15 septembrie, 2014

Şapte curse Tarom au fost anulate şi trei au fost reprogramate, luni, după ce mai mulţi piloţi s-au declarat inapţi de zbor, ca formă de protest pentru neîncheierea contractului colectiv de muncă, iar compania a constatat că nu are personalul navigant necesar pentru a-şi respecta programul de operare.

Potrivit Legii nr.223 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România, pilotul are obligaţia de a nu executa „misiuni de zbor atunci când se simte obosit sau starea de sănătate nu îi permite să desfăşoare activităţi de zbor în deplină siguranţă sau când se află sub influenţa băuturilor alcoolice„.

Luni dimineaţă, mai mulţi piloţi, atât de pe aeronavele Boeing, cât şi de pe Airbus, au anunţat că sunt inapţi de zbor. Ei au declarat pe propria răspundere că sunt obosiţi sau bolnavi, situaţie ce a dat peste cap programul curselor Tarom.


Până la ora 17.00, şapte curse Tarom au fost anulate şi trei au fost reprogramate.

Anulate:

ROT651/2 Bucureşti-Cluj- Bucuresti

ROT347/8 Cluj –Viena – Cluj

ROT621/2 Bucureşti-Oradea – Bucuresti


ROT615/6 Bucureşti –Baia Mare – Bucuresti

ROT231/2 Bucureşti –Budapesta- Bucuresti

ROT605/6 Bucuresti-Timisoara – Bucuresti

ROT701/2 Bucureşti –Iaşi- Bucuresti

Reprogramate

Cursa ROT226 Praga-Bucuresti a fost reprogramata pe ruta Praga-Budapesta-Bucuresti. Pasagerii cursei ROT 232 Budapesta-Bucureşti vor călători pe cursa ROT 226 Praga – Bucureşti şi ROT 236 Budapesta-Bucureşti.

De asemenea, compania a anunţat întârzieri pentru două curse ce urmau să plece: ROT 363 Bucureşti- Amsterdam şi ROT343 Bucuresti-Viena.

Oficial, nu e protest

Nimeni din companie nu vorbeşte despre existenţa unui protest – nici administraţia, şi nici piloţii din sindicate, care spun că este vorba doar despre situaţii individuale, fără legătură cu vreo grevă, protest spontan sau altă acţiune sindicală şi organizată.

Nu este nici un protest. Oamenii, piloţi în general, au sunat că sunt inapţi de zbor„, a declarat pentru cursdeguvernare.ro preşedintele Sindicatului Pilotilor de Linie din Romania (SPLR), Mihai Radu Fleanţă.

Acesta recunoaşte însă că există o situaţie conflictuală între adminsitraţie şi câteva dintre cele opt sindicate de la Tarom, din cauza Contractului Colectiv de Muncă (CCM).

În luna iulie a acestui an a expirat contractul semnat în 2012. Cu acordul tuturor părţilor, el a fost prelungit până în septembrie, pentru a se negocia noul CCM.

La finalul discuţiilor, o parte din sindicate au semnat în septembrie noul contract, care nu diferea cu nimic de cel anterior, iar documentul a fost trimis la Inspectoratul de muncă Ilfov, pentru înregistrare.

Sindicatul piloţilor de linie şi unul dintre sindicatele însoţitorilor de zbor, exact organizaţiile ai căror membri au fost inapţi luni, susţin că noul CCM este ilegal şi au făcut contestaţii. Organizaţiile din Tarom sunt afiliate la două federaţii, însă doar câteva sindicate dintr-o federaţie au acceptat contractul colectiv de muncă dorit de administraţie, ceea ce ridică problema reprezentativităţii organizaţiei.

Radu Mihai Fleanţă, liderul SPLR, recunoaşte că există un conflict, chiar dacă neagă protestul: „Da, oficial, ca sindicat sunt foarte deranjat de modul în care compania a înţeles să negocieze. Cu trei zile înainte de  a se încheia valabilitatea celor două luni de prelungire a CCM, compania ne-a oferit ceva, iar în ultima zi şi-a retras oferta. Tot în ultima zi mi-au pus în braţe procesele-verbale ale tuturor şedinţelor de negociere purtate în patru luni şi mi-au cerut să le semnez. De asemenea, nu mi-au arătat nici măcar draftul contractului, dar cereau să-l semnez. Nu puteam să fac asta”, a explicat liderul piloţilor.

Cristian Voinea, liderul Sindicatului Exploatare Tehnică Aeronave, semnatar al contractului, a declarat pentru cursdeguvernare.ro că luni ar fi urmat să primească un răspuns de la ITM, să li se spună dacă CCM este legal şi înregistrat, sau dacă nu a fost întrunită reprezentativitatea cerută de lege şi trebuie reluate negocierile.

„Nici noi nu am fost mulţumiţi cu oferta administraţiei, dar ţinând cont de situaţia în care se află compania, am acceptat”, a explicat Cristian Voinea.

Ministrul Rus cere să nu se negocieze de pe poziţii de forţă

Ministrul Transporturilor a intervenit în conflict şi le-a solicitat celor două părţi implicate să urgenteze procedura de negociere pentru ca pasagerii să nu aibă de suferit, atrăgând atenţia că „soluţiile se pot găsi doar într-un cadru instituţional adecvat, nu de pe poziţii de forţă”.

„În urma acţiunilor unor piloţi ai Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române Tarom ce au dus la anularea mai multor zboruri Tarom, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a solicitat conducerii companiei, ce este sub autoritatea Ministerului Transporturilor, să ia măsurile ce se impun pentru deblocarea acestei situaţii. Ministrul Transporturilor face apel atât la conducerea companiei, cât şi la sindicatele din Tarom ca până cel târziu la sfârşitul acestei zile să se aşeze la masa negocierilor şi să găsească rapid soluţii, astfel încât activitatea Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române să revină la normal” , se arată într-un comunicat al Ministerului Transporturilor, transmis luni, după ce mai multe curse fuseseră deja anulate.

Protestele piloţilor de la Air France şi Lufthansa

Protestul „spontan” al piloţilor români se desfăşoară într-o săptămână cu puternice şi costisitoare acţiuni sindicale la două mari companii europene – Air France şi Lufthansa.

Luni, cel puţin jumătate din avioanele Air France au fost blocate la sol, din cauza unui conflict de muncă declanşat din cauza refuzului sindicatelor de a accepta proiectul de dezvoltare a filialei low cost a companiei, Transavia.

Acţiunea va continua şi în zilele următoare, iar conducerea a evaluat la „10 până la 15 milioane” pierderile zilnice provocate de grevă.

Piloţii Lufthansa vor intra marţi în a patra după eşuarea negocierilor purtate cu reprezentanţii conducerii, în luna august. Cele trei acţiuni anterioare, toate anunţate şi desfăşurate potrivit legii, au dus la anularea a 475 de zboruri.

Copie după protestul „spontan” din 2004

Exact scenariul de acum a fost aplicat, tot de către Sindicatul Piloţilor de Linie, şi în 2004, pe când ministru al Transporturiloe era Miron Mitrea, un fost lider al Federaţiei Naţionale CNSLR – Frăţia, la care era afiliată şi SPL, prin intermediul Uniunii Sindicatelor de la Metrou.

Peste 200 de piloţi şi însoţitori de zbor s-au declarat atunci inapţi de zbor, după ce administraţia a refuzat includerea în contract a revendicărilor lor. Şi atunci, sindicatele angajaţilor de la tehnic au fost de acord cu puţinele concesii ale administraţiei.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: