Ministerul Educației intenționează modificarea radicală a cifrelor de școlarizare din preuniversitar. Numărul de locuri la licee scade drastic și crește numărul locurilor la școlile profesionale.
Pentru anul școlar 2019 – 2020, ministerul a redus 30.000 dintre locurile distribuite pentru anul I de liceu – de la 164.000 de locuri, care figurau în prima variantă a proiectului de HG conținând cifrele de școlarizare, la 134.000 de locuri, în forma finală a documentului.
Crește, în schimb, până la 60.000, numărul locurilor atribuite școlilor profesionale, comparativ cu 54.000 de locuri anul trecut și 55.000 în forma inițială a proiectului (pentru primul an de studii profesionale).
Nu este vorba despre impactul crizei demografice, ci despre un reglaj „între şcoala profesională şi învăţământul liceal” – potrivit explicațiilor ministrului.
Motivul invocat de Ministerul Educației este nevoia de echilibra oferta de studii în învățământul profesional, liceal și posliceal, „în funcție de opțiunile absolvenților, pe baza tendințelor de dezvoltare socio-economică, a prognozei ocupării forței de muncă pe regiuni de dezvoltare/județe”.
Această alocare va urca la 60% ponderea elevilor înscriși în învățământul liceal tehnologic și în învățământul profesional, potrivit estimării autorităților.
Reducerea drastică a numărului de elevi din licee devine, astfel, un filtru serios pentru elevii din clasa a VIII-a, întrucât:
- în clasa a VIII-a sunt înscriși 175.463 de elevi
- numărul locurilor din licee va fi de 134.000
Ministerul nu oferă foarte multe explicații, dar este vorba de a le oferi unor adolescenți care se pierd pe traseu posibilitatea unei calificări, în locul abandonului școlar sau a finalizării studiilor liceale fără o diplomă de bacalaureat.
Exemplu – situația anului 2017:
- Au absolvit liceul puțin peste 140.000 de tineri
- dintre aceștia, au participat la prima sesiune a examenului de Bacalaureat 111.544 de absolvenți
- dintre cei prezenți la prima sesiune, au promovat 86.813 candidaţi
- în a doua sesiune au mai promovat alți 5.463 de candidați din promoția 2016 – 2017
Concluzia:
Au promovat Bacalaureatul 92.276 de absolvenți din acel an, adică doar 66% din absolvenții de clasa a XII-a sau a XIII-a din promoția 2016-2017.
Școlile profesionale, tot mai căutate
În opinia specialiștilor, majorarea locurilor distribuite va duce la scăderea abandonului școlar și, totodată, le va permite posibilitatea de-ași croi un trai decent acelor tineri care vor obține astfel o calificare, în loc să intre în categoria NEET (fără un loc de muncă și neînscriși într-un sistem de educație) și să fie condamnați la munci necalificate, pentru un salariu minim pe economie.
De la reintroducerea învățământului profesional, acesta s-a dezvoltat de la an la an, ajungându-se ca în anul școlar 2018 – 2019 numărul total de elevi din acest segment al educației să fie cu peste 71.000 mai mare decât în anul școlar 2012 – 2013:
Alte observații
- clasa a IX-a va intra, conform proiectul de reformă propus tot de Ministerul Educației, la gimnaziu, ceea ce înseamnă că toată curricula acestui an intră în categoria informațiilor obligatorii pentru orice persoană care trece prin sistemul de educație, mai puțin pentru cei aflați acum în clasa a VIII-a
- defalcarea în plan județean, pe profiluri și calificări profesionale se va stabili ulterior, așa încât rămâne de văzut ce meserii au în vedere autoritățile, deoarece o invazie de tinere coafeze sau de persoane cu ocupații din domeniul HORECA (unul dintre domeniile cu cele mai multe joburi plătite în jurul salariului minim), ar putea să nu schimbe foarte nici soarta acestor tineri, și nici să aducă valoare adăugată economiei.
- În cel mai eficient sistem, cel al învățământului profesional dual, în care sunt implicați și angajatorii, în anul școlar 2018 – 209 sunt cuprinși în învățământul dual de nivel 3 de calificare 6.506 elevi.