fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Crește rata dobânzii pe termen lung: Atenție cum drămuim banii împrumutați

Rata dobânzii pe termen lung pentru România a continuat să crească în luna aprilie 2020 și a ajuns la 4,83%, potrivit datelor publicate de Eurostat.… Mai mult

18.05.2020

Chestiunea

Pornești un business de producție? Atenție la utilități: racordarea durează de 6 ori mai mult decât în Germania

Racordarea la utilități este una dintre principalele piedici puse în calea celor care vor să facă afaceri în România, în special în fața antreprenorilor care… Mai mult

17.05.2020

Analiză

Prima estimare pe T1 2020 – PIB-ul trimestrial anunțat în creștere cu 2,7% !

Potrivit datelor-semnal publicate de INS, creșterea economică a României pe primul trimestru din 2020 a fost de 2,4% în termeni reali pe seria brută faţă… Mai mult

15.05.2020

La obiect

Creștere cu 22% a deficitului de cont curent în T1, VALOARE NEGATIVĂ la investițiile străine

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat, după primul trimestru din 2020, un deficit de 1.365 milioane de euro, cu 22% mai mult față… Mai mult

14.05.2020

Serviciile de transport rutier international – afectate de noi reglementări europene. Consecinţe semnificative pentru deficitul extern al României

de Marin Pana , 9.1.2019

Transportatorii români vor protesta joi, 10 ianuarie 2019, în faţa Parlamentului European, împotriva unor măsuri care îngrădesc accesul firmelor româneşti pe piaţa unică de profil.

Consecinţele noii legislaţii ar putea fi foarte importante pentru deficitul de cont curent, susţinut puternic din încasările pentru acest tip de servicii internaţionale aduse de transportatorii români.

Rep.: „Dacă Pachetul Mobilitate 1 (n.r. – un set de noi reguli europene pentru transportul rutier) se va aplica care va fi viitorul transportului est-european ?”

Constantin Isac, preşedintele Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) : „În prima etapă, marea parte a şoferilor care fac transport internaţional vor migra şi se vor angaja la companiile vest europene, care au mare lipsă de şoferi şi ei ştiu lucru acesta. Şi doi, firmele de transport din est se vor reloca în vest ca să nu aibă acest tip de restricţii.”

Sursa: www.replicaonline.ro 

Datele publicate de BNR referitoare la evoluţia serviciilor de transport şi contribuţia lor la acoperirea deficitului de cont curent arată importanţa acestora pentru ieşirea din criza economică în 2014. Precum şi avansul însemnat din ultimii ani, cu un sold stabilizat deocamdată la circa 3,6 miliarde de euro, adică undeva la 2% din PIB.

De reţinut, încasările au fost anul trecut de peste 6 miliarde de euro dar, urmare şi a unor măsuri mai puţin inspirate luate pe plan intern, avansul plăţilor făcute în contul aceluiaşi tip de servicii către transportatori străini au crescut cu mult mai mult decât încasările noastre ( 38% plăţi în plus către extern faţă de doar 10% mai mult la intrări), de unde şi plafonarea soldului favorabil.

Cu toate acestea, mai ales în contextul expandării deficitului extern prin creşterea cererii interne de mărfuri, peste capacitatea de producţiei interne de a acoperi suplimentul de venituri acordat mult peste procentajul de creştere economică, importanţa susţinerii balanţei externe prin plusul adus de serviciile de transport a crescut considerabil, fiind chiar un element strategic de primă importanţă.

Importanţa acoperirii ieşirilor de valută din ţară prin intrări similare, mai ales când nu mai reuşim să producem un efect pe partea de mărfuri undeva la -7% din PIB nu mai trebuie subliniată. Efectele generate şi presiunea asupra cursului de schimb fiind destul de uşor de bănuit, în sensul echilibrării, sub o formă sau alta, a fluxurilor amintite.

Ar mai important de luat aminte că dacă nu ne transportăm noi mărfurile şi dacă nu o facem şi pentru alţii care produc ceva mai bine decât noi şi îşi permit să profite de condiţiile ceva mai avantajoase ( deocamdată) pe care le oferim noi, nu doar că vom pierde din sumele încasate dar le vom muta la pasiv pentru necesarul nostru de transport, chiar şi dacă vom dezvolta competitiv producţia.

Ce înseamnă Transportul internațional: un sfert din serviciile prestate la extern

Datele disponibile după la zece luni din 2018, în care avem evidenţiată şi mai clar contribuţia specific a serviciilor de transport rutier internaţiomnal arată că acest domeniu, care deţine cea mai mare pondere pe segmentul de comerţ intenaţional cu servicii, îşi dublează efectul pe soldul general, ceea ce confirmă importanţa specială şi atenţia care ar trebui să i se acorde.

Se poate observa cum, în primele zece luni ale anului trecut, transportul rutier a reprezentat 23% din sumele aduse din serviciile prestate la extern dar a reprezentat 97% din plusul de ansamblu pe zone de transport şi a adus 45% din plusul sectorial pe servicii. În aceeaşi perioadă din 2018, tot la o pondere de 23% pe încasări, s-a ajuns la 102% faţă de transporturi în general şi la 47% din surplusul pe servicii.

Dacă vom pierde din acest adevărat atu pe care îl avem ( situaţie rară, altminteri) pe piaţa unică de mărfuri şi servicii, consecinţele nu sunt chiar atât de greu de cuantificat. Mai ales după ce ne-am obişnuit deja cu sumele aduse ”by default” în fiecare din ultimii ani, parcă mai mari decât mult mediatizatele investiţii străine, şi se vor vedea cât se poate de clar.

Aşadar, dacă tot avem preşedinţia Consiliului Uniunii Europene, poate că am putea atenua de o manieră inteligentă consecinţele unor adevărate „bariere netarifare” puse în calea concurenţei pe piaţa transporturilor internaţionale, cu scopul destul de transparent de a bloca ascensiunea unor ţări care vin puternic din urmă în acest domeniu, precum Polonia sau România.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.1.2019

Lăsați un comentariu


Europa

”Coronoia” – Raportul unui înalt funcționar de stat german, despre „giganticele pagube colaterale” provocate de Covid în Germania. ”Avem o falsă alarmă globală” – a scris funcționarul în Raportul său

Iulian Soare

Raportul unui înalt consilier guvernamental despre modul dezastruos în care guvernul german  a gestionat criza Corona, califică drept un fiasco acest răspuns la epidemie. Stephan… Mai mult

Stiri

A patra noapte de violențe în SUA – în 25 de mari orașe circulația pe timp de noapte a fost interzisă

Iulian Soare

Manifestațiile violente au continuate pentru a patra noapte în mai multe orașe din SUA, forțele de ordine intervenind cu gloațe de cauciuc pentru răspândirea protestatarilor… Mai mult

Europa

UE cere SUA să-și reconsidere retragerea din OMS. Oameni de știință, critici dure la adresa deciziei Casei Albe

Iulian Soare

Uniunea Europeană a îndemnat sâmbătă Statele Unite să îşi reconsidere decizia cu privire la retragerea din Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), pentru că este nevoie… Mai mult

Stiri

Implicare, în premieră, a unei companii private în programul spațial american: NASA și SpaceX au lansat cusucces capsula Crew Dragon

Iulian Soare

NASA și SpaceX au lansat cu succes, sâmbătă, o capsulă cu doi astronauți americani la bord către Staţia Spaţială Internaţională. Este o misiune istorică, pentru că… Mai mult

Europa

Ministru adjunct al mediului, în Bulgaria – arestat pentru trafic de deșeuri periculoase

Iulian Soare

Ministrul adjunct bulgar al mediului a fost arestat şi inculpat pentru presupusa sa implicare într-o rețea de trafic de deşeuri periculoase importate din Italia. Deșeurile,… Mai mult

Europa

Ungaria menține restricțiile de călătorie pentru România

Iulian Soare

Ungaria menţine deocamdată restricţiile de călătorie pentru România şi Ucraina, a declarat sâmbătă Tibor Lakatos, membru al comitetului operativ pentru combaterea epidemiei de COVID-19, într-un… Mai mult

Stiri

Premierul Ludovic Orban – amendat cu 3.000 de lei pentru că a fumat în birou și nu a purtat mască

Vladimir Ionescu

UPDATE: Toți miniștrii din fotografie au fost amendați, a anunțat Poliția Capitalei. Într-un comunicat remis sâmbătă seară, Direcția Generală de Poliție a Municipiului București informează… Mai mult