și serviciilor străine în contractele de achiziții publice efectuate de către anumite entități statale și de către entități juridice în cadrul unor proiecte de investiții finanțate de stat.
Impactul economic pentru întreprinderile din UE este foarte semnificativ.
”În 2019, valoarea aferentă procedurilor de ofertare publicate de întreprinderile de stat s-a ridicat la 23,5 mii de miliarde de ruble, ceea ce reprezintă aproximativ 290 miliarde de euro și echivalentul a 21 % din PIB-ul Rusiei”, notează executivul european.
UE contestă, în particular, trei măsuri rusești care par a fi incompatibile cu normele OMC, în special cu principiul fundamental al OMC referitor la tratamentul național, care impune membrilor OMC să trateze producătorii străini și producătorii interni în mod nediscriminatoriu. Ele includ:
- Evaluări discriminatorii ale ofertelor în cadrul procedurilor de achiziții publice: în cursul etapei de evaluare în cadrul procedurilor de achiziții publice, anumite entități statale deduc 15 % (până la 30 % pentru anumite produse) din prețul oferit de entitățile ruse pentru produsele sau serviciile lor. În cazul în care se selectează oferta cu produse sau servicii domestice ale unei entități ruse, ulterior se plătește prețul integral. Aceasta înseamnă că produsele sau serviciile importate oferite de entități străine sunt dezavantajate în cursul acestei etape de evaluare, deoarece ele nu beneficiază de această reducere de preț de 15 %. Această procedură înseamnă discriminarea ofertelor de bunuri sau servicii importate furnizate de entități străine.
- Cerințe privind autorizații prealabile: societățile ruse care doresc să achiziționeze anumite produse de inginerie din străinătate au nevoie de o autorizație din partea Comisiei ruse de înlocuire a importurilor. Această autorizație pare să fie acordată în mod arbitrar și nu este necesară pentru achiziționarea de produse de inginerie realizate domestic.
- Cerințe privind cote naționale în domeniul achizițiilor publice: se aplică pentru aproximativ 250 de produse, inclusiv vehicule, utilaje, dispozitive medicale și produse textile, în cazul cărora până la 90 % trebuie să fie produse domestice.
Consultările în materie de soluționare a litigiilor pe care UE le-a solicitat reprezintă prima etapă a procedurilor de soluționare a litigiilor în cadrul OMC.
Dacă ele nu conduc la o soluție satisfăcătoare, UE poate solicita ca OMC să instituie un comitet care să decidă în această cauză.