La obiect

PIB 2018 – cu 9 miliarde de lei sub valoarea scontată. Nori negri pe anumiți indicatori economici

Institutul Național de Statistică a confirmat rezultatul semnal de creștere economică pe 2018 la nivelul de 4,1%, în prima varianta provizorie dată publicităţii. Valoarea nominală… Mai mult

07.03.2019

Europa

Tendințe: Cerere de energie mai mică pentru creștere economică mai mare

Pentru prima dată în istorie, creșterea cererii de energie se va decupla de creșterea economică, ca urmare a reducerii intensității energetice necesare pentru o aceeași… Mai mult

06.03.2019

Analiză

Creşterea costul forţei de muncă pe domenii de activitate. Observații

Costul orar al forţei de muncă crescut în trimestrul IV 2018 cu 13,09% faţă de aceeaşi perioadă din 2017, potrivit datelor anunţate de INS. Este… Mai mult

06.03.2019

La obiect

România va plăti anul acesta 11,5 miliarde de lei dobânzi şi comisioane la datoria publică guvernamentală

România va plăti în 2019 peste 11,5 miliarde de lei doar pentru dobânzi şi comisioane la datoria externă, potrivit proiecţiei serviciului datoriei publice guvernamentale efectuată… Mai mult

05.03.2019

Cronicile

Serviciile de transport rutier international – afectate de noi reglementări europene. Consecinţe semnificative pentru deficitul extern al României

de Marin Pana , 9.1.2019

Transportatorii români vor protesta joi, 10 ianuarie 2019, în faţa Parlamentului European, împotriva unor măsuri care îngrădesc accesul firmelor româneşti pe piaţa unică de profil.

Consecinţele noii legislaţii ar putea fi foarte importante pentru deficitul de cont curent, susţinut puternic din încasările pentru acest tip de servicii internaţionale aduse de transportatorii români.

Rep.: „Dacă Pachetul Mobilitate 1 (n.r. – un set de noi reguli europene pentru transportul rutier) se va aplica care va fi viitorul transportului est-european ?”

Constantin Isac, preşedintele Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) : „În prima etapă, marea parte a şoferilor care fac transport internaţional vor migra şi se vor angaja la companiile vest europene, care au mare lipsă de şoferi şi ei ştiu lucru acesta. Şi doi, firmele de transport din est se vor reloca în vest ca să nu aibă acest tip de restricţii.”

Sursa: www.replicaonline.ro 

Datele publicate de BNR referitoare la evoluţia serviciilor de transport şi contribuţia lor la acoperirea deficitului de cont curent arată importanţa acestora pentru ieşirea din criza economică în 2014. Precum şi avansul însemnat din ultimii ani, cu un sold stabilizat deocamdată la circa 3,6 miliarde de euro, adică undeva la 2% din PIB.

De reţinut, încasările au fost anul trecut de peste 6 miliarde de euro dar, urmare şi a unor măsuri mai puţin inspirate luate pe plan intern, avansul plăţilor făcute în contul aceluiaşi tip de servicii către transportatori străini au crescut cu mult mai mult decât încasările noastre ( 38% plăţi în plus către extern faţă de doar 10% mai mult la intrări), de unde şi plafonarea soldului favorabil.

Cu toate acestea, mai ales în contextul expandării deficitului extern prin creşterea cererii interne de mărfuri, peste capacitatea de producţiei interne de a acoperi suplimentul de venituri acordat mult peste procentajul de creştere economică, importanţa susţinerii balanţei externe prin plusul adus de serviciile de transport a crescut considerabil, fiind chiar un element strategic de primă importanţă.

Importanţa acoperirii ieşirilor de valută din ţară prin intrări similare, mai ales când nu mai reuşim să producem un efect pe partea de mărfuri undeva la -7% din PIB nu mai trebuie subliniată. Efectele generate şi presiunea asupra cursului de schimb fiind destul de uşor de bănuit, în sensul echilibrării, sub o formă sau alta, a fluxurilor amintite.

Ar mai important de luat aminte că dacă nu ne transportăm noi mărfurile şi dacă nu o facem şi pentru alţii care produc ceva mai bine decât noi şi îşi permit să profite de condiţiile ceva mai avantajoase ( deocamdată) pe care le oferim noi, nu doar că vom pierde din sumele încasate dar le vom muta la pasiv pentru necesarul nostru de transport, chiar şi dacă vom dezvolta competitiv producţia.

Ce înseamnă Transportul internațional: un sfert din serviciile prestate la extern

Datele disponibile după la zece luni din 2018, în care avem evidenţiată şi mai clar contribuţia specific a serviciilor de transport rutier internaţiomnal arată că acest domeniu, care deţine cea mai mare pondere pe segmentul de comerţ intenaţional cu servicii, îşi dublează efectul pe soldul general, ceea ce confirmă importanţa specială şi atenţia care ar trebui să i se acorde.

Se poate observa cum, în primele zece luni ale anului trecut, transportul rutier a reprezentat 23% din sumele aduse din serviciile prestate la extern dar a reprezentat 97% din plusul de ansamblu pe zone de transport şi a adus 45% din plusul sectorial pe servicii. În aceeaşi perioadă din 2018, tot la o pondere de 23% pe încasări, s-a ajuns la 102% faţă de transporturi în general şi la 47% din surplusul pe servicii.

Dacă vom pierde din acest adevărat atu pe care îl avem ( situaţie rară, altminteri) pe piaţa unică de mărfuri şi servicii, consecinţele nu sunt chiar atât de greu de cuantificat. Mai ales după ce ne-am obişnuit deja cu sumele aduse ”by default” în fiecare din ultimii ani, parcă mai mari decât mult mediatizatele investiţii străine, şi se vor vedea cât se poate de clar.

Aşadar, dacă tot avem preşedinţia Consiliului Uniunii Europene, poate că am putea atenua de o manieră inteligentă consecinţele unor adevărate „bariere netarifare” puse în calea concurenţei pe piaţa transporturilor internaţionale, cu scopul destul de transparent de a bloca ascensiunea unor ţări care vin puternic din urmă în acest domeniu, precum Polonia sau România.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.1.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Primarul Brăilei (PSD), mesaj către conducerea partidului: Mai terminaţi odată cu legile Justiţiei!

Vladimir Ionescu

Primarul Brăilei, social-democratul Marian Dragomir, consideră că PSD ar trebui să abandoneze subiectul legilor Justiţiei şi să vorbească mai mult despre realizările din judeţe. „În… Mai mult

Stiri

Deutsche Bank şi Commerzbank admit public că discută fuziunea

Razvan Diaconu

Deutsche Bank şi Commerzbank au confirmat, duminică, pentru prima dată că discută despre o eventuală fuziune, indicând că eforturile de a combina cei mai mari… Mai mult

Stiri

Codrin Ștefănescu anunță că Liviu Dragnea, așteptat luni la ÎCCJ pentru audiere ca inculpat, s-a internat în spital

Razvan Diaconu

Secretarul general al PSD Codrin Ștefănescu a declarat duminică, pentru Mediafax, că doctorii au decis să îl interneze pe președintele Liviu Dragnea, din cauza problemele… Mai mult

Stiri

Călin Popescu Tăriceanu: Contest vehement oportunitatea organizării unui referendum simultan cu alegerile

Razvan Diaconu

Preşedintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, președinte ALDE, a declarat sâmbătă, la Constanţa, că el contestă vehement organizarea unui eventual referendum pe Justiţie pe data de 26… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis: Ne trebuie votul românilor şi îl vom avea. Summit PPE la București cu socialiștii pe post de țintă fixă

Vladimir Ionescu

Preşedintele României și lideri ai PPE au exprimat încredere că alegerile europarlamentare din luna mai vor fi câștigate de familia politică europeană populară. Toți, fără… Mai mult

Stiri

Liviu Dragnea: De doi ani suntem la guvernare, dar nu la putere

Razvan Diaconu

Președintele PSD Liviu Dragnea a declarat sâmbătă, la reuniunea în care a fost ales președintele organizației Ilfov, că social-democraţii sunt de doi ani de zile… Mai mult

Stiri

UE, SUA şi Canada au impus noi sancţiuni Rusiei din cauza incidentului din Marea Azov

Vladimir Ionescu

Uniunea Europeană, Statele Unite şi Canada au impus, vineri seară, noi sancţiuni împotriva Rusiei, din cauza incidentului maritim din Marea Azov, a activităţilor din estul… Mai mult