Crearea unui spațiu aerian european comun este departe de a se realiza și ar putea fi nevoie ca Uniunea Europeană să folosească sancțiuni pentru a forța statele membre să respecte normele, a spus comisarul european pentru Transport, Siim Kallas, potrivit Reuters.
Deși UE și-a desființat controlul la granițe și controlul pașapoartelor în umră cu mai mulți ani, controlul în spațiul aerian a rămas fragmentat între diverse națiuni. „Am rămas mult în urma ambițiilor noastre de la începuturi. După mai bine de 10 ani, problemele esențiale rămân aceleași”, a spus Kallas, într-o conferință la Limassol. „În prezent, se pare că trebuie să devină obligatorie aplicarea unor sancțiuni”, a precizat oficialul UE.
Pachetul privind Spațiul Aerian Unic European II reprezintă un plan al Uniunii Europene de a reduce cele 27 de spații aeriene naționale la nouă blocuri regionale, până în decembrie, cu obiectivul final de a se crea un sistem de control aerian unic. Dar statele membre au fost extrem de lente în acțiunile de desființare a monopopului de control aerian național, pentru a forma blocuri regionale, iar UE ar putea lansa o investigație pentru a sancționa țările care nu vor implementa acordul.
Comisia poate forța statele membre să respecte legislația europeană printr-o procedură numită „infrigement”, care începe cu o soliciatre formală și poate ajunge până la amenzi și acțiuni în justiție. Potrivit oficialilor de la Bruxelles, managerierea spațiului aerian de către fiecare țară în parte costă peste 5 miliarde de euro în plus, costuri care se răsfârng asupra pasagerilor.
Cheltuielile cu un post de control aerian reprezintă circa 6-12% din prețul biletelor de călătorie. Kallas spune că prețul plătit în UE pentru că se folosesc sisteme din anii 50 face ca blocul comunitar să fienecompetitiv. „Comparativ cu SUA, prețurile sunt mai mari, iar Statele Unite controlează deja același spațiu aerian cu un trafic mai mare, la jumătate din aceste costuri”,a explicat Siim Kallas. Implementarea planurilor UE ar tripla capacitatea de zbor și ar îmbunătăți siguranța zborurilor de 10 ori, anunță Comisia.
Din cauza controalelor naționale, zborurile durează mai mult și rutele sunt mai ineficiente, adăugându-se circa 42 de km pentur fiecare cursă aeriană din Europa. Ceea ce înseamnă combustibil irosit și emisii de gaze mult mai multe.