Stagnarea economică, declinul pieței imobiliare și cel mai ridicat Indice Weil European Distress Index (Indicele Weil european al mizeriei) i-au determinat pe investitori să ceară marje mai mari pentru obligațiunile corporative germane, decât media din zona euro.
Această tendință a luat amploare după ce Rusia a invadat Ucraina, ceea ce a dus la criza energetică din Europa, cei mai afectați fiind marii consumatori de energie.
Cererea de finanțare a companiilor germane pentru investiții în utilaje, tehnologie și extinderea capacităților de producție a scăzut, existând riscul ca expansiunea economiei să fie blocată pe termen lung, deoarece companiile se concentrează acum doar pe cum să supraviețuiască.
„Germania este cu adevărat în declin”, spune un manager al unui fond de investiții citat de Bloomberg. „Toate marile economii industriale încetinesc, dar în Germania situația e agravată de costul energiei. De asemenea, sectorul industriei auto este puternic concurat de producătorii chinezi”.
Perspective sumbre pentru cea mai mare economie europeană
La Forumul Economic Mondial de la Davos de luna trecută, starea de spirit la adresa Germaniei în rândul oamenilor de afaceri a fost departe de a fi optimistă. Părerea generală este că cea mai mare economie europeană și-a pierdut stabilitatea și se confruntă cu o perioadă de declin, pe măsură ce este concurată la orice, de la utilaje la mașini, inclusiv electrice, pe măsură ce tehnologia avansează.
„Perspectivele economice ale țării rămân sumbre”, potrivit Weil European Distress Index, care se bazează pe stagnarea profitabilității întreprinderilor și a penuriei de cash-flow.
Creșterea ratelor dobânzilor din ultimii doi ani a exacerbat dificultățile, scoase în evidență de problemele de pe piața imobiliară în special. Creditorul Deutsche Pfandbriefbank AG a declarat miercurea trecută că a crescut provizioanele pentru riscul la creditele neperformante, constatând „slăbiciunea persistentă” în domeniul imobiliar.
Peste 13,6 miliarde de dolari din împrumuturi și obligațiuni emise de companiile germane au fost afectate luna trecută, de 13 ori mai mult decât în Italia, arată datele compilate de Bloomberg News. Aceasta indică o problemă mai generală, cu aproximativ 15% din companiile din Germania care au în prezent dificultăți financiare, cea mai mare rată din Europa, potrivit unui raport al firmei de consultanță Alvarez & Marsal.
„Probelemele se răspândesc și în alte sectoare”, dincolo de imobiliare, construcții și retail, sectoare care au fost afectate de inflație și de creșterea costurilor îndatorării, a declarat Christian Ebner, directorul general al echipei de consultanță pentru restructurare financiară. „Producția începe să fie afectată”, iar industria auto „va continua să fie un copil cu probleme”.
Test de stres maxim pentru forța Germaniei ca superputere industrială
Producția industrială a cele mai mari economii din Europa este pe un trend descrescător încă din 2017, iar declinul se accelerează pe măsură ce competitivitatea scade.
Producția industrială scade încontinuu din 2017
„Sincer, nu sunt prea multe speranțe. Nu sunt sigur că putem opri această tendință. Multe lucruri ar trebui să se schimbe foarte repede”, spune Stefan Klebert, directorul executiv al GEA Group AG – un producător de mașini unelte cu o tradiție datând de la finele secolului XIX.
Scăderea calității învățământului
Factorii care susțineau mașina industrială germană s-au prăbușit ca niște piese de domino. SUA s-a îndepărtat de Europa și încearcă să concureze cu aliații de peste Ocean pentru investițiile în energiile curate. China devine un rival tot mai puternic și nu mai este un client la fel de mare pentru produsele germane. Dar lovitura fatală pentru companiile din industria grea l-a reprezentat închiderea robinetului de gaze ieftine venite din Rusia.
Pe lângă volatilitatea economiei globale, paralizia clasei politice de la Berlin agravează problemele interne de lungă durată cum ar fi infrastructura învechită, forța de muncă îmbătrânită și birocrația excesivă. Sistemul de învățământ, odinioară punctul forte al pregătirii forței de muncă este emblematic pentru lipsa pe termen lung a investițiilor guvernamentale în serviciile publice. Institutul Ifo estimează că scăderea competențelor la matematică ale absolvenților de liceu va diminua valoarea producției industriale cu aproximativ 14 trilioane de euro până la sfârșitul secolului.
Pierderea competitivității exporturilor
În anumite cazuri, schimbările din industrie de desfășoară cu pași mici, cum ar fi renunțarea la extinderea capacităților de producție și tăierea programelor de investiții. Altele sunt mult mai evidente, ca în cazul schimbărilor liniilor de producție sau reducerile de personal. În cazuri extreme, ca de exemplu, cum ar întreprinderea de țevi Vallourec SACA, care cândva a fost parte a concernului industrial Mannesmann în prezent decăzut, consecința este lichidarea definitivă.
În Germania mai funcționează încă multe IMM-uri care se adaptează rapid, consideră Bundesbank, care alături de alți economiști resping ideea că dezindustrializarea este în plină desfășurare. Însă cu reformele întârziate, nu se știe ce poată să încetinească declinul.
„Nu mai suntem competitivi. Suntem din ce în ce mai săraci pentru că nu mai înregistrăm creștere economică. Suntem rămași în urmă”, a recunoscut ministrul de Finanțe Christian Lindner la o conferință Bloomberg la începutul acestei luni.
Alianța „semafor” de guvernământ – confuză în fața problemelor
Coaliția de guvernământ formată din trei partide condusă de cancelarul Olaf Scholz a fost pusă în mare dificultate de criza bugetului cauzată de decizia Curții Constituționale privind datoria publică, forțând guvernul să acopere o gaură de 60 de miliarde euro.
„Nu trebuie să fii pesimist pentru a spune că ceea ce facem în acest moment nu este suficient”, a spus Volker Treier, directorul departamentul de comerț exterior al Camerei de Comerț și Industrie din Germania. „Viteza schimbărilor structurale este amețitoare”, a adăugat el.
Frustrarea în rândul cetățenilor este larg răspândită. Deși sute de mii de oameni au ieșit în stradă în ultimele săptămâni pentru a protesta împotriva partidului de extremă dreaptă Alternative für Deutschland, sau AfD, anti-imigrație, acesta se află în sondaje înaintea celor trei partide care formează guvernul. Alianța condusă de cancelarul social-democrat Olaf Scholz a scăzut în prezent la numai 34% ca intenție de vot, conform unei analize Spiegel asupra sondajelor recente .
Închideri de fabrici, concedieri
Scădere competitivității sectorului industrial amenință să arunce Germania într-o spirală descendentă, spune Maria Röttger, sefa diviziei pentru Europa de Nord a companiei Michelin.
Producătorul francez de anvelope închide două dintre fabricile sale din Germania și concediază două treimi din angajați până la sfârșitul anului 2025, măsură ce va afecta 1.500 de angajați. Rivalul american Goodyear are planuri similare pentru două unități pe care le deține în Germania.
„În ciuda motivației angajaților noștri, am ajuns într-un punct în care nu mai putem exporta din Germania anvelope pentru camioane la prețuri competitive”, a spus într-un interviu. „Dacă Germania nu poate exporta competitiv în context internațional, țara își pierde unul dintre cele mai mari avantaje.
Iar exemplele de acest fel se tot înmulțesc. GEA închide o fabrică de pompe de lângă Mainz mutând producția la o unitate nouă în Polonia. Producătorul de componente auto Continental AG a anunțat în vara trecută că va renunța la o fabrică ce produce subansamble pentru sistemele de siguranță și de frânare. Iar rivala sa Robert Bosch GmbH este în proces de concediere a mii de muncitori.
Unul dintre cele mai afectate sectoare a fost cel al industriei chimice – o consecință directă a încetării aprovizionării Germaniei cu gaz rusesc ieftin. La aceasta se adaugă costurile datorate salariilor mai mari și complexității reglementărilor.
Întrucât tranziția la hidrogen este o poveste lungă, aproape una din 10 companii chimice intenționează să oprească definitiv procesele de producție, potrivit unui sondaj recent al patronatului VCI. BASF SE, cel mai mare producător de produse chimice din Europa, desființează 2.600 de locuri de muncă, iar Lanxess AG reduce personalul cu 7%.
Motorul economic al Europei – rateuri dese
China produce dureri de cap Germaniei în mai multe moduri. Pe lângă strategia de a trece către tehnologii avansate, o încetinire a economiei superputerii asiatice reduce și mai mult cererea de bunuri germane. În același timp, concurența ieftină din China îngrijorează industriile cheie pentru tranziția climatică a Germaniei – și nu doar în cazul mașinilor electrice.
Producătorii de panouri solare își închid fabricile și reduc personalul în timp ce se luptă să concureze cu rivalii lor chinezi susținuți de stat. Solarwatt GmbH, cu sediul la Dresda, și-a redus deja 10% din forța de muncă și poate reloca producția în străinătate dacă situația nu se îmbunătățește în acest an, potrivit CEO-ului Detlef Neuhaus.
„Și nu este vorba doar de energie”, spune Klaus Geißdörfer, CEO-ul EBM-Papst, un producător de turbine și ventilatoare. „Este vorba și de disponibilitatea forței de muncă în Germania, care acum este foarte restrânsă”. În decurs de un deceniu, populația în vârstă de muncă va fi prea mică pentru a menține economia în funcțiune așa cum o face astăzi, a adăugat el.
***