La obiect

PISA 2018 – cele mai proaste rezultate din ultimii 9 ani: Record al analfabetismului funcțional pentru elevii români – 44%

Procentul analfabetismului funcțional al tinerilor de 15 ani din România a urcat cinci puncte procentuale, în medie, pe toate cele trei discipline, de la 39%… Mai mult

03.12.2019

La obiect

Bătrânii României și condițiile lor de viață din statisticile UE

Eurostat a dat publicității o serie de date referitoare la populația în vârstă, cu indicatori referitori la ponderea în total, rata de dependență, riscul de… Mai mult

03.12.2019

Analiză

O imagine cât 1000 de cuvinte: deficitul românesc în contextul UE

După analiza situației găsite în finanțele publice și măsurile de aducere la normal a execuției bugetare, concretizate în cea de a doua rectificare bugetară pe… Mai mult

02.12.2019

La obiect

Experți în fiscalitate: Cât de haotice sunt excepțiile din Codul fiscal și cât de dificilă va fi recalibrarea

Abundenţa de excepţii de la aplicarea Codului Fiscal a creat mai degrabă privilegii decât motoare de dezvoltare a economiei şi societăţii. Corecțiile nu trebuie făcute… Mai mult

01.12.2019

Cronicile

Trei probleme în bugetul 2018 – perseverare diabolicum

de Marin Pana 4.12.2017

Prima data se întâmplă, a doua oară poate fi o coincidenţă dar a treia oară deja se confirmă stabilizarea unei strategii care nu poate duce decât la secătuirea finanţelor publice şi ne expune unor riscuri externe care se pot materializa oricând, deoarece nu avem niciun spaţiu de manevră ( 2,97% din PIB deficit programat !), nicio rezervă de bani care să nu fie deja angajaţi pentru consum.

Pentru anii 2016 şi 2017, politicile adoptate şi cele care se intenţionează a fi adoptate – o combinaţie de reduceri masive de impozite şi taxe şi de majorări salariale – vor împinge deficitul fiscal până aproape de 3% din PIB în anul 2016 ( ceea ce s-a adeverit cu mare precizie, în pofida celor 2,41% din PIB anunţate de Ministerul Finanţelor ca date operative în execuţia pe 12 luni – n.r.) , şi peste acest nivel în 2017 (aşteptăm să vedem ce va anunţa Eurostat în primăvara viitoare şi nu valoarea ce va fi comunicată oficial la finele lunii ianuarie – n.r.) dacă nu sunt identificate măsuri compensatorii sau dacă nu se întâmplă din nou neexecutarea integrală a cheltuielilor de capital”, se arăta într-un comunicat semnat de şeful misiunii FMI în România, Andrea Schaechter în octombrie 2015 (Agerpres).Tot atunci,Consiliul Fiscal arăta că ”derapajul bugetar care se va genera în anii următori va reversa în mare parte consolidarea fiscală (suboptimală de altfel în multe aspecte) realizată cu mari costuri sociale, economice şi politice din timpul crizei”.

Trei probleme în proiectul de buget

1. Datele pe care a fost construit proiectul de buget pentru anul 2018 sunt exact acelea din prognoza de toamnă a CNP. Date din care cursul de schimb a apărut la un stupefiant 4,55 lei/euro, care ar presupune o apreciere greu de argumentat a monedei naţionale faţă de nivelul la care a ajuns în prezent paritatea euro/leu.

Semnificativ, însă, valoarea anuală a PIB exprimată în miliarde euro lipseşte în premieră, după mai mulţi ani în care devenise uzuală prezentarea ei în tabelul prezentat de Comisia Naţională de Prognoză. Inclusiv în varianta preliminară a prognozei de toamnă ( în care apărea tot valoarea de 4,55 lei/euro), se dădea un PIB de 198,2 miliarde euro. La interval de câteva săptămâni, această valoare a dispărut din tabel şi a rămas doar cea în lei, de 907,9 miliarde.

2. Al doilea mare semn de întrebare în ceea ce priveşte construcţia bugetară pentru 2018 îl ridică datele privind inflaţia. Inflaţia medie anuală, dată de intrare esenţială, este precizată clar la nivelul de 3,1% chiar la începutul proiectului de buget. Cei care au întocmit tabelul ce deschide prezentarea execuţiei vizate pentru anul 2018 par a nu fi fost atenţi la Raportul asupra inflaţiei întocmit de BNR. Instituţie care chiar cu asta se ocupă, cu stabilitatea preţurilor.

Să vedem cum arată estimarea băncii centrale:

Poate reuşeşte vreun specialist de la Finanţe să explice cum poate să iasă o medie de 3,1% din inflaţiile trimestriale menţionate mai sus. Sau de ce s-a mers cu obstinaţie pe o estimare făcută mai demult de CNP cum că, la finalul lui 2018, inflaţia ar fi de doar 2,6% şi nu 3,2% cum a rezultat din analiza BNR.

3. A treia problemă a bugetului este că România nu prea seamănă a ţară europeană în materie de pondere a veniturilor în PIB. Nivelul relativ redus al veniturilor bugetare ca pondere în PIB ( cam 70% faţă de media UE) face ca cele 3% deficit din PIB să însemne o diferență de aproape 10% între venituri și cheltuieli.

Adică mult mai mare decât cele aproximativ 6% la care ne-ar fi dat dreptul o structură a bugetului uzuală la nivelul UE, unde veniturile bugetare se situează la circa 45% din PIB.

Chiar dacă, prin raportare la PIB, deficitul nostru pare a fi la fel, în realitate noi alocăm pentru consum exagerat de mult ( faţă de normele europene) în raport cu veniturile încasate.

Una peste alta, proiectul de buget pe 2018 ar mai trebui revizuit pe ici, pe colo, prin punctele esenţiale, dacă vrem să fie credibil în execuţie şi să păstrăm echilibrele macroeconomice. Spus pe româneşte, să măsurăm mai bine plapuma şi să ne întindem cât ne ţine, nu cât am vrea noi din varii motive.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 4.12.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

Academia reacționează: Școala nu trebuie să livreze ocupanți de locuri de muncă robotizați, limitați

Vladimir Ionescu

Academia Română reacționează la poziționările apărute în spațiul public după rezultatele PISA 2018 și propune o serie de măsuri pentru stabilizarea învățământului preuniversitar, precum și… Mai mult

Stiri

Guvernul a aprobat plafoanele bugetare pentru 2020: Deficit de maximum 3,6% din PIB, cheltuieli de personal de aproape 10% din PIB

Alexandra Pele

Plafonul pentru deficitul bugetar din 2020 a fost stabilit la 3,6% din PIB pe metodologia ESA, respectiv 3,58% din PIB pe metodologia cash, în contextul… Mai mult

Stiri

Ilie Bolojan, Asociația Municipiilor din România: O parte din banii din PNDL ar trebui alocați pentru cofinanțări

Razvan Diaconu

Asociația Municipiilor din România (AOR) propune mutarea unor bani alocați Programului Național de Dezvoltare Locală (PNDL) către cofinanțarea proiectelor realizate din fonduri europene, a declarat… Mai mult

Stiri

Inflația a urcat la 3,8% în noiembrie, nivelul prognozat de BNR pentru sfârșitul anului

Adrian N Ionescu

Rata anuală a inflaţiei a urcat la 3,8% în luna noiembrie, de la 3,4% în octombrie, cea mai mare scumpire, de 4,9%, fiind înregistrată la… Mai mult

Stiri

OUG pentru rezidențiatul în medicină – se elimină monopolul UMF. Număr record de rezidenți

Vladimir Ionescu

​​Ordonanța de Urgență care permite rezidențiatul în spitale județene și în spitale private a fost adoptată miecuri de Guvern. Este reglementarea despre care se spune… Mai mult

Mobile sticky

Standard & Poor’s schimbă din „stabilă” în „negativă” perspectiva ratingului României

Adrian N Ionescu

S&P Global Ratings și-a revizuit perspectiva asupra României la negativă, de la stabilă, cu menținerea ratingului creditului suveran în monedă străină și pe termen scurt… Mai mult

Stiri

Camera Reprezentanților a anunțat capetele de acuzare împotriva lui Donald Trump. Votul – in 2 saptamani

Iulian Soare

Camera Reprezentanţilor a Congresului Statelor Unite a dezvăluit, marţi, capetele de acuzare împotriva președintelui Donald Trump, în cadrul procesului de punere sub acuzare demarat de… Mai mult