Un procent de 57% dintre companiile mici şi medii din toate sectoarele au înregistrat anulări ale comenzilor sau contractelor din cauza pandemiei, în timp ce 35% dintre IMM-uri susțin că pandemia a avut un impact semnificativ asupra cererii şi veniturilor, arată un studiu realizat de Vodafone Group, citat de news.ro.
”Afacerile cu cel mai mare nivel de digitalizare şi-au asigurat oportunităţi cu o rată de cel puţin două ori mai mare comparativ cu afacerile cel mai puţin digitalizate”, se arată în studiu.
IMM-uri s-au confruntat totuși cu bariere semnificative în ceea ce priveşte adoptarea serviciilor digitale. Şansele ca aceste companii să profite de avantajele noilor tehnologii sunt încă mult mai mici comparativ cu cele ale organizaţiilor mai mari, chiar dacă sunt conectate la internet în aceeaşi măsură. Cele mai mari decalaje sunt în digitalizarea proceselor organizaţionale interne, unde se poate câştiga cel mai mult prin eficientizare.
“Companiile mici şi medii joacă un rol important în economiile europene, dar acestea au fost deosebit de vulnerabile la criza pandemiei. Investind în IMM-uri şi în transformarea lor digitală avem ocazia să modelăm redresarea economică a Europei într-un mod care să ofere schimbări durabile şi de impact. Credem că rezultatele studiului sunt foarte relevante pentru guverne în dezvoltarea de politici care să asigure că IMM-urile beneficiază de ceea ce au nevoie pentru a se redresa. Acum este momentul să sistematizăm digitalizarea companiilor mici şi medii şi să analizăm modul în care Fondul de Redresare al UE poate fi cel mai bine utilizat la nivel naţional pentru a sprijini rezilienţa şi redresarea IMM-urilor”, a declarat Mihnea Rădulescu, director Enterprise Business Unit, Vodafone România.
Conform studiului Vodafone, există o serie de motive pentru care companiile mici şi medii au avut dificultăţi în a se digitaliza. 73% au declarat că au întâmpinat dificultăţi cu implementarea noilor tehnologii, integrarea cu tehnologiile existente şi cu procesele de business, migrarea de la vechile sisteme şi retragerea vechilor tehnologii.
51% au spus că au avut dificultăţi să identifice tehnologiile potrivite sau furnizorul potrivit, iar 38% dintre companiile mici şi medii au spus că au avut nevoie de sprijin prin cursuri de instruire. 29% au indicat costul investiţiilor în digitalizare ca fiind o barieră atunci când au luat în calcul aceste transformări.
”Cu toate acestea, în timp ce firmele de tehnologie pot face mai mult pentru a-şi face produsele şi serviciile mai accesibile şi, prin urmare, pentru a spori adoptarea acestora, guvernele pot juca un rol semnificativ pentru a sprijini accelerarea digitalizării companiilor mici şi mijlocii, cu beneficii economice şi sociale pe mai departe. Rezultatele studiului evidenţiază complexitatea proiectării de politici, ca răspuns, pentru un grup atât de eterogen, şi oferă, de asemenea, informaţii valoroase despre modul în care aceste provocări pot fi abordate în practică”, mai relevă studiul.
Sondajul a fost realizat pe un eşantion de 1.200 de IMM-uri din Marea Britanie, Spania, Germania şi Italia, peste care a fost ulterior suprapusă o analiza efectuată de Deloitte.