marți

23 aprilie, 2024

Just Business

O interfață între Economie și viața afacerilor

12 august, 2021

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) cer autorităților rezolvarea a 3 mari probleme cu care se confruntă, care le-au agravat situația în ultima perioadă:

  • Impozitarea diurnelor șoferilor,
  • Modul de atribuire a licențelor pentru transportul de persoane și
  • Neplata despăgubirilor din partea firmelor de asigurări care domină piața RCA.

COTAR împreună cu alte organizații patronale reprezentative la nivel de ramură  însumează peste 80.000 de societăți comerciale și 2.000.000 de angajați.

Impozitarea diurnelor va scumpi tarifele


„Reîncadrarea diurnei șoferilor care lucrează în transportul internațional ca venit de natură salarială și obligarea firmelor la plata impozitelor și contribuțiilor sociale aferente, retroactiv, pe 5 ani, este atât o aberație fiscală, cât și una juridică”, spune un comunicat al COTAR.

Impozitarea diurnelor şoferilor firmelor româneşti de transport rutier internaţional „ar însemna o creştere cu 15% a tarifelor practicate de aceste societăţi comerciale”, declarase, la râîndul său, Dumitru Blaga, preşedintele Asociaţiei Operatorilor de Transport Rutier „Apulum”, citat de Agerpres.

Firmele româneşti de transport rutier internaţional „nu vor supravieţui în în scenariul impozitării diurnelor şoferilor de către ANAF”, crede Dorin Jurjuţ preşedintele Asociaţiei Patronale a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002).

Atribuirea licențelor de transport persoane și haosul din domeniu

COTAR a solicitat Guvernului României să intervină de urgenţă pentru înlăturarea a ceea ce consideră o eroare legislativă care elimină transportatorii rutieri de persoane de pe traseele judeţene,


Reprezentanţii COTAR susţin că firmele de transport care au câştigat atribuirile de trasee, în baza OUG 51/2019, vor fi excluse de pe piaţă, în fiecare judeţ, deşi au licenţe valabile până în anul 2023.

„Acest lucru se întâmplă pentru că anul trecut, profitând de pandemie, parlamentarii au votat o modificare a acestei OUG, pentru a lăsa exclusiv la mâna conducerii fiecărui Consiliu Judeţean decizia înlocuirii transportatorilor, sub pretextul implementării Regulamentului CE 1370 din 2007″, spune un comunicat citat de Agerpres.

Regulamentul european nu s-ar referi la „traseele comerciale, din care se scot bani, ci la cele necomerciale, adică acele trasee pe care nu vrea să le opereze nimeni, pentru că nu pot aduce profit, iar statul este obligat să acorde subvenţii, astfel încât să nu rămână zone din ţară neacoperite de transportul rutier”, spune preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu.

COTAR solicită Executivului să analizeze „această situaţie fără precedent, înainte de a se crea o situaţie foarte gravă, în toată ţara”.

„Haosul a fost declanşat deja la Constanţa, chiar acum, în plin sezon estival, Consiliul Judeţean dorind să înlocuiască actualii transportatori din judeţ (circa 300 de maşini) cu o firmă care ar opera pe aceleaşi trasee, dar numai cu 150 de maşini. Consiliile Judeţene sunt în subordinea Ministerului Dezvoltării care preia astfel din atribuţiile Ministerul Transporturilor”, potrivit sursei citate.

Problema daunelor RCA și pozițiile dominante de pe pieță

În fine, COTAR reclamă cele două companii de asigurări, care „dețin cumulat aproximativ 80% din piața RCA,… au datorii de ordinul sutelor de milioane de euro” și care „vând în continuare hărtii sub denumirea de polițe obligatorii –RCA. (…) Atunci când vine vorba de plata despăgubirilor, aceste societăți refuză în mod sistematic să platească”, spune un comunicat recent al COTAR.

Organizația invocă peste 5.000 de reclamații înregistrate la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) „doar in luna Iulie 2021, avand ca obiect doar abuzurile celor două companii de asigurări”.

Cele două companii „refuză mai nou să achite despăgubirile chiar și atunci când există hotărâri executorii ale instanțelor din România, care sunt favorabile păgubiților”, potrivit sursei citate.

(Citiți și: „Inspecția Muncii: 73% din amenzile aplicate în 5 zile de controale, pentru transportatori. Pentru muncă la negru”)

COTAR nu numește pe cele două companii. În cele mai recent raport al său privind stabilitatea piețelor financiare, ASF recunoaște că „pe piața asigurărilor obligatorii de răspundere civilă  auto (RCA) și asigurărilor de garanții persistă un grad foarte ridicat de concentrare. Primii 2 asigurători, respectiv societățile City Insurance și Euroins România,  cumulau aproximativ 75% din portofoliul de asigurări RCA din România în anul 2020”.

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: