Preşedintele Traian Băsescu a prezentat joi un proiect de Hotărâre de Guvern care prevede transferul a 13% din acţiunile Portului Constanţa către Consiliul Local şi i-a avertizat public pe membrii Cabinetului Victor Ponta să nu semneze documentul, deoarece ar comite o „ilegalitate majoră”.
Statul deţine 60%, Primăria Constanţa – 20%, iar Fondul Proprietatea – 20% din acţiunile acestui port maritim.
Potrivit proiectului de HG, şi declaraţiilor făcute anterior de mai mulţi demnitari printre care şi ministrul Transporturilor, Dan Şova, statul ar urma să-şi diminueze pachetul cu 13% – şi să ajungă la 47%, în timp ce Primăria Constanţa şi-ar majora portofoliul, la 33% din acţiunile Portului.
În varianta prezentată de ministrul Transporturilor, alte 13% acţiuni ar fi urmat să fie scoase la vânzare pe bursă. S-ar fi ajuns, astfel, la 33% – statul, 33% – administraţia locală, şi 33% deţinători privaţi.
„Ilegalitate majoră”
Preşedintele Traian Băsescu a declarat joi seara, într-o conferinţă de presă, că proiectul actual al Guvernului prevede „transferul gratuit” al celor 13% din acţiuni către Consiliul Local Constanţa, în condiţiile în care nu există transfer gratuit de ac’iuni, ci doar de active, şi statul nu poate pierde pachetul majoritar.
Anterior, şeful statului a mai avertizat că Portul Constanţa este unul strategic şi că nu poate fi acceptată comparaţia cu Portul Rotterdam, comparaţie folosită de guvernanţi pentru a motiva pierderea controlului asupra celui mai mare port românesc, deoarece portul olandez este privat de la înfiinţarea sa.
În opinia preşedintelui statului, pentru semnarea HG „vor fi delegaţi secretarii de stat, miniştrii vor fi plecaţi sau nu vor avea timp să semneze”.
„Ilegalitatea este majoră”, a mai spus şeful statului, care i-a sfătuit pe cei „împinşi să semneze” Hotărârea de Guvern să nu o facă: „Să-l lase pe Victor Viorel Ponta să semneze”.
Portul Constanţa, una dintre mizele primarului Radu Mazăre
Soarta celui mai mare port din România, de importanţă strategică, a făcut obiectul unei îndelungate dispute publice.
Într-o formă iniţială a proiectului de descentralizare, portul figura ca transferat spre autoritatea locală, o dorinţă veche a primarului Radu Mazăre.
Partenerii de coaliţie ai PSD, liberalii, s-au opus însă, argumentând că această acţiune nu a fost trecută în programul de guvernare USL. Motiv care l-a făcut pe Radu Mazăre să declare, imediat după retragerea PNL din USL că, pentru Constanţa, plecarea de la guvernare a liberalilor este un lucru bun.
Ţinând cont de opoziţia lui Crin Antonescu, Guvernul şi-a angajat răspunderea, anul trecut, pe un proiect de descentralizare ce nu mai conţinea transferul portului către municipalitate. De altfel, legea a fost declarată de CCR ca fiind neconstituţională.
Pe 5 martie, după ieşirea liberalilor de la guvernare, Radu Mazăre declara la finalul şedinţei Consiliului Local că a discutat din nou cu premierul Victor Ponta, dar şi cu ministrul Dan Şova, care şi-au luat angajamentul să-i transfere încă 15% din acţiuni: “Am vorbit şi cu Şova, şi cu Ponta. Ponta întotdeauna a spus că susţine acest demers de a trece acţiunile în varianta pe care am discutat-o noi. Sigur că aş fi vrut mai mult, dar e ok şi aşa, iar ministrul Şova şi-a luat angajamentul să facă acest lucru”, a spus Mazăre.
El anunţa, totodată, că acest lucru se va face rapid: “Foarte rapid. Ar fi în avantajul lor şi al nostru să facă această promisiune până la alegerile europarlamentare. Dacă le trece, Guvernul se ocupă de chestiunea asta”.
Un răspuns
O lupta acerba intre cele doua fractiuni ale Camorei constantene ,asta e !
Portul Constanta este cea mai larga conducta de scurgere a banilor statului catre MAFIA locala si centrala !
Banii drenati din contrabanda din Portul Constanta au „nascut” mari personalitati ale lumii interlope…Pardon !..politice ,romanesti .
„Independentul”( acoperit !), Sorin Oprescu ,membru a mai multor servicii(incepand cu cel roman !),vrea si el un paraindarat de la subventia de la Metrou !