Președintele Traian Băsescu a declarat miercuri seară, într-o emisiune a postului de televiziune B1 că nu va promulga legea bugetului pe anul 2014 în actuala formă – cea adoptată de guvern.
Șeful statului a spus că modul în care au fost împărțiți banii are un caracter pur electoral, el exemplificând cu creșterea foarte mare a sumelor pe care le primește ministrul Dlui. Liviu Dragnea, bani care urmează a fi trimiși pentru proiecte în teritoriu. Traian Băsescu și-a justificat poziția prin aceea că proiectele locale s-ar califica la obținerea de fonduri europene, capitol la care România are mari restanțe în privința absorbției.
Traian Băsescu a declarat și că va retrimite legea referendumului înapoi la CCR, cu o motivare mai detaliată, în privința pragului de 30% cu care ar putea trece un referendum de demitere a președintelui, prag pe care Curtea l-a declarat constituțional. Președintele a admis că ar fi un fapt fără precedent să trimită de două ori la CCR o lege, însă a afirmat că Legea fundamentală nu-l împiedică să facă asta. El și-a justificat intenția prin aceea că o majoritate parlamentară puternică poate iniția demiterea președintelui și poate organiza referendumul astfel încât să poată obține cele 30% din prezența necesară. ”Nu e corect ca un președinte ales cu 51% să poată fi demis cu o prezență de 30%. Asta crează premisele unei instabilități politice” – a spus traian Băsescu.
Președintele a mai vorbit despre funcționarea actualei coaliții guvernamentale, campania dusă de politicienii USL împotriva achiziționării terenului din Călărațși de către fiica sa ioana Băsescu, și despre opoziția care se face împotriva desecretizării dosarului ”Dunărea-Operativ”.
Din declarațiile lui Traian Băsescu:
- -Eu voi trimite bugetul (bugetul de stat pe 2014 — n.r.) înapoi dacă rămâne așa. Am văzut la ministerul domnului Dragnea că este o creștere a bugetului. Haideți să vedeți unde merge creșterea asta: regenerare urbană, programe de regenerare urbană a municipiilor și orașelor, cresc transferurile către teritoriu de la 24 de milioane, anul acesta, la 200 de milioane, la modernizarea satului românesc cresc alocările de la 199 de milioane la 800 de milioane și la infrastructură de nivel județean cresc alocările de la 77 de milioane, la 500 de milioane. Asta înseamnă o alocare suplimentară de 1,2 miliarde pentru administrațiile locale. Dar în ce condiții? În condițiile în care toate programele acestea sunt finanțate și cu bani europeni
- -De la 1 ianuarie intrăm pe exercițiul bugetar următor al UE. Deci, putem aloca bani începând cu 1 ianuarie nu numai cele trei miliarde, dar mai avem și 7 miliarde alocate pentru astfel de programe în bugetul următor. În loc să utilizăm banii europeni, dăm bani direct și sunt banii din creșterea de la benzină. Dacă nu vor renunța la creșterea cu șapte cenți a accizei la benzină și vor menține acești bani care pot fi ușor substituiți cu bani europeni le trimit bugetul înapoi, pentru că aceștia sunt bani furați din banii tuturor, ca să asigure cele două campanii
- -N-am avut nicio reacție la decizia CCR, aștept să văd hotărârea, dar nu exclud posibilitatea să revin la CCR pe această problemă. (…) Constituția spune că nu îl limitează pe președinte ca număr. Ar fi fără precedent în mandatele mele, dar gândiți-vă care ar fi efectul intrării în vigoare a legii. (…)Problema pe care o avem acum este că dacă referendumul de revizuire a Constituției cade și intră în vigoare legea referendumului rămânem cu această situație în care președintele pentru a fi ales din primul tur îi trebuie 51% din electori și se schimbă cu 30% din electori — este o asimetrie care nu este corectă. Avem însă și un lucru care ține de modul cum își exercită mandatele președintele și Parlamentul. Și haideți să privim la alegerile din 2014: să spunem că trece și noua Constituție, trece și legea referendumului — trece, că nu poate fi oprită. Iar Parlamentul este cel pe care îl vedeți. Ce șanse are un președinte să își exercite mandatul, când în Parlament majoritatea are 70%, iar revocarea lui se face cu 30%?
- -Eu nu vă pot spune ce este în interiorul USL, nu ştiu nivelul disputelor dintre ei. Privind din afară, şi pe baza unei experienţe despre alianţe, nu este o dorinţă de rupere a alianţei, ci o competiţie cine este jupânul alianţei. Ponta este mai lipsit de caracter decât Antonescu, vrea să pară întotdeauna stăpânul inelelor
- – Despre cumpărarea de teren agricol în județul Călărași de către fiica sa Ioana Băsescu : E o afacere de familie cinstită, pe care nu aveam de ce să o mai amân. (…) Creditul este la dobânda pieţei, din ziua în care s-a făcut contractul de credit. Fiica mea a depus dosarul la sucursala Victoria, pentru că cec este singura bancă care finanţează agricultura, băncile austriece nu o fac. Politica e pornită de pe vremea lui Boc, când s-a stabilit ca unul din obiectele de activitate să fie finanţarea agriculturii. Marea majoritate a oamenilor din agricultură se finanţează de la CEC. Povestea cu dobânda, că e mică, e adevărat că scrie 6,53, dar este dobânda anuală 7,1, peste dobânzile cu care se finanţează societăţi agricole. Fiind persoană fizică, s-a dat această dobândă
- -Între Ponta şi Antonescu nu voi ezita să pun votul pe Antonescu (cu referire la situația în care la alegerile prezidențiale ar ajunge în turul al doilea Victor Ponta și Crin Antonescu – n.r.). Antonescu nu a vrut să devină doctor fără să merite acest lucru și nu minte, ca Ponta, de dimineața până seara.
Un răspuns
Poate trimite bugetul inapoi (ce bine era daca facea asta si cind Boc marea taxele si inventa altele) dar daca vine retrimis inapoi , e obligat sa semneze si gata . E constitutia care stabileste ca seful satului poate trimite inapoi la parlament o lege si doar pentru o singura data .
Deci , ce presiune pune pe parlament sa schimbe legea ? Il dizolva anticipat ? 🙂