Privind la ceea ce se intampla pe ambele maluri ale Atlanticului nu poti sa nu te intrebi – “ce naiba s-a intamplat cu societatea occidentala?” Raspunsul nu poate fi decat o deficienta majora in felul in care sunt observate evenimentele, intelese problemele, gandite si implementate solutiile.
Adevarat, lumea occidentala a trecut printr-o lunga perioada de prosperitate care a diminuat calitatile milenare de supravietuire individuala si sociala. Majoritatea membrilor societatii occidentale s-au despartit de grijile cotidiene si au adoptat comportamente pe care le-am fi numit cu un secol in urma ca “plezirisme”; astazi le numim “consumerisme”. Progresul pentru societatea occidentala s-a transformat instinctiv sau deliberat in tendinta de a consuma chiar daca nu trebuie, nu poti sau nu ai cum sa platesti ceea ce consumi.
Habitus-ul social a fost alterat si s-a transformat dintr-o calitate de exceptie care a generat o ordine sociala bazata pe valori comune intr-un habitus de obiceiuri fara nici o alta esenta in afara dorintei de a avea cat mai mult pentru cat mai putin efort posibil.
Habitus este un concept complex, care poate fi înţeles ca o structură a minţii caracterizată de un set de elemente şi trăsături dobândite într-o comunitate: relatii, sensibilitaţi, dispoziţii şi preferinte [1].
În existenţa concretă şi cotidiană, elementele particulare care formeaza habitus-ul sunt rezultatul rectificării structurii sociale la nivelul subiectivităţii individuale. Un anumit comportament sau o anumită credinţă devine parte a structurii unei societăţi când scopul original al acelui comportament sau al acelei credinţe nu mai poate fi reamintit (nu mai exista în memoria indivizilor respectivei societaţi) şi devine socializat în respectiva cultura.
Rolul socializării primare (copilărie, adolescenţă) şi secundare (vârsta adultă) este foarte important în structurarea habitus-ului: prin mijlocirea acestor achiziţii comune de capital social, comportamentele, gusturile şi „stilurile de viaţă” ale indivizilor [2]. Televiziunea a limitat inflenta cartii, “discutiile virtuale” prin relelele de socializare elimina (sau submineaza) treptat dialogul viu intre cunoscuti, prieteni sau familie.
O lume fara lideri proeminenti actioneaza ca o “turma”. Irving Janis (1918 –1990), fost profesor de psihologie la Univesitatea Yale, a fost numit in al doilea razboi mondial de armata americana sa studieze moralul soldatilor americani si felul in care deciziile comandantilor le influenteaza acest moral. Dupa sfarsitul razboiului, pe baza studiilor efectuate, Janis a formulat una dintre cele mai interesante teorii ale veacului trecut (XX), “teoria gandirii colective” (Groupthink). Janis analizeaza toate esecurile politice americane de la Pearl Harbor (1941) si pana la razboiul din Vietnam (1964-67). Personal cred ca si comunismul a fost lichidat de unele influente ale acestui mod de gandire.
Gândirea de grup (de turma) este un mod de a gândi al oamenilor angajati intr-un proiect, care printr-o coeziune de grup se străduiesc sa ajunga la un consens de unanimitate (sau majoritate covarsitoare), dar fara a aprecia realist cursuri alternative de acţiune. Problemele acestui mod de a gândi si acţiona:
– Crearea unei iluzii de invulnerabilitate care conduce la un optimism excesiv in asumarea riscurilor;
– Raţionalizarea avertismentelor care ar putea provoca formularea unor ipoteze gresite si / sau periculoase;
– Credinţa de necontestat în ideologia si / sau interesele grupului, cauzând membrilor sai ignorarea consecinţelor acţiunilor lor;
– Stereotipurile pe care membrii grupului le “lipesc” celor care se opun deciziilor grupului, stereotipuri si epitete de genul: slab, rău, părtinitor, răutăcios, impotent, prost, sau …sectant!
– Presiune pentru a se conforma, adresate oricarui membru. Intrebări sau contestatii la adresa politicii de grup vor fi etichetate de acestia ca “lipsă de loialitate”;
– Cenzura automata a unor idei care se abat de la consensul grupului;
– Iluzia de unanimitate în rândul membrilor grupului, tăcerea fiind privita ca un acord.
Gândirea de grup (de turma) de genul prezentat, care poate avea simptomele enumerate mai sus, apartine, indubitabil, unui proces decizional defectuos. Actiunile grupului partizan vor impune de facto urmatoarele greseli:
– Cercetare incompletă a alternativelor;
– Formulare incompletă a obiectivelor;
– Imposibilitatea de a examina riscurile alegerii preferate;
– Imposibilitatea de a reevalua alternativele anterior respinse;
– Prejudecată in selecţia colectarii informaţiilor;
– Imposibilitatea de a elabora planuri de urgenţă.
Exact asta s-a intamplat in realitatea pe care o traim. Noi insine ne-am “scurtcircuitat”. Liderii deficitari isi impun hotararile bazate pe criterii care nu au nici o legatura cu eficienta solutiilor. Ei slujesc interese complet diferite decat cele necesare, nu pentru ca o doresc ci pentru ca nu au incotro. Intr-o lume in care habitus-ul social a fost alterat, ei nu pot fi apreciati pentru hotarari grele, care temporar diminueaza “plezirismul” aparent. Ne-am lipsit de “avocatul diavolului” si fara el o societate nu poate rezolva pertinent problemele in care se zbate.
Biliografie si citate traduse:
Janis, Irving L. Victims of Groupthink. Boston. Houghton Mifflin Company, 1972,
David Buchanan & Andrzej Huczynski: Organisational behaviour, introductory text Prentice Hall Third Edition 1997
Surowiecki, James. The Wisdom of Crowds. New York. Doubleday, 2004
[1] Scott, John & Marshall, Gordon (eds) A Dictionary of Sociology, Oxford University Press, 1998.
[2] Pierre Bourdieu, Questions de sociologie, Paris: Minuit, 1984.
7 răspunsuri
Ziua buna si pauza placuta 🙂
O intrebare, daca se poate. Posibil sa fiu obosit … ce inseamna raţionalizarea avertismentelor („Raţionalizarea avertismentelor … ipoteze gresite si / sau periculoase;”)?
Cautarea de argumente pentru o concluzie la care s-a ajuns deja?
Multumesc 🙂
Salut CFG 🙂
Ma refer la ceea ce numim „hering rosu” (in logica – ignoratio elenchi sau argument irelevant). Spre exemplu: “dacă mulţi cred, atunci aşa este”. În etică, argumentul este formulat: “Dacă mulţi consideră că este acceptabil, atunci este acceptabil.” lucru complet neadevarat! Lucruri de genul „a scris in ziar” sau „au spus la televizor”
Incerci sa gasesti o ratiune unde nu poate exista.
Excelent, Theophyle!
Pot ilustra: Tocmai am primit un răspuns de la Avocatul Poporului*. Eu invocam dreptatea, el mi-a refuzat-o, valorizînd legalitatea. De unde se vede că însăşi cultura organizaţioanlă este o formă de automanipulare, de scurtcircuitare în grup a logicii.
Pentru conformiştii de turmă: legalitatea şi dreptatea nu sunt superpozabile. 😀
———————————-
* Un fel de arhivar al plîngerilor.
Salut Marius 🙂
Legalismul a fost intotdeauna marele dusman al dreptatii. Problema nu este a legilor ci personalitatea celor care le aplica – din nefericire. Fruntile de doua degete, care au devenit lideri, legiuitori si magistrati.
Daca 100 de indivizi iti spun ca esti beat.. inseamna ca ai dreptate!
😀
Problema e ca perspectiva rationala, deznodamantul crizei este greu de acceptat. Occidentul s-a obisnuit sa traiasca inca din epoca coloniala cheltuind mai mult decat produce si epoca aia pare ca s-a cam terminat. A venit timpul ajustarii in jos.
Dificultatea de adaptare nu tine de altceva decat de interesul economic. Mari producatori si mari banci vor avea imense dificultati de adaptare la noul status de periferie, inclusiv economica. Cetateanul marunt nu este in cazul asta decat un suport convenabil dar si greu de evitat pentru ciclul de profit. Asta ar trebui subliniat, pentru ca inseamna mult mai mult decat pare : ciclul de profit are nevoie de consumatori capabili sa consume, si asta la un nivel obiectiv, legic, chiar daca la nivel de consumator individual principiul se reflecta in consumul aleatoriu, rareori bazat pe necesitate vitala. “plezirismul” individului este „necesitatea de fier” a ciclului de profit al marilor actori ai pietei.
Cum se observa, va propun opinia alternativa ca sursa „consumerismului” nu este individul, ci marele capital, prizonier al mentalitatii cresterii permanente a profitului.