11 octombrie, 2016

card sanatateDe luni dimineața, sistemul informatic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) nu mai funcționează. Nu este cea mai lungă perioadă în care platforma a fost picată, dar de data aceasta „problema este serioasă”, a declarat pentru cursdeguvernare.ro un specialist din interiorul instituției.

La peste 24 de ore de la oprirea sistemului, nimeni nu știe când se va repara defecțiunea, pentru simplul motiv că încă nu a fost identificată cauza. IT-iștii CNAS au primit încă de luni asistență din partea unor experți de la STS și de la firmele de specialitate aflate în colaborare cu Casa, dar cauza rămâne un mister. 

Incidentul a prins CNAS fără contract de mentenanță pentru platformă, iar viitorul contract, cu Teamnet, abia se negociază. Documentul trebuie semnat în 30 de zile.

Cauza, necunoscută


„Avem probleme serioase. Deocamdată, și noi explorăm să determinăm cauza. Au picat niște elemente esențiale pentru comunicarea între componentele sistemului”, a explicat o sursă din interiorul CNAS.

radu-tibichiFaptul ne-a fost confirmat de președintele interimar al Casei, Radu Țibichi (foto), care așteaptă, după rezolvarea problemei, un raport detaliat din partea Direcției Generale Tehnologia Informației, direcție al cărei personal se ocupă de întreținerea sistemului în lipsa unui contract de mentenanță. Structura are 40 de oamnei angajați pe hârtie, 30 în mod real (restul fiind detașați), nu toți fiind IT-iști.

„Suntem încă în investigații, testări, pe toate echipamentele. Avem o echipă întreagă care lucrează de ieri, de când s-a întâmplat defecțiunea. Când am văzut că direcția noastră nu face față, am cerut sprijin și din afară. Avem ajutorul colaboratorilor noștri care au contracte cu noi. Nu cu cei pe hardware. Avem și sprijin de la STS”, a explicat Radu Țibichi.

Cei care cunosc cel mai bine sistemul refuză să ajute Casa. Pentru că au rămas fără contract 

CNAS administrează Platforma Informatică de Asigurări de Sănătate (PIAS), care cuprinde:


Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), Cardul Electronic de Asigurări de Sănătate (CEAS), Sistemul Informatic pentru Prescripția Electronică (PIAS) și Dosarul Electronic de Sănătate (DES).

PIAS și CEAS nu mai au demult mentenanță, în cazul cardului de sănătate contractul expirând de doi ani, urmare a faptului că Novensys, un subcontractor al componentei PIAS pe partea de software (HP), este în insolvență din decembrie 2014.

(Citiți și: CNAS acoperă cu 2 licitații greșelile ”istorice” comise în implementarea sistemului informatizat de sănătate)

Cardul a devenit obligatoriu abia în septembrie 2015 și în momentul când a început să fie utilizat a dat peste cap întregul sistem informatic, după cum spun furnizorii de servicii medicale. Atunci au apărut blocajele care culminează acum cu o defecțiune greu de localizat.

Casa a organizat în martie licitații pentru întreținerea celor două sisteme (PIAS și CEAS), câștigătoare fiind, în ambele cazuri, Teamnet. O societate înființată de deputatul Sebastian Ghiță și controlată încă de acesta (conform procurorilor DNA).

HP, cea care a livrat serverele și alte componente de hardware PIAS, a contestat decizia în instanță, iar Curtea de Apel a respins, de curând acțiunea, astfel încât Teamnet va semna în următoarea lună contractul cu CNAS pentru îngrijirea PIAS și CEAS.

Potrivit unei surse din CNAS, firmele care au avut aceste și alte contracte au refuzat acum solicitarea Casei de a-i ajuta să identifice cauza defecțiunii.

În ceea ce privește contractul cu Teamnet, președintele interimar al CNAS, acesta urmează să fie semnat în următoarele 30 de zile, după ce se încheie ultimele negocieri, așa cum prevede legea, a declarat Radu Țibichi.

Specialiștii STS, exasperați că trebuie să rezolve probleme generate de contractele proaste semnate de alții

Printre cei care ajută CNAS se numără și câțiva experți yrimiși de Serviciul Telecomunicații Speciale (STS), o structură ce intervine de fiecare dată când apar astfel de probleme în instituții ale statului.

De altfel, serverele Casei sunt găzduite de STS, datorită sensibilității informațiilor pe care le conțin și le rulează – date personale și confidențiale a milioane de români, aceasta fiind, probabil, cea mai importantă bază de date privind populația România.

STS nu le operează, nu are nicio legătură, doar găzduiește serverele, pentru a le asigura securitatea în fața unor eventuale atacuri cibernetice.

Potrivit unor surse cursdeguvernare.ro, specialiștii STS sunt exasperați că trebuie să depaneze erorile privaților sau ale responsabililor care contractează neglijent servicii informatice: „Fac tot felul de contracte, cu tot felul de… și apoi, când se strică ceva, undeva, unde-i o bubă… cer să rezolve STS, care prestează servicii gratuite tuturor instituțiilor statului. Nu este un caz singular”.

 

Articole recomandate:

Etichete: , , , ,

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: